خرید و فروش نوزادان با قیمت ۱۰۰ هزار تومان مسئولان را بیدار کرد؟نگرانی تهران برای نوزادان معتاد کارتن خواب

 
 

حالا همه یک شبه نگران نوزادان خیابانی شدند که تا چند روز قبل هیچ متولی نداشتند. بعد از صحبت‌های فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران در یک برنامه تلویزیونی معضل خرید و فروش نوزادان در پایتخت بالاخره کمی اهمیت پیدا کرد. نوزادانی که بیشترشان معتاد پا به این دنیا می‌گذارند. کمیسیون بهداشت مجلس اعلام آمادگی کرده تا به موضوع تولد نوزادان معتاد رسیدگی کند. حسین طلا، یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم با طرح این پرسش که آیا تا به حال مسئولان از به دنیا آمدن نوزادان معتاد در تهران بی‌خبر بودند؟ گفته است متاسفانه هیچ یک از مسئولان شهر تهران در خصوص چنین موضوعاتی پاسخگو نیستند و هریک از مسئولان، دیگری را مقصر و مسئول می‌دانند. سازمان بهزیستی هم در واکنش به خبر خرید و فروش نوزادان در تهران، به خانواده‌هایی که سرپرستی این نوزادان را خارج از مسیر قانونی به عهده گرفته‌‌اند هشدار داده که تا پایان دی ماه فرصت دارند جهت تعیین تکلیف سرپرستی این کودکان به بهزیستی و مراجع قضائی مراجعه کنند.

خرید و فروش ۱۰۰ هزار تومانی نوزادان ایدزی

دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران چند روز قبل با اعلام خرید و فروش نوزادان در اطراف برخی بیمارستان‌های جنوب تهران گفته بود: این کودکان به دلیل بیماری‌های مختلف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. وی گفته بود متاسفانه گزارشات نشان می‌دهد خانم‌های کارتن خواب و زنان روسپی به هنگام زایمان در برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می‌فروشند. وی در  گفتگو با فارس با بیان اینکه اکثر نوزادان متولد شده مبتلاء به HIV هستند، تصریح کرد: خرید و فروش این بچه‌ها هم اکنون در اطراف چند بیمارستان انجام می‌شود.

سختگیری‌های بهزیستی دلیل خرید و فروش نوزادان

موضوع دیگری که رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نسبت به وقوع آن هشدار داده بود، گسترش ورود دختران فراری به تهران و باردار شدن آنها بود به طوری که برخی از افراد نوزادان متولد شده از سوی این دختران را با قیمت‌های بالاتری می‌خرند.وی با ابراز نگرانی از شرایط فعلی و آینده زنان کارتن خواب و معتاد در تهران و بویژه مناطق جنوبی شهر،گفت:از همه شهروندان تهرانی درخواست می‌کنم مطلقاً به متکدیان و بویژه آنهایی که نوزاد به همراه دارند کمک نکنند چون کمک به این افراد باعث رونق گرفتن کارشان می‌شود. دانشور افزود: چنانچه شهروندان تهرانی با این گروه برخورد کردند می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند.عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی در واگذاری کودکان و نوزادان به خانواده‌های متقاضی، بیان داشت: سخت گیری‌های این سازمان باعث به وجود آمدن خرید و فروش کودکان شده است.

فرصت یک ماهه بهزیستی به خانواده‌هایی که بچه خریدند

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی بهزیستی در واکنش به خبر خرید و فروش کودکان، به این خانواده‌ها هشدار داده که تا پایان دی باید به مراجع قضائی مراجعه کنند تا تکلیف سررستی نوزادان را مشخص کنند. پس از تأیید صلاحیت خانواده از سوی قوه قضائیه، می‌توانند اقدام به سرپرستی کودک خود کنند. وی گفته که خرید و فروش کودک جرم است و این موضوع در قانون فرزندخواندگی و آیین‌نامه‌های مربوط به آن تأکید شده است.

بی خبری مسئولان از پایین شهر نشین ها

حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد تند نسبت به مسئولان شهر تهران و عدم پاسخگویی این مسئولان و همچنین عدم حساب‌کشی از مسئولان توسط استاندار تهران، یکی از مسائل موجود در عدم رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی را بالاشهر نشینی این مسئولان دانست. وی در  گفتگو با تسنیم با اشاره به آمار نگران کننده ولادت نوزادان معتاد در پایتخت، با انتقاد از مسئولان امر در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه پدیده‌های زشت کارتن خوابی، معتادان خیابانی، پدیده تکدی‌گری و مواردی از این دست در شهر تهران وجود دارد و به دنیا آمدن نوزادی از زنان کارتن‌خواب امری اجتناب ناپذیر است.وی با بیان اینکه برای حل معضل ولادت نوزادان معتاد در تهران، باید به علل چرایی وقوع این آسیب‌ها در تهران پرداخت گفت: آیا مسئولان ما نمی‌دانند که امروز ۱۵۰۰ معتاد خیابانی در خیابان‌های تهران سرگردانند؟ آیا کسی نمی‌داند که فرزندان متولد شده از این زنان، معتاد به دنیا می‌آیند؟!

استانداری اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه تمام مسئولان ما شمال شهر نشین شده‌اند و از محلات جنوب شهر و پرآسیب فاصله گرفته‌اند افزود: من بارها اعلام کرده‌ام که متاسفانه مسئولان ما علم به این آسیب‌های اجتماعی دارند ولی هیچ‌گاه نتوانسته‌اند این معضلات را باور کنند چراکه آنها شمال‌شهر نشین‌اند و از این محلات پرآسیب فاصله گرفته‌اند. وی ادامه داد: استانداری باید نسبت به حل مشکل اعتیاد در تهران اقدامات لازم را انجام دهد و از دستگاه‌های مسئول، شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان و سایر دستگاه‌ها، مطالبه داشته باشد ولی متاسفانه شاهد هستیم که استانداری حتی در جلسات نیز حاضر نمی‌شود.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *