روحانی در نشست خبری: معیار جیب مردم است کسی از طرف شورای عالی امنیت ملی ممنوع‌التصویر نشده است

روحانی در نشست خبری:
 
معیار جیب مردم است
 
 
 
 
باید بیشتر با مردم حرف می‌زدم
مخفی کردن ظلم ظالمان شایسته نیست
به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم
لغو مجوز کنسرت‌ها تضییع حقوق مردم است
پروتکل الحاقی تنها مربوط به ایران نیست
تک‌نرخی کردن بنزین جلوگیری از فساد بود
دلواپس نیستم و همیشه امیدوارم
برخی دوست ندارند مذاکرات به نتیجه برسد
تلاش ما عمل به همه وعده‌هاست

تنها یک روز قبل از سالگرد حماسه ۲۴خرداد یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری که نتیجه آن دولت تدبیر و امید شد، رئیس‌جمهور تصمیم گرفت اهالی رسانه را به پاستور فراخواند و طی نشستی خبری به سوالات آنها پاسخ دهد. ساعت۱۵ بود که اکثر اهالی رسانه در محل تعیین شده حضور داشتند و منتظر تا رئیس‌جمهور به سالن بیاید. دیروز برخی از وزرا ازجمله محمدجواد ظریف نیز در سالن برگزاری نشست خبری حضور داشت و در ردیف نخست نشسته بودند. رئیس‌جمهور دیروز وقتی بر صندلی نشست لبخند بر لب داشتند و برخی خبرنگاران آهسته می‌گفتند که روحانی امروز خوشحال و بانشاط تر از همیشه است. این نشاط در شوخی‌های گاه و بیگاه او با اصحاب رسانه مشخص بود به‌ویژه آنجا که ثانیه‌هایی برای ادامه پاسخ به خبرنگاری سکوت کرد و مجری در این فاصله سعی داشت خبرنگار دیگری را برای سوال دعوت کند که روحانی به شوخی او را دعوت به صبر کرد و گفت که پاسخ من هنوز تمام نشده است. رئیس‌جمهور دیروز حوصله زیادی از خود نشان داد و به برخی خبرنگاران که چندین سوال را با هم مطرح می‌کردند، لبخند می‌زد و درباره به خاطر سپردن همه این سوالات با آنها شوخی می‌کرد. به هر حال دیروز روحانی جشن حماسه ۲۴ خرداد را با لبخند به خبرنگاران و ملت ایران تبریک گفت. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه اعتدال یعنی همه حرکت‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات قانونی باشد، گفت: اعتدال یعنی هیچ تصمیمی یکشبه گرفته نشود. وی ضمن تبریک به ملت بزرگ ایران به خاطر سالروز انتخابات حماسه‌آفرین ۲۴ خرداد سال ۹۲ تصریح کرد: ‌شرایط بسیار حساسی پیش روی کشور ما وجود داشت و در سال گذشته احساس بحران بین‌المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی پیش روی مردم، شکاف در مسائل اجتماعی و سیاسی بین گروه‌ها و احزاب و جناحها، فضای امنیتی در زمینه فرهنگی و در محیط‌های آموزشی از دغدغه‌های مردم بود و از طرف دیگر بدخواهان تصور می‌کردند با فشارهایی که بر ملت ایران به ناروا تحمیل کرده‌اند، می‌توانند مانع مشارکت آنها و حضورشان پای صندوق‌های آراء شوند. وی با بیان اینکه هدف بدخواهان نظام این بود که مردم حل مسائل سیاسی را در صندوق آرا نبینند، افزود: مردم ما با حضورشان حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند در کشور مردم‌سالاری حاکم است و هوشیاری و هوشمندی ملت بزرگ ایران با راهنمایی‌های بسیار تاثیرگذار مقام معظم رهبری همراه بوده است. وی خاطرنشان کرد:‌ مقام معظم رهبری حتی کسانی که ممکن بود از نظام دلگیر باشند، را دعوت به حضور در پای صندوق‌های رای کردند و اعلام کردند آراء مردم امانت است و رای مردم حق‌الناس. پس مردم پای صندوق‌های رای شتافتند و با حضور ۷۳ درصدی حماسه بزرگی را آفریدند. روحانی با تاکید بر اینکه ۲۴ خرداد متعلق به هیچ حزب و جناح و دسته‌ای نیست، گفت: ۲۴ خرداد پیروزی ملت ایران است و از آن مردم بزرگوار این سرزمین و رهبری است که توانستند به خوبی مردم را پای صندوق‌های آراء هدایت کنند. رئیس دولت یازدهم اظهار کرد: مردم با رأیی که به اعتدال و تدبیر و امید دادند مقصودشان این بود که هر چیز بر اساس قانون باشد و همه حرکت‌های اجتماعی سیاسی اقتصادی در چارچوب مقررات قانونی باشد. روحانی تاکید کرد: به ملت شریف ایران می‌گویم هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده است مگر این که با صاحب‌نظران مشورت شده باشد.

 در بازماندن درهای نطنز و فردو تردیدی نیست

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در یک شرایط بسیار سخت در آستانه انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ بودیم و هر دولتی که روی کارمی آمد با یک شرایط بسیار سخت ازجمله تورمی که از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود، رشد اقتصادی منفی۶/۸ تنش ساعتی بازار ارز و کالا، رشد منفی سرمایه‌گذاری‌ها و رکود در اقتصاد روبرو بود. وی گفت: یک شرایط بی‌نظیر در تاریخ ایران از لحاظ توام شدن رکود و تورم وجود داشت و تلاش دولت این بود که به وعده‌ها عمل کنیم. تلاش دولت در ۲۲ ماه گذشته این بوده که به وعده‌های خود یعنی نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان عمل کند. روحانی اظهار کرد: ما می‌خواستیم عزت ملی با موقعیت صحیح و در خور این ملت در سطح جهانی توام شود. ما می‌خواستیم روابط با دنیا به‌گونه‌ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد. وی با بیان اینکه ما می‌خواستیم همه حقوقمان و نه‌تنها یک حق را استیفا کنیم گفت: ما می‌دانستیم در کنار حقوق هسته‌ای باید دسترسی یک ملت به بازارهای جهانی تامین شود. ما می‌دانستیم که حق این مردم همه فناوری‌ها، شرایط مناسب بین‌المللی، شرایط ارتباط اقتصادی برای کالاهای مختلف از خودروگرفته تا پتروشیمی تا شرایط مناسب برای صادرات، بیمه، کشتیرانی و روابط بانکی است. رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما ملتی نیستیم که فقط یک حق داشته باشیم و بقیه حقوقمان را پایمال کنند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف ۲۴ خرداد حفظ همه حقوق این ملت بزرگ بود افزود: در این راستا ما باب مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب منطق را با ۱+۵ آغاز کردیم و خط قرمزهای ما از ابتدا مشخص بود. روحانی ادامه داد: من در اینجا باید از مقام معظم رهبری هم برای ترسیم خطوط اصلی در مذاکرات و حمایت از مذاکره‌کنندگان و هم اینکه با نفس گرمشان درکشور وحدت ملی را به خوبی حفظ کردند، تشکر کنم. وی تصریح کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که قدرت‌های بزرگ جهانی در این که در ایران حق غنی‌سازی وجود دارد و درهای نطنز و حتی فردو باز می‌ماند تردیدی ندارد.

  تحریم‌های ظالمانه حتی شامل ساخت سد بود

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه افزود: دو سال پیش هیچ یک از قدرت‌های غربی اذعان نمی‌کرد که ایران می‌تواند در تحقیق و توسعه و در زمینه سانتریفیوژهای پیشرفته مسیر خود را ادامه دهد، حتی با اعمال تزریق uf6 در سانتریفیوژهای پیشرفته. اما همه امروز به این مساله اقرار و اعتراف دارند. امروز هیچ‌کس تردید ندارد که اجرای توافق با رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی همراه خواهد بود. دو سال پیش کسی اذعان نمی کرد با یک توافق نهایی همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت لغو می‌شود. وی تاکید کرد‌: آنچه به دست آوردیم تا امروز یک پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران است و این پیروزی از آن ملت است. روحانی بااشاره به اینکه باید ابعاد و عمق تحریم‌ها را از مدیریت تحریم‌ها تفکیک کرد، گفت: تحریم‌ها غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی است. این تحریم‌ها تحریم‌های کور و نه هدفمند است. اگر تحریم‌ها علیه صنعت هسته‌ای بود شاید تعبیرات غیرانسانی و غیراخلاقی من کمی اغراق بود. اما این تحریم‌ها حتی خرید گندم و مواد غذایی را در بر می‌گرفت. رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: این تحریم‌ها برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در ایران حتی سرمایه‌گذاری برای ساخت سد بود؛ این تحریم‌ها برای جلوگیری از ساخت سدی بود که آب خوردن مردم یک شهر را تامین می‌کرد. این تحریم‌ها برای دارو بود. مخفی کردن ظلم ظالمان کار شایسته‌ای نیست اگر ظلم ظالم را بیان کردیم کار بدی کرده‌ایم؟ روحانی تاکید کرد: دولت به خوبی تحریم‌ها را مدیریت می‌کند اما این بدان معنا نیست که ابعاد تحریم‌ها را ندانیم و ظلم ظالم را بیان نکنیم. باید کار خلاف قانون قدرت‌های بزرگ را توضیح دهیم. ملت ما از فشارها نمی‌ترسد و مسیر خود را ادامه می‌دهد.

ادامه در صفحه ۶

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *