تظاهرات بزرگ مردم اروپا در حمایت از پناهجویان سوری

 

سرویس خارجی: دهها هزار تن از شهروندان اروپا در حمایت از حقوق پناهجویان سوری راهپیمایی کردند. در این راستا هزاران تن از راهپیمایان در انگلیس با شعارهایی همچون «پناهجویان به اینجا خوش آمدید»، «پناهجویان از بمب‌های ما فرار کردند» و «سوریه را بمباران نکنید»، از دولت انگلیس خواستند شمار بیشتری پناهجو را در این کشور جا دهد. حدود ۳۰ هزار تن نیز مقابل ساختمان پارلمان دانمارک در کپنهاگ تجمع و علیه موضع دولت درخصوص بحران پناهجویان اعتراض کردند. مردم کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا، یونان، اسلواکی، جمهوری چک، لهستان،سوییس، مجارستان، اتریش و پرتغال نیز در همبستگی با پناهجویان سوری به خیابان ها ریختند.مردم فرانسه با تظاهرات در پلاس دو لا رپوبلیکِ پاریس از سران کشورهای اروپایی خواستند پناهجویان بیشتری را بپذیرند.مردم آلمان در شهرهای وورتسبورگ و ووپرتال نیز با برگزاری تظاهراتی مشابه کمپین بیگانه‌هراسی علیه پناهجویان را محکوم کردند.این در حالی است که تظاهرات مردم سوئیس در شهر زوریخ به خشونت کشیده شد و نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند. تظاهر‌کنندگان اعلام کردند، سران اروپایی برای تسکین رنج پناهجویان به اندازه کافی تلاش نکرده‌اند.در عین حال، سازمان ملل نیز ضمن تقدیر از حمایت مردم اروپا از پناهجویان اعلام کرد،این اقدام سبب شده تعدادی از کشورهای اروپایی موضع خود را در قبال بحران پناهجویان تغییر داده یا اصلاح کنند.دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد،در سراسر اروپا واکنش چشمگیر عموم، از جمله سازمان‌های مذهبی، غیردولتی و افراد مختلف را شاهد بودیم و این امر در بسیاری از موارد سبب تغییر سیاست‌ها و اظهارات دولت‌ها شده است.

در این حال، سازمان همکاری اسلامی نشست فوق العاده‌ای را در جده برای بررسی پیامدهای بحران آوارگان سوری و تلاش برای حل این بحران برگزار کرد. از زمان انتشار خبر غرق شدن آیلان، کودک سه‌ساله سوری که به همراه خانواده‌اش در حال مهاجرت به اروپا بود، بحران آوارگان در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته و بیشتر مردم از عملکرد سازمان ملل و کشورهای عربی به دلیل عدم اتخاذ اقدامی جدی برای حل این بحران انتقاد می‌کنند. در همین راستا سازمان همکاری اسلامی برای بررسی بحران آوارگان به ویژه آوارگان سوری و ایجاد راهکاری برای حل این بحران نشست فوق العاده‌ای را در جده برگزار کرد.

در چنین شرایطی سناتورهای دموکرات آمریکا از اوباما خواستند به جای ۱۰ هزار تن، ۱۰۰ هزار پناهجوی سوری را بپذیرد. ۷۲ سناتور دموکرات در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نوشتند: به عنوان کشوری که بر مبنای برابری و آزادی شکل گرفته، این وظیفه اخلاقی ما است که برای کمک به برادرانمان که در آشوبی شدید گرفتار شده‌اند و به دنبال روزنه امید و رضایتمندی می‌گردند هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم. آمریکا به راحتی می‌تواند از اسکان ۱۳۰ هزار آواره سوری حمایت کند زیرا پذیرش ۱۳۰ هزار آواره سوری در کشور ما کمتر از یک چهارم یک درصد از جمعیت ماست. چطور می‌توانیم به خانواده آیلان کوچولو به راحتی بگوییم که نمی‌توانیم از آنها استقبال کنیم.

از سویی دولت مکزیک آمادگی خود را برای پذیرش پناهجویان جنگ‌زده سوری در این کشور آمریکای لاتین اعلام کرد. در این حال رئیس جمهوری فرانسه از نزدیک با پناهجویان سوری در حومه پاریس دیدار کرد. «فرانسوا اولاند» از مرکز اسکان پناهجویان سوری در حومه پاریس دیدن کرد و به آنان وعده داد که طی ۱۵ روز به درخواست پناهندگی آنها رسیدگی شود. خبر دیگر اینکه سازمان ملل با هشدار نسبت به افزایش سوء تغذیه شدید در میان کودکان سوری به دلیل ایجاد شرایط محاصره در کشورشان گفت: این اولین باری است که سوء‌تغذیه شدید میان کودکان سوری رخ داده است.

هشدار مسکو به غرب

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، سران و مقام های کشورهای غربی را از تحمیل اراده و خواست‌های خود بر سوریه بر حذر داشت و گفت: روسیه تحمیل نسخه های خارجی بر سوریه را خطرناک و غیر قابل قبول می داند.

سخنگوی ولادیمیر پوتین افزود: انتقاد از مواضع روسیه در مساله سوریه موضوع جدیدی نیست و در گذشته بارها اتفاق افتاده است.پسکوف یادآوری کرد که پوتین تصریح کرده که سرنوشت سوریه را باید مردم این کشور تعیین کنند. این نکته اصلی است و مسکو بر آن تاکید دارد و به همین دلیل با تحمیل هر گونه راهکاری از خارج بر سوریه مخالفت می کنیم و آن را غیرقابل قبول می دانیم. پسکوف در عین حال ابراز تاسف کرد که تا کنون هیچکس نتوانسته است به طور منطقی در مورد جایگزین دولت فعلی سوریه در تامین امنیت این کشور و مبارزه با گروه تروریستی داعش و جلوگیری از گسترش آن و تامین یکپارچگی کشور توضیح دهد .وی بر لزوم حل بحران سوریه توسط طرف های سوری بدون مداخله خارجی تاکید کرد و افزود، هیچ جایگزینی برای نظام اسد با هدف تضمین امنیت و وحدت سوریه و مقابله با داعش نیست.

وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که مسکو به کمکهای نظامی و ارائه تجهیزات نظامی خود به دولت سوریه ادامه می‌دهد. سرگئی لاوروف در حالی که فشارهای غرب به ویژه آمریکایی‌ها بر روسیه برای تغییر سیاست مسکو در قبال سوریه ادامه دارد، بر ادامه حمایتهای نظامی روسیه از دولت بشار اسد تاکید کرد. در این حال نشریه نشنال اینترست در مقاله‌ای به بررسی اقدام روسیه در ارسال کمک به سوریه با وجود مخالفت شدید آمریکا پرداخت و نوشت:‌ کشتی ها و هواپیماهای روسی همچنان به ارسال کمک به سوریه ادامه می دهند که در واقع این پیامی از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به جهان است. نشنال اینترست با بیان اینکه روسیه با اعزام نیروهایش به فراتر از مرزها درحال به چالش کشیدن غرب است تاکید کرد که پوتین به طور آشکار با رویکرد آمریکا برای ثبات در خاورمیانه مخالف است. نشنال اینترست پیام این اقدام مسکو را تاکید کرملین بر خطوط قرمزش دانست و افزود: همانطور که روسیه در اوکراین عبور از خط قرمزش را تحمل نکرد در سوریه نیز اجازه نمی دهد از خط قرمزش یعنی سرنگونی بشار اسد با دخالت خارجی نظامی عبور شود.

در این راستا آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: کشورهای غربی باید با همکاری روسیه راهکارهای لازم را برای حل بحران سوریه به کار گیرند. حزب کارگر استرالیا نیز اعلام کرد که حل بحران سوریه نیازمند راهکار سیاسی با کمک ایران است. سخنگوی حزب کارگر استرالیا گفت: برای حل بحران چهار ساله سوریه باید راه حلی سیاسی با کمک ایران و برخی کشورهای دیگر، پیدا کرد زیرا بحران جاری در خاورمیانه را نمی‌توان در دراز مدت و با بمباران مواضع داعش در سوریه حل کرد. از طرفی دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر اینکه سرنوشت بشار اسد را خود سوری‌ها تعیین می‌کنند، گفت: موضوع بسیار مهم‌ در حال حاضر این است که روسیه و آمریکا همچنان به مذاکرات خود درباره بحران سوریه ادامه دهند. بان کی مون درخصوص سرنوشت بشار اسد گفت: تصمیم در این باره به عهده مردم سوریه است و اتخاذ تصمیمات درباره مسائل سیاسی و دیگر مسائل باید براساس اراده آزاد مردم انجام شود.

این درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن در تلاش برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه بدون حضور بشار اسد است. «جان کربی» مدعی شد که واشنگتن در تلاش برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه و پاسخگویی به خواست مردم این کشور در تامین آزادی، عدالت و صلح است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواست به خشونت ها پایان دهند. در این حال نخست‌وزیر ترکیه با بیان این که بحران‌های خاورمیانه تهدیدی برای اروپا و ناتو است تصریح کرد: اگر بحران سوریه حل و فصل نشود در آینده به یک مشکل جهانی تبدیل خواهد شد. احمد داود اوغلو تاکید کرد: حل بحران آوارگان از طریق ایجاد دیوار میان کشورها مثل دیوار برلین ممکن نیست و اولویت، پایان بحران در سوریه و عراق است. داود اوغلو گفت: بحران‌هایی که کشورهای همجوار ترکیه شاهد آن هستند تنها تهدیدی برای ترکیه نیست بلکه تهدیدی برای ناتو و اروپا نیز است. خبر دیگر اینکه استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه با هدف تکمیل رایزنی‌های خود با مسئولان سوری درباره طرح جدیدش برای حل بحران این کشور، هفته جاری به دمشق می‌رود.

آمادگی بلژیک برای اعزام نیرو

وزیر دفاع بلژیک از آمادگی کشورش برای اعزام نیرو به سوریه در قالب ماموریت نظارتی خبر داد. استیون واندپوت اعلام کرد: اگر ائتلاف مشابهی در سوریه شکل بگیرد، ما نمی توانیم در حاشیه بمانیم. وی افزود: تا مدت ها راه حل دیگری جز استقرار نیروها برای برقراری صلح وجود ندارد؛ در غیر این صورت اقدام نظامی مفهوم چندانی نخواهد داشت. وزیر دفاع بلژیک افزود: ماجراجویی نمی کنیم اما اگر شرایط مهیا شود، آماده ایم نیروهای بلژیکی به خاک سوریه اعزام کنیم.

در تحولی دیگر گروهک تروریستی «احرار الشام» از گروه‌های متحد «جبهه النصره» فرد جدیدی را به عنوان فرمانده خود تعیین کرد. گروهک تروریستی احرارالشام، «مهند المصری» معروف به «ابویحیی الحموی» را به عنوان فرمانده خود به جای «هاشم الشیخ» ملقب به ابوجابر تعیین کرد. فرمانده جدید احرارالشام از اهالی استان حما است و در دانشگاه لاذقیه «مهندسی امور شهری» خوانده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *