معاون وزیر جهاد کشاورزی: اختلاف سلیقه، کشت زعفران ایران را تحت الشعاع قرار داده است

:تربت حیدریه- ایرنا – معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هنوز در بسیاری مباحث از جمله عملیات به زراعی اختلاف سلیقه وجود دارد که این امر به کشت زعفران ایران لطمه وارد کرده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد علی طهماسبی روز سه شنبه در نخستین جشنواره ملی توسعه و تجارت زعفران در تربت حیدریه افزود: با وجودی که اراضی بارور زعفران از ۵۶ هزار هکتار در چند سال گذشته به ۸۶ هزار هکتار در سالجاری رسیده، اما هنوز میزان عملکرد زعفران از سه تا چهار کیلوگرم در هکتار تجاوز نکرده است.
وی اظهار کرد: این آمار بیانگر آن است که هنوز در زمینه مکانیزاسیون کشت زعفران، اختلاف نظر وجود دارد و در حالی که برخی کارشناسان انجام آن را مفید می دانند، برخی دیگر آن را موجب بیکار شدن کشاورزان این بخش عنوان می کنند.
طهماسبی گفت: با توجه به محورهای همایش، ضرورت دارد نشست های تخصصی بین کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شود.
رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این همایش گفت: با وجودی که در سند آمایش سرزمینی استان، تربت حیدریه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با وجودی که این شهرستان مرکز ثقل زعفران جهان می باشد، اما دچار کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به زعفران است.
ناصر شاهنوشی از مسئولان حاضر در همایش خواست ضمن ایجاد بازار بورس ابریشم و زعفران در تربت حیدریه، نسبت به راه اندازی خوشه زعفران کشور در این شهر نیز اقدام کنند.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.
در این استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵هزار خانوار در شهرستان تربت حیدریه سکونت دارند.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم در هکتار است که سالانه تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
۶۱۲۱ / ۶۰۵۳

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *