بدهکار میلیاردی طلبکار شد!

 
 
آرمان – علی زمانی: یک قلم و یک کاغذ در اوین شاید تنها دارایی این روزهای میلیاردر جوان بود که از آن دارایی برای نگارش نامه به همه استفاده کرد. یک قلم و باز هم یک کاغذ را برداشت و نوشت اما آنچه ننوشت آنچه بود که باید می‌نوشت! او نامه نوشت؛ بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی که از دی‌ماه سال ۹۲ تاکنون در زندان به سر می‌برد نامه‌ای خطاب به برخی نمایندگان مجلس و مسئولان نوشت. براساس اطلاعات موجود بابک زنجانی که قرار است از سوی قاضی صلواتی و در دادگاه انقلاب محاکمه شود در این نامه درباره برخی اقداماتش سخن گفته است. او پدیده‌ای بود که وقتی در سال۸۸ به‌دلیل بدهی بسیار کمی بازداشت شد نتوانسته بود مبلغ کمتر از ۴۰میلیون تومانی بدهی خود را بپردازد حال این سوال مطرح می‌شود که چطور در عرض دو سال ۴۰میلیون پول خرد ته جیب او می‌شود؟! جالب اینجاست که به گفته نمایندگان مجلس او از خدماتی که در زندان ارائه نمی‌شود گلایه کرده و به نوعی طلبکار در نقش بدهکار ظاهر شده است.
 
 نامه‌ای که به نمایندگان نرسیده است
دیروز عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: از چنین نامه‌ای مطلع نیستم اما آنچه بابک زنجانی مدعی است آن است که با او برخورد خارج از قانون می‌شود. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: تائید نمی‌کنم که ادعای او درست است با این حال زنجانی معتقد است که خدماتی به سایر زندانی‌ها داده می‌شود که او از آنها محروم است و زیر فشار بی‌جهت رسانه‌ای قرار دارد. او همچنین مدعی شده است که از ابتدایی‌ترین حقوق خود برخوردار نیست. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: من بعید می‌دانم چنین باشد چون دستگاه قضایی ایران، روند خوبی داشته اما اگر چنین ادعایی درست باشد باید بررسی کنیم تا مثل همه زندانیان با زنجانی برخورد شود و متناسب با جرمی که انجام داده است مجازات شود نه بیشتر و نه کمتر. عبدالرضا مصری هم گفت: شخصا چنین نامه‌ای دریافت نکردم و از ماهیت نامه او بی‌اطلاع هستم. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس ادامه داد: ممکن است زنجانی نامه‌ای به نمایندگان فرستاده باشد که در صندوق نامه نمایندگان قرار می‌گیرد، بنابراین هیات‌رئیسه اطلاعی درخصوص نامه‌های ارسالی اینچنینی ندارد. حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ هم با ابزار بی‌اطلاعی از نامه بابک زنجانی توضیح داد: ممکن است ماهیت نامه شکایت درخصوص نحوه رسیدگی به پرونده‌اش باشد اما نامه‌ای تحت این عنوان به کمیسیون اصل۹۰ نرسیده است.
 تازه اول کار است!
آن طور که منتشر شده او در این نامه به برخی اقداماتش اشاره کرده است اما کدام اقدامات و اگر قرار بر انجام اقداماتی بوده است چرا تا پیش از این چنین اقداماتی را نکرده بود تا بدهی خود را بپردازد. آیا او کماکان در این نامه به مظلوم‌نمایی پرداخته است. درصد بالایی از پول حاصل از فروش نفت به شکل نقدی به او پرداخت شده است. بهتر نبود بابک زنجانی به جای نگارش نامه به نمایندگان مجلس قلم بر کاغذ می‌گذاشت و می‌نوشت با آن حجم بالای پول نقد که بابت فروش نفت به او پرداخت شده، چه کرده و در کجا سرمایه‌گذاری نموده تا نهادهای ذیربط برای پس گرفتن آن پول اقدام کنند. بهتر نبود این کاغذ صرف نوشتن اطلاعاتی درمورد مکان‌هایی می‌شد که بابک زنجانی احیانا در آن سرمایه‌گذاری کرده است؟ اصلا کاش می‌نوشت حامیان او که با دلداری‌هایشان او را در این امر به جلو هدایت می‌کردند چه کسانی بودند تا شاید آنها بتوانند گره از معمای پیچیده بابک زنجانی باز کنند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد بابک زنجانی قصد دارد این پرونده آن‌قدر طول بکشد تا شاید پیگیری آن کمرنگ شود. چنانکه وکیل مدافع بابک زنجانی متهم پرونده نفتی درباره روند مطالعه پرونده موکلش که به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای رسیدگی ارجاع شده، گفت: تازه اوایل کار هستیم و فکر می‌کنم برای مطالعه کامل پرونده دو ماه دیگر زمان نیاز داشته باشیم. رسول کوهپایه‌زاده‌اصفهانی درباره پرونده بابک زنجانی که برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارسال شده است، اظهار کرد: فعلا مشغول مطالعه پرونده هستم و خوشبختانه دادگاه در این راستا کمال همکاری را دارد و برخوردها بسیار خوب بوده است. 
 او یک نفر است، فقط یک نفر!
زمانی که ایران برای فروش نفت به رابط‌هایی احتیاج داشت چند نفر انتخاب شدند که یکی از آنها بابک زنجانی بود. فردی که در ابتدا به نظر رسید می‌تواند مطمئن باشد و نفت کشور را به فروش برساند. در فروش نفت موفق بود اما فقط فروخت و پولی که دریافت کرد ناپدید شد. اگر تحریم نبود شاید ایران به او احتیاج نداشت و شاید بهانه قرارگرفتن نامش در لیست تحریم‌ها باعث نمی‌شد که باز نگرداندن پول‌های حاصل از فروش نفت را به قرار گرفتن نامش در لیست تحریم‌ها پیوند بزند تا چند زمانی همه را راضی کند که تحریم دلیل پس ندادن پول‌های حاصل از فروش نفت بوده است اما واقعیت بالاخره نمایان شد و او کماکان در زندان دلخوش به کاغذ و قلمی است که تنها دارایی این روزهای میلیاردر محسوب می‌شود! تنها چند روز از درج نامش در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا گذشته بود. در یکی از آسمانخراش‌های دوبی در اتاق کارش نشسته و مشغول گفت‌وگو با خبرنگار «رویترز» است، ٢٢ دسامبر سال ٢٠١٢. علیه تحریم سخن می‌گوید. با این حال گویا تحریم‌شدن و نشدن بابک زنجانی تأثیر چندانی در بازگشت بدهی‌های نفتی او نداشته است. این نکته را بهمن ٩٣ دادستان دیوان محاسبات اعلام کرد: «10ماه پیش از آنکه نام زنجانی در فهرست تحریم‌ها بیاید بدهی برعهده او بود و اراده‌ای در این پرداخت مشاهده نشده است.» اصلا این سوال اکنون مطرح است که اگر بازنگرداندن بدهی‌های بابک زنجانی مربوط به قرار گرفتن نام او در لیست تحریم‌هاست چرا پول‌های دریافتی پیش از آن را تحویل نداده است. مگر غیر از این بود که سال ٩١ نام زنجانی و ۱۵شرکت تحت سرپرستی او در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت و چند ماه بعد نیز آمریکایی‌ها نام او را به فهرست تحریم‌ها اضافه کردند. فارغ از این ماجرا اوایل مهر ٩٣ دولت انگلیس اعلام کرد که چند شرکت و فرد از فهرست تحریم‌هایش خارج شده‌اند که یکی از آنها بابک زنجانی بود. اما چرا او بدهی خود را نپرداخت؟ 
 سکوت پرمعنای حامیان
بابک زنجانی در دولت قبل مسئولیت فروش نفت ایران را بر عهده گرفت. باید کسی او را به عنوان معتمد معرفی می‌کرد تا این مسئولیت سنگین به او سپرده شود. شناخت از او باید در حدی می‌بود که بتوان به او اعتماد کرد. پس از اینکه مسئولیت فروش نفت به او سپرده شد افرادی باید با او بر او نظارت می‌کردند که بدانند او چه می‌کند چون نفت یک کالای کم‌ارزش نیست که به هر نحوی بتوان آن را به فردی برای فروش سپرد. چه کسانی از او حمایت می‌کردند که او توانست به‌راحتی نفت را بفروشد و پول آن را پس ندهد. چه کسانی می‌دانستند بدهی بابک زنجانی به گفته یوسفیان‌ملا – نماینده مجلس- ۶ برابر طلاهای آزاد شده کشور است و باز هم سکوت کردند یا با پس گرفتن بدهی او دولت می‌تواند سه ماه یارانه مردم را پرداخت کند. چرا هیچ‌یک از دولتمردان نهم و دهم در برابر اقدامات بابک زنجانی پاسخگو نیستند. چرا کسی حاضر به پاسخ این سوال نیست به چه اعتباری نفت به او دادند تا بفروشد؟ 
 بابک زنجانی یک عدد است 
برخی افرادی که در پرونده بابک زنجانی احتمال سوال از آنها می‌رود و به نوعی خود را درگیر این پرونده می‌دانند چند صباحی است با مطرح کردن پرونده‌هایی مانند بابک زنجانی۱ یا بابک زنجانی۲ و ۳ اذهان را به سمت دیگری منحرف کنند تا بابک زنجانی اصلی فراموش شود اما این ترفند قدیمی است و بابک زنجانی همتای دیگری در این کشور ندارد. شاید اینگونه بهتر باشد گفته شود آنچه بابک زنجانی در این کشور انجام داد تنها از عهده او بر می‌‌آمد و حامیان نهفته و غیب شده مقطعی‌اش! 
 پول ملت مهم است
آنچه در دست بابک زنجانی بود و اکنون جز خودش، در ظاهر کسی نمی‌داند که چه شده است به‌طور قطع پول ملت و بیت‌المال محسوب می‌شود. نهادهای ذیربط به‌خوبی می‌دانند در فکر و ذهن میلیاردر جوان چه می‌گذرد بنابراین می‌خواهند تا آنجا که امکان دارد پول نفت که به ملت تعلق دارد را از او بگیرند. ابتدا اینگونه به نظر می‌رسید که این فرد تنها یک بدهکار است و به دولت در قبال فروش نفت بدهکار است اما پس از آن مشخص شد پرونده وی تنها یک بدهکاری ساده نیست و دادستان تهران عنوان کرد پرونده وی بزرگ‌ترین پرونده فساد اقتصادی در سال‌های بعد از انقلاب است.


 

کمال‌الدین پیرموذن:

با کارگردانان پرونده زنجانی برخورد شود

 افشاگری عنوانی بود که نماینده اردبیل دیروز در مورد نامه بابک زنجانی به کار برد. کمال‌الدین پیرموذن می‌گوید باید عوامل پشت‌پرده پرونده زنجانی هم شناسایی و با آنها برخورد شود. او در این باره به «آرمان» می‌گوید: 

 قضیه نامه‌ای که گفته می‌شود بابک زنجانی برای نمایندگان نوشته چیست؟

وکیل آقای بابک زنجانی اعلام کرده است که متن نامه موکلش حاوی افشاگری است. اگر این‌گونه باشد ان‌شاءا… افشاگری شفاف و روشنی صورت گرفته باشد و آقای زنجانی که بازیگر این اختلاس است، کارگردانان این دزدی و اختلاس بی‌سابقه را معرفی کرده باشد. این اختلاس، اعتماد ملت ایران را هدف قرار داده است و امیدواریم نمایندگان و ریاست محترم مجلس این نامه را پیگیری کنند و نهادهای ذیربط تا صدور رای قطعی در این پرونده جلو بروند. معاون اول رئیس‌جمهور که خار چشم اختلاسگران است اعلام کرده مبلغ این اختلاس به اندازه چند ماه بودجه کشور است. این بودجه باید به خزانه کشور بازگردد. امیدوارهستیم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد. متاسفانه می‌بینیم جای شاکی و متشاکی عوض شده و به‌جای جهانگیری، احمدی‌نژاد شکایت می‌کند و به عوض اینکه مجلس به دنبال صدور رای قاطع از سوی نهادهای مسئول در پرونده زنجانی باشد این آقا نامه می‌نویسد لذا مطلوب است این نامه روزنه‌ای برای اینکه حکم محکمی برای اختلاسگران این پرونده صادر شود، باشد تا بیت‌المال به ملت بازگردد.

 زمان آن نرسیده که هدایت‌کنندگان بابک زنجانی هم مجازات شوند؟

 بابک زنجانی بازیگر جوان یک سناریوی بزرگ است. او بازیگری غیرحرفه‌ای بود که بازی ناشیانه‌ای را آغاز کرد. باید با کارگردانان این جریان فساد بزرگ که در نهادهای دولت سابق بودند، برخورد شود.

 چرا دولت سابق فروش نفت را به یک جوان سپرد؟

آن دولت با سوءمدیریت‌های خود مشکلاتی را متوجه کشور کرده که فعلا برای رفع آنها دولت یازدهم باید تلاش کند. برخی دولتمردان گذشته با برنامه‌های غیرکارشناسی خود آسیب‌هایی به اقتصاد و … جامعه زدند که باید بررسی شود. آن دولت می‌توانست با ۳۰ میلیارد دلار واردات کشور را اداره کند اما نکرد. امیدواریم این سوءمدیریت‌های دولت سابق که بسترساز این موضوع هم شده با مدیریت قاطع حل و متهمان به مجازات خود برسند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *