تلاش رسایی برای تخریب لاریجانی و انحراف در کمیسیون ویژه


رییس قوه مقننه در واکنش به تذکر حمید رسایی مبنی بر انتساب مسائل به دفتر رهبری در خصوص رسیدگی فوری برجام در مجلس، اظهار داشت: چیزی را به مقام معظم رهبری منتسب نکردیم و مجلس در مورد برجام تصمیم می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ در پی رای نیاوردن دوفوریت طرح قانونی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی امروز مجلس عده‌ای از نمایندگان با تجمع در جایگاه هیات رئیسه نسبت به نحوه شمارش آراء متعرض شدند و مدعی شدند دستگاه‌های شمارش آراء نقص فنی داشته که رئیس مجلس با ارائه توضیحاتی با این اعتراض مخالفت کرد.

اعتراض رسایی به لاریجانی

حمید رسایی در جلسه علنی امروز در تذکری به رییس مجلس به‌خاطر حمایت از برجام در نشست غیرعلنی صبح اظهار داشت: آقای لاریجانی شما در جلسه غیرعلنی صبح یک ساعت در تایید این طرح دو فوریتی صحبت کردید. توضیحات شما مبتنی بر این بود که نمایندگان به طرح رای دهند. از طرف دیگر اجازه توزیع و تکثیر طرح‌های دیگری را در این خصوص ندادید که این کار خلاف عدالت است.

لاریجانی در واکنش به اعتراض رسایی گفت: آقای رسایی چرا صحبت‌هایی را مطرح می‌کنید که در جلسه عنوان نشده است. شما و آقای حسینیان هم در جلسه غیرعلنی نیز صحبت کرده‌اید و نظراتتان را مطرح نمودید.

در ادامه رسایی به لاریجانی گفت که شما در جلسه غیرعلنی گفتید از دفتر رهبری زنگ زدند که چرا زودتر تصمیم‌گیری نمی‌کنید که لاریجانی در واکنش گفت: تماس از دفتر آقا بوده و حتی آیت‌الله مکارم نیز نامه نوشتند و خودتان هم دیدید.

تلاش برای رای‌گیری مجدد

در بخش دیگری از جلسه٬ عده‌ای از نمایندگان با تجمع در جایگاه هیات رییسه نسبت به شمارش آرا در مورد طرح دوفوریتی برجام معترض شدند که لاریجانی در پاسخ به این اعتراض عنوان کرد: ما برای این طرح ۱۶۴ رای نیاز داشته‌ایم و در پی رای‌گیری ۱۵۹ نفر از شما به آن رای مثبت داده‌اند و بنابراین این طرح ۵ رای کم دارد.

رئیس مجلس اضافه کرد: اگر در این زمینه تشکیک کرده‌اید راه و روش اعتراض در آیین‌نامه مشخص است و تجمع اینگونه معنایی ندارد.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: از نظر نظامات آیین‌نامه‌ای راه حل دراین مواقع مشخص است اما اگر در کل رای‌گیری تشکیکی است چون ما همیشه با همین دستگاه رای‌گیری می‌کنیم بنده به هیچ عنوان اجازه رای‌گیری دوباره نخواهم داد.

منصوری آرانی: کمیسیون برجام دچار انحراف شده است

در همین راستا عباسعلی منصوری آرانی٬ عضو کمیسیون ویژه برجام که روز گذشته با خروج از جلسه کمیسیون به همراه دو تن دیگر از نمایندگان حامی برجام نسبت به روند بررسی کمیسیون ویژه معترض شده‌بود٬ در واکنش به جلوگیری تکرار رای‌گیری توسط رئیس مجلس گفت: من در سه سال نیم گذشته برای نخستین بار شاهد بودم که آقای لاریجانی در تایید یک طرح صحبت می‌کند که آن هم به دلیل اهمیت ویژه بحث برجام بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:‌ هنگامی که دو فوریت این طرح به تصویب نرسید٬ آقای لاریجانی باوجود آن‌که بنابر قانون می‌توانست در موافقت با اعتراض نمایندگان نسبت به تکرار رای‌گیری اقدام کند٬ به دلیل جلوگیری از بدعت در قانون و روند کار مجلس این کار را نکرد.

منصوری آرانی در اعتراض به آنچه انحراف کمیسیون ویژه بررسی برجام در تهیه گزارش در روز آخر دانست٬ اعلام کرد: از روز سه‌شنبه شاهد نوعی تغییر رویکرد در عملکرد کمیسیون بودم که البته پیش از این بارها نسبت به آن هشدار داده‌بودم اما وقتی این انحراف در جلسه دیروز کاملاً نمایان شد و در نهایت گزارش کمیته‌ها در گزارش نهایی کمیسیون اعمال نشد٬ از آنجا که دیگر کاری از دستم برنمی‌آمد و گزارش که یک‌باره روی میز اعضای کمیسیون قرار گرفت٬ قابل اصلاح نبود٬ به اعتراض جلسه کمیسیون ویژه را ترک کردم.

پزشکیان٬ تاجگردون و منصوری آرانی جلسه برجام را ترک کردند

به گزارش ایلنا٬ عباسعلی منصوری آرانی٬ مسعود پزشکیان و غلامرضا تاجگردون در اعتراض به انحراف کمیسیون ویژه از کمیته‌محوری و غالب شدن نگاه حزبی و جناحی بر عملکرد کمیسیون آخرین جلسه کمیسیون را نیمه‌کاره رها کردند. این درحالی است که علاءالدین بروجردی و منصور حقیقت‌‌پور٬ دو تن دیگر از اعضای کمیسیون ویژه نیز جهت همراهی با این سه نماینده اقدام به ترک سالن جلسه نمودند که با پادرمیانی دیگر نمایندگان عضو کمیسیون ویژه بار دیگر به جلسه بازگشتن

 

 

د

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *