پیام دیپلماسی روحانی به جهان دوره ایران هراسی به سر آمده است / حاضریم در منطقه مذاکره کنیم به شرط برقراری ثبات و امنیت

 
 برجام را باملاحظات مقام معظم رهبری به پیش می‌بریم/ بازگشت ریاض از مسیر غلط راه را برای همکاری باز خواهد کرد

گروه سیاسی| «برجام» همچنان محور وحدت است. وحدتی که مدت‌هاست بین سران سه قوه شکل گرفته این‌بار هم آنها را در جایی گردهم می‌آورد که منشا تحولات در عرصه دیپلماسی کشور بوده است. دفتر مطالعات وزارت امور خارجه دیروز میزبان سران قوایی بود که برای موفقیت برجام از ابتدا تا انتها، شکلی متحد به خود گرفته بودند. رییس‌جمهور که در آغاز این همایش باز هم از در تحسین دیپلمات‌های کشور وارد شده و از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دفاع می‌کند و آنان را فرزندان سربلند و قاطع ملت ایران می‌نامد، به مردم اطمینان می‌دهد که عقب‌نشینی از اصول، راهی در دستگاه دیپلماسی ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح دوشنبه در همایش سفرا، روسای دفاتر و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور افزود: احترام جهان به دیپلمات‌های ایرانی، احترام به عظمت ملت ایران است. وی، نقش سفرا را به عنوان نمایندگان ملت برای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید با ادامه عملکرد هوشمندانه خود راه را برای روابط بهتر با جهان ضمن حفظ اصول، بیش از پیش گشوده و با منطق و استدلال، چهره واقعی جمهوری اسلامی ایران را در جهان ارایه کند. رییس دولت یازدهم همچنین اظهارداشت: وزارت امور خارجه امروز تبلور استقلال، منطق و قدرت ملی است و به هر میزان که کادر این وزارتخانه، ورزیده‌تر و سازماندهی آنان هوشمندانه‌تر باشد و برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای اهداف نظام و واقعیت جهان و نحوه تاثیرگذاری سخن و رفتار ما بر افکار عمومی باشد، بهتر می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه «عقب‌نشینی از اصول، راهی در دستگاه دیپلماسی ندارد»، گفت: احترام جهان به دیپلمات‌های ما، احترام به عظمت ملت ایران است و امروز وزارت امور خارجه در قلوب ملت ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس‌جمهور با یادآوری اینکه قدرت سیاسی در تعامل سازنده با جهان خود را به رخ جهانیان می‌کشد، افزود: تنها تعامل برد – برد به نتیجه می‌رسد، اما باید در این تعامل مراقب چارچوب‌ها و اصول خود باشیم و نباید از اصول و هویت دینی، ملی و عزت خود کوتاه بیاییم. روحانی اظهار داشت: اگر تعامل سازنده با جهان به خوبی و با حفظ اصول انجام بگیرد، قدرت سیاست خارجی تبلور بیشتری پیدا خواهد کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وقتی دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد، نرخ رشد منهای ٨/۶ درصد و نرخ تورم بالای ۴٠درصد بود، گفت: کاهش تورم، کنترل رکود و بازگشت اقتصاد به نقطه پیش‌بینی‌پذیر، پیام محکم و موثر دولت به طرف‌های مذاکره‌کننده بود. رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: از سوی دیگر به دنیا ثابت کردیم که دوره ایران‌هراسی به سر آمده است و این را با ارایه پیشنهاد طرح «جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراط‌گری Wave » که به صورت اجماعی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، در عرصه عمل نیز به منصه ظهور رساندیم.

روحانی با تاکید بر اینکه «برجام پیروزی عظیم سیاسی ملت ایران است»، اظهار داشت: با شکرگزاری این پیروزی است که نعمت خدا افزون می‌شود. این دستاورد نه متعلق به دولت یازدهم یا وزارت امورخارجه بلکه متعلق به ملت بزرگ و شایسته ایران اسلامی است. وی در تشریح دستاورد بزرگ کشور در عرصه هسته‌ای و سیاست خارجی و با تاکید بر اینکه وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده فرزندان سربلند و قاطع ملت ایران و از بهترین سرمایه‌های مدیریتی کشور هستند، خاطرنشان کرد: واداشتن شورای امنیت به لغو شش قطعنامه ظالمانه و همچنین تثبیت و ارتقای حقوق هسته‌ای، پیروزی تاریخی ملت ایران است. این توفیق از آن ملت ایران بود که آن را در خرداد سال ٩٢ تحت عنوان تعامل سازنده در یک رقابت آزاد مورد تایید قرار داد و اعلام کرد که معنای انقلابی بودن باور عملی به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی سعادت همه انسان‌ها را آرمان جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: بر این اساس و طبق نص قانون اساسی انقلابی بودن یعنی خواستن سعادت برای همه مردم جهان که البته مسلمانان به عنوان خانواده بزرگ اسلامی و همسایگان ما در این بین جایگاه ویژه‌ای دارند. وی در ادامه با بیان اینکه برای توفیق در مذاکرات هسته‌ای گام اول این بود که بتوانیم آرامش را به اقتصاد کشور بازگردانده و وضعیت اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر ایجاد کنیم، افزود: مساله دیگر این بود که چه ساز و کاری برای شروع تعامل سازنده با جهان در پیش بگیریم؟ رییس قوه مجریه با تشریح بخشی از مسیر سخت مذاکرات، اظهارداشت: سرانجام با یاری و حمایت مستمر مقام معظم رهبری، کمک روسای قوای مقننه و قوه قضاییه، نمایندگان ملت، اعضای شورای عالی امنیت ملی، سازمان انرژی اتمی و از همه مهمتر ایستادگی و مقاومت ملت شریف ایران، برجام به فرجام رسید.

روحانی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با اجرای برجام در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد تحولی ایجاد شده و مردم از ثمرات آن بیشتر بهره مند شوند، گفت: ما مطابق با چارچوب‌های موجود و به ویژه ملاحظات مقام معظم رهبری اجرای برجام را به پیش می‌بریم و تلاش ما برای آغاز مراحل اجرایی نیز ناشی از آن است که هزینه کمتری از جیب مردم در اثر تداوم تحریم‌ها صرف شود. وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: تجربه برجام و رویکرد برد-برد که در آن طرف‌های مذاکره بتوانند احساس توفیق در مذاکرات کنند، یک الگو برای حل مشکلات در جهان است. وی با بیان اینکه نتیجه مذاکرات هسته‌ای، رژیم صهیونیستی را به منزوی‌ترین رژیم جهان تبدیل کرد، خاطرنشان کرد: امروز دنیا می‌داند که حل بسیاری از مشکلات منطقه منوط به حضور ایران است. رییس‌جمهور اظهار کرد: در نتیجه برجام نه تنها حقوق هسته‌ای خود را حفظ کرده‌ایم بلکه با تایید آن از جانب شورای امنیت سازمان ملل توانسته‌ایم این حقوق را ارتقا بخشیم. همه این دستاوردها کاملا عزتمندانه به دست آمده و تیم هسته‌ای ما همواره سربلند و قاطع و البته با اتکا بر مبانی حقوقی و منطقی، حقوق ملت را پیگیری و استیفا کرده‌اند و این نکته‌ای است که طرف‌های مذاکره کننده و حتی دشمنان ما به آن معترفند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *