دولت وزارت صنعت را مکلف به برند سازی کرده است

اتربت حیدریه- ایرنا- مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس ابلاغیه دو ماه قبل هیات وزیران، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به انجام زیرساخت های لازم برای برندسازی تولیدات داخلی ظرف مدت شش ماه شده است.

 

 

 

محمد رضا کلامی بجستان روز سه شنبه در حاشیه نخستین جشنواره ملی توسعه و تجارت زعفران در تربت حیدریه طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماده هشت قانون رفع موانع تولید نام و نشان تجاری و برند سازی را در آئین نامه ویژه ای مصوب کرده که زمینه برند سازی محصولات و صنایع را در کشور مهیا می کند.
وی اظهار کرد: بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن ایجاد سامانه ای خاص، باید شرکت های متقاضی برند را بر اساس برخی شاخصه ها از جمله میزان تولید، ارزش افزوده، میزان سود، صادرات و بهره وری و میزان هزینه شرکت در توسعه برند، شناسایی کند.
کلامی بجستان افزود: در مرحله بعد ضمن دسته بندی آن ها بر مبنای امتیازدهی که صورت می گیرد، مردم با ورود به این سامانه قادر می شوند محصولی مثل زعفران را بطور مثال با برندهای یک تا ۱۰ انتخاب کنند.
وی گفت: تاکنون قانونی برای برندسازی زعفران در کشور وجود نداشت لذا امیدواریم با اجرای قانون جدید، زیرساخت این مهم در کشور فراهم شود.
وی اظهار کرد: باید زمینه برندسازی تولیدات داخلی را به شکلی مهیا کنیم که شرکت هایی که برند سازی را در دستور کار خود قرارمی دهند، بدانند دولت چه حمایتی از آنها به عمل خواهد آورد و اینکه چه فرقی در بازارهای داخلی بین شرکت های دارای برند و بدون برند وجود دارد.
وی ادامه داد: البته تا امروز به اندازه کافی در باره زعفران تبلیغات و بازاریابی نکردیم و باید کشاورزان که خود عامل اصلی تولید این محصول مهم هستند با ایجاد شرکت های تعاونی، تشکل های صادراتی را به دست گیرند و علاوه بر کمک به چرخه تولید در کشور از آسیب هایی که ممکن است به این محصول برسد به سهم خود جلوگیری کنند.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.
در این استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵هزار خانوار در شهرستان تربت حیدریه سکونت دارند.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم در هکتار است که سالانه تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.

 

مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
۶۱۲۱ / ۶۰۵۳

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *