کدکن تربت حیدریه استعداد تبدیل به قطب گردشگری را دارد

تربت حیدریه- ایرنا – بخشدار کدکن تربت حیدریه گفت: این منطقه استعداد لازم برای تبدیل به قطب گردشگری کوهنوردی استان خراسان رضوی را دارد.

 

سیدمهدی موسوی کیا روز پنجشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی؛ دفتر تربت حیدریه اظهار کرد: وجود قله ملکان (ملکوه) با ارتفاع سه هزار و ۱۳ متر و اشتیاق کوهنوردان ایرانی و خارجی برای صعود به آن، بستر لازم برای این امر را فراهم کرده است.
وی افزود: دهه فجر سال قبل ۲۰۰ کوهنورد از ۱۲ کشور جهان به صورت گروهی به این قله صعود کردند.
موسوی کیا گفت: هیات کوهنوردی خراسان رضوی نیز پیشنهاد واگذاری زمین برای ساخت تاسیسات مورد نیاز و جان پناه برای کوهنوردان، طبیعت گردان و علاقه مندان این ورزش مفرح کرده که این طرح معطل واگذاری زمین از سوی شورای اسلامی کدکن است.
وی در عین حال به وجود برخی مشکلات پیش روی توسعه گردشگری در این منطقه اشاره کرد و گفت: فقدان زیرساخت های گردشگری و نبود محور مناسب مواصلاتی از عمده مشکلات این بخش است.
وی گفت: با وجودی که کدکن در حدفاصل تربت حیدریه – نیشابور قرار دارد و وجود جاده مناسب دسترسی مردم دو شهرستان به یکدیگر را بسیار آسان می کند اما به علت نابسامانی بخشی از محور، تردد چندانی در این مسیر صورت نمی گیرد.
موسوی کیا افزود: از رباط سنگ تا کدکن ۳۳ کیلومتر راه است که از سال ۸۶ تا قبل از دولت یازدهم ۱۰ کیلومتر و در دو سال گذشته نیز حدود پنج کیلومتر آن آسفالت شده و اگر مشکل جاده برطرف شود، خیلی از مباحث توسعه ای منطقه برطرف خواهد شد.
وی گفت: علی رغم وجود برخی قابلیت ها در منطقه، تاکنون نگاه توسعه ای به این بخش وجود نداشته که می طلبد هم نگاه مسئولان محلی و هم مسئولان بالادستی به شرایط کدکن تغییر کند.
بخشدار کدکن گفت: این بخش زادگاه بزرگانی چون عطار نیشابوری، استاد شفیعی کدکنی و نیز سردار بزرگ دفاع مقدس شهید عبدالحسین برونسی است.
وی در ادامه از کدکن به عنوان منطقه کشاورزی و دامداری با شرایط مناسب آب و هوایی یاد کرد و افزود: اگر امروز مسئولان به فکر ذخیره سازی آب منطقه نباشند، در آینده بحران آب، کدکن را دربرخواهد گرفت و یک مشکل دیگر بر مشکلات این بخش افزوده خواهد شد.
موسوی کیا با بیان اینکه آب و هوای کدکن سرد و ییلاقی همراه با بارندگی های مناسب است، گفت: این خطه پنج هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد و در آن محصولاتی چون آلو، آلوچه، سیب و زعفران، تولید می شود.
وی به قابلیت های دامپروری این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: بخش کدکن با حدود ۷۵ هزار راس دام سبک، هزار و ۷۰ راس دام سنگین، ۲۲ واحد مرغداری و دو استخر پرورش ماهی، نقش مهمی در تولید فرآورده های دامی شهرستان دارد.
وی با انتقاد از تعطیلی طرح های آبخیزداری اداره منابع طبیعی شهرستان در این خطه، گفت: در کدکن تنها یک سد خاکی وجود دارد که آن هم به درستی جانمایی نشده است.
وی خرده مالکی را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و گفت: نظام خرده مالکی و از سوی دیگر عدم رعایت الگوی کشت، نبود طرح های یکجاکشتی و اجرا نشدن طرح های نوین آبیاری، موجب هدررفت بخش زیادی از آب های منطقه می شود.
بخشدار کدکن تربت حیدریه در عین حال مهاجرت معکوس به منطقه را یک فرصت خواند و گفت: به جز یک روستای زیر ۲۰ خانواری، طرح هادی در همه روستاها اجرا شده و اکنون به دلیل مهاجرت معکوس، شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاهای بخش هستیم.
وی افزود: این وضعیت بخصوص در دو روستای 'دافی' و 'اسفیز' موجب شده که با کمبود زمین مسکونی مواجه شویم و لازم است بنیاد مسکن نسبت به بازبینی طرح هادی و افزایش زمین های مسکونی برای روستاییان اقدام کند.
موسوی کیا امنیت منطقه و نیز یکدستی فرهنگی منطقه را از دیگر ویژگی های این خطه برشمرد و گفت: بخش کدکن خوشبختانه در خصوص فضای آموزشی نیز مشکلی ندارد.
بخشدار کدکن در عین حال ضعف آنتن دهی مخابراتی در برخی روستاها و نیز عدم دسترسی هفت روستای 'حصار یزدان، نوزه، چولانگ، چینگ کلاغ، داوریه، کته تلخ و تلخ' به شبکه گازرسانی را از مشکلات این منطقه برشمرد و خواستار چاره اندیشی در این خصوص شد.
بخش کدکن با ۱۷ روستا و جمعیتی در حدود ۱۴ هزار نفر، با وسعت تقریبی ۸۰۰ کیلومتر مربع در ۶۵ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان تربت حیدریه واقع است.
در این بخش پنج معدن سنگ ساختمانی و یک معدن گچ وجود دارد که هم اکنون قریب به ۳۰۰ نفر در آن ها مشغول به کار هستند. ک/۳
۶۱۲۱/۵۱۳۲/۱۲۱۱

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *