رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: اگر علوم انسانی رشد کند در همه زمینه‌ها پیشرفت می‌کنیم

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی تقلیدی و ناکارآمد کشور، دانش آموزان و دانشجویان را به ماشین حفظ و آزمون دادن تبدیل کرده که تنها هنر آنان تست زدن است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی با بیان این مطلب در نخستین نشست آسیب شناسی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه اصفهان افزود: دانشگاه‌ نباید صرفا محل توزیع یا مصرف علم باشد، بلکه نظریه‌پردازی و تولید علم هم باید در دانشگاه انجام شود. وی افزود: نظریه‌پردازی و نقد و مناظره در علوم انسانی دارای اهمیت بیشتری است و باید برای نقد مدرنیته ابتدا مبانی و مبادی نظریات مدرن را بشناسیم. عضو شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با بیان اینکه تبعیت بی‌چون و چرا از نظریات مدرن، جامعه دانشگاهی کشور را به ماشین ترجمه و تقلید از این نظریات تبدیل کرده، خاطرنشان کرد: همه باید این سوال را از خود بپرسیم که چرا آمار ترجمه در جامعه دانشگاهی علوم انسانی ما بیشتر از آمار تالیفات است؟

وی گفت: رسالت اصلی دانشگاه‌های ما باید شناخت و نقد اصولی و صحیح نظریات ارائه شده در زمینه علوم انسانی باشد. رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اگر علوم انسانی در کشور پیشرفت کند، حتما در سایر زمینه‌ها نیز پیشرفت خواهیم کرد، ادامه داد: برای تحقق این هدف باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و دانشگاه نباید محل ترجمه و تقلید باشد. وی افزود: نظریه‌پردازی و تولید علم در رشته‌های علوم اجتماعی باید بیشتر مورد توجه باشد و وجود هزاران فارغ‌التحصیل بیکار در این رشته‌ها بیانگر این موضوع است و آموزش نظریات شکل گرفته در جامعه دیگر و با مبانی و مبادی متفاوت نمی تواند حلال مشکلات باشد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *