منتجب‌نیا در جمع اصلاح‌طلبان قم:کمیته رایزنی با شورای نگهبان در جبهه اصلاحات فعال است


قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: فعالیت اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان با محوریت آیت الله هاشمی و سیدحسن خمینی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم٬ حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در نشستی که با حضور اصلاح‌طلبان استان قم که در محل سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، در خصوص دغدغه اصلاح‌طلبان برای رد صلاحیت‌های احتمالی در انتخابات پیش رو، گفت: کمیته رایزنی و تعامل در جبهه اصلاحات تشکیل شده که وظیفه‌اش بر قراری ارتباط با اعضای شورای نگهبان و دیگر مؤثرین است؛ از قبل هم کار‌هایش را شروع کرده بود و ملاقات‌هایی هم داشت که امیدوار کننده بود؛ همه اصرار دارند که کار این کمیته ادامه پیدا کند. 

قائم مقام دبیر کل اعتماد ملی اظهار داشت: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن انقلابی به نام انقلاب اسلامی رخ داده و نظامی به نام جمهوری اسلامی تشکیل شده که هر کدام از ما در ایجاد آن سهمی داشته و تلاشی کرده‌ایم تا اوضاع به اینجا منتهی شده است. 

گسست بین ارزش‌های انقلاب و مردم خطرناک است

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه در جامعه امروز ایران، گسستی بین بخش از مردم و نظام به وجود آمده و متأسفانه در حال توسعه و گسترش است، گفت: این گسست، بخصوص بین نسل جوان بیشتر ظهور کرده است؛ البته این مشکل فقط مختص به یک جریان سیاسی خاص نیست بلکه برای کلیت نظام مطرح است و قطعا عملکرد سیاسیون و مجریان در این گسست اثرگذار است. 

منتجب نیا، با بیان اینکه بدبین شدن جوانان به حکومت و علاوه بر آن نسبت به دین را به عنوان یک پدیده خطرناک احساس می‌کنیم، گفت: امام(ره) به دنبال پیوند حکومت و دین بود اما امروز مشاهده می‌کنیم که برخی از افراد هم به دین و هم به حکومت بدبین شده‌اند. 

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم نسبت به این پدیده خطرناک بی‌تفاوت باشیم و با سلب مسئولیت از خود در ایجاد این شرایط، فقط برای به وجود آوردن آن بهانه‌هایی مثل تحریم، جنگ تحمیلی، شرایط بد اقتصادی و… را مطرح کنیم، گفت: همه ما اگر در به وجود آمدن این شرایط تقصیر نداشتیم، حداقل قصور داشته‌ایم. 

شرایط ایده آل همراهی مردم با حکومت است

این فعال سیاسی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اگر امروز درصد بیشتری از مردم با ما اصلاح‌طلبان همراهی می‌کنند به این دلیل است که می‌بینند ما با آن‌ها هم‌صدا هستیم، گفت: این مردم احساس می‌کنند، ما چیزی غیر از آنچه که حکومت می‌گوید، می‌گوییم و این خیلی خوب نیست؛ چرا که شرایط ایده‌آل این است که مردم همراه یک حکومت باشند. 

اصلاح‌طلبان نسبت به انقلاب و راه امام احساس وظیفه دارند

منتجب‌نیا با بیان اینکه از منظر اقبال عمومی، وضعیت اصلاح طلبان بهتر از اصولگرایان است، گفت: از طرفی مردم احساس می‌کنند ما اصلاح‌طلبان چیزی غیر از آنچه که توسط حکومت و تلویزیون مطرح می‌شود، می‌گوییم و از طرفی خود ما اصلاح‌طلبان نسبت به انقلاب و راه امام (ره) وابستگی داریم و احساس وظیفه می‌کنیم و در این شرایط این سؤال مطرح می‌شود که چه باید کنیم؟ چرا که نباید کلیت انقلاب و راه امام(ره) را به طرف مقابل واگذار کنیم. 

سکوت عقلای کشور نسبت به چاقوکشی سیاسی جای تعجب دارد

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خشونت مخالفان اصلاحات روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: زمانی فقط جلسه را به هم می‌زدند اما امروز چاقو کشی هم می‌کنند و می‌خواهند به سخنرانان اصلاح طلب صدمه جانی بزنند. 

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه سکوت عقلای کشور نسبت به چاقوکشی سیاسی جای تعجب دارد، گفت: در تعجبم که برخی از عقلای کشور این شراط را می‌بینند و آینده آن را تشخیص نمی‌دهند و راجع به آن سکوت می‌کنند. 

وی گفت: آقای روحانی رئیس جمهور، اصلاح‌طلب نبود و نیست اما چون حرف‌هایی می‌زند که با جنس حرف‌های آقایان متفاوت است، گاهی با او و حامیان او به تندی برخورد می‌کنند. 

مخالفان دولت نمی‌خواهند شیرینی توافق به نام روحانی تمام شود

منتجب‌نیا به مسئله توافق هسته‌ای ایران با طرف‌های غربی اشاره کرد و گفت: برجام اگرچه شق القمر نیست، اما واقعا خطر بزرگی را از کشور دور کرد و شیرینی آن رفته رفته به کام مردم می‌رود؛ اما مخالفان دولت می‌خوهند این شیرینی را به کام مردم تلخ کرده یا حداقل کاری کنند که این شیرینی به نام آقای روحانی و دولت او تمام نشود؛ برخی از مخالفان دولت می‌گویند آقای روحانی کیست که بیاید و مسئله بین المللی ما را حل کند؟ 

وی با بیان اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم آقای روحانی کاندیدای اصلاح طلبان است و حرف آن‌ها را می‌زند و اگر چه از نظر تشکیلاتی درون اصلاح‌طلبان نیست، گفت: در انتخابات پیش رو خواهیم دید که مخالفان دولت و اصلاحات، چه آشی برای ملت پخته‌اند. 

این فعال سیاسی با بیان اینکه ما اصلاح طلبان به دلیل وابستگی که به انقلاب و راه امام داریم نمی‌توانیم نسبت به شرایط موجود بی‌تفاوت باشیم، گفت: ما اصلاح طلبان می‌توانیم اثرگذار در جامعه باشیم و حداقل جلوی بحران‌ها را بگیریم، منتها شرط آن این است که قاعده بازی را بدانیم و به آن توجه کنیم؛ البته گاهی ما اصلاح طلبان نیز دچار اشکال و تقصیر هستیم. 

از اشکالات ما اصلاح‌طلبان است که فقط برای خودمان جلسه می‌گذاریم

منتجب نیا تصریح کرد: برای مثال یکی از مسائلی که ما اصلاح‌طلبان چه در دوران بعد از سال ۷۶ و چه اکنون کمتر به آن توجه می‌کردیم این است که خودمان را از مردم جدا می‌کنیم، و به جای اینکه با مردم ارتباط بگیریم، دائما فقط برای خودمان جلسه می‌گذاریم در حالی که رسالت ما تلاش بین مردم است، چه حزب باشیم و چه در حزب نباشیم. 

خمیرمایه فکری مردم ایران دینی است

وی با بیان یکی دیگر از مسائلی که ما در دوران اصلاحات نسبت به آن غافل بودیم، این بود که از خواسته‌های اصلی مردم غافل شدیم و فقط به حرف‌های روشنفکری توجه کردیم، گفت: در جامعه‌ای هستیم که خمیرمایه فکری مردم آن دینی است و برای مثال می‌بینیم که اکثریت افراد در عاشورا چه کارهایی می‌کنند. 

قائم مقام حزب اعتماد ملی اضافه کرد: حالا اخیرا به این فکر افتادیم که هیئت‌هایی تشکیل دهیم، عزاداری کنیم و بعد می‌بینیم که این کار‌ها چقدر هم مؤثر است و چه جمعیت‌های زیادی از مردم در این مجالس شرکت می‌کنند؛ و فقط فکر می‌کنیم همه روزنامه می‌خوانند، در حالی که این طور نیست؛ واقعا نتوانستیم نبض مردم را بگیریم. 

اختلاف‌های درونی از ضعف‌های اصلاح‌طلبان است

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ضعف‌های ما اصلاح‌طلبان مسئله اختلاف‌نظر است، گفت: برای مثال اختلافاتی که در شهر‌ها و استان‌ها هست، ظهور و بروز بیشتری دارد؛ مثلا به جای آنکه بنشینیم و همدیگر را تقویت کنیم، هر کدام، ساز خود را می‌زنیم؛ برای مثال قرار است فردی را به عنوان استاندار یا مدیرکل معرفی شود، بیش از ۱۰ نفر را معرفی می‌کنیم به گونه‌ای که وزیر مربوطه در بین این همه پیشنهاد می‌ماند. 

برای مقابله با تندروی و استبداد چاره‌ای جز تحزب نداریم

منتجب نیا با بیان اینکه یکی دیگر از ضعف‌های ما اصلاح‌طلبان این است که به احزاب توجه کامل نمی‌کنیم، گفت: ما معمولا یا وارد حزب خاصی نمی‌شویم و مثلا می‌گوییم افتخار می‌کنیم عضو هیچ حزبی نیستیم، یا حزب را فقط به عنوان محل گعده و چای خوردن انتخاب می‌کنیم، در حالی که حزب جایگاهی است که باید افراد را برای پیشرفت کشور سازماندهی کند؛ از طرفی اگر می‌خواهیم جلوی تندروی‌ها و استبداد را در کشور بگیریم چاره‌ای جز تحزب نداریم. 

فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان در قم مشکل است

این فعال سیاسی در ادامه سخنان خود با اشاره به فضای سیاسی قم و فعالیت اصلاح‌طلبان در این شهر، گفت: در قم کار کردن اگرچه مشکل است اما هر چه عقب‌نشینی کنیم دایره ما محدود و محدود‌تر می‌شود، به گونه‌ای که روزی ممکن است بگویند جایی برای ما نیست یا اینکه مجبور باشیم تغییر ماهیت دهیم که این هم تقریبا غیر ممکن است. 

وی با بیان اینکه اگر ما اصلاح‌طلبان معتقدیم دیگرانی هستند که از دین سوءاستفاده می‌کنند، در قبال دین مردم هم مسئول هستیم، گفت: متأسفانه امروز تئوری تحجر به عنوان تئوری انقلاب از قم به نقاط دیگر کشور صادر می‌شود و این شرایط وظیفه ما اصلاح‌طلبان را به عنوان نیروهای اصیل انقلاب اسلامی و خط امام (ره) بیشتر می‌کند. 

مخالفان اصلاحات می‌خواهند خط امامی‌ها را ضد امام معرفی کنند

منتجب نیا تأکید کرد: اصلاح‌طلبان در تحقق انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند و همواره به عنوان نیروهای خط امام(ره) مطرح بودیم و هستیم، اما مخالفان ما با تلشل‌های خود می‌خواهند کاری کنند که اصلاح‌طلبان را به عنوان ضد انقلاب و ضد امام معرفی کنند و در این شرایط ما نباید بگذاریم مسائل ارزشی به نفع رقبا مصادره شود؛ همچنین امروز مخالفان اصلاحات، شهدا را دستاویزی برای اهداف سیاسی خود کرده‌اند که در این زمینه نیز باید هوشیار باشیم. 

باید از فرصت دولت روحانی برای تقویت احزاب استفاده کنیم

قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اخیرا به آقای خاتمی گفتم که از آقای روحانی نباید انتظار داشت زیر بال و پر اصلاح‌طلبان را بگیرد٬ اما باید از فرصت پیش آمده در دولت ایشان برای تقویت تشکل‌ها و احزاب استفاده کنیم. 

وی افزود: ما اصلاح‌طلبان از این فضا بسیار کم استفاده می‌کنیم، در حالی که می‌توانیم با استفاده از این شرایط روز به روز اثرگذار‌تر باشیم. 

فعالیت اصلاح‌طلبان برای مجلس خبرگان با محوریت آیت الله هاشمی و سیدحسن خمینی

منتجب نیا در ادامه و در پاسخ سؤال یکی از حضار در جلسه مبنی بر اینکه برنامه جبهه اصلاحات برای مجلس خبرگان رهبری چیست؟ گفت: در خصوص مجلس خبرگان به دلیل تخصصی‌تر و حساستر بودن، کارهایی در حال انجام است که آیت‌الله هاشمی، حاج حسن آقای خمینی و برخی دیگر در این زمینه فعال هستند که امیدواریم موفق باشند و جمعی را در خبرگان داشته باشیم که بتوانند مؤثر باشند و اظهار نظر کنند. 

کمیته رایزنی با شورای نگهبان در جبهه اصلاحات فعال است

این فعال سیاسی در پاسخ به سؤالی در خصوص دغدغه اصلاح طلبان برای رد صلاحیت‌های احتمالی در انتخابات پیش رو، گفت: کمیته رایزنی و تعامل در جبهه اصلاحات تشکیل شده که وظیفه‌اش بر قراری ارتباط با اعضای شورای نگهبان و دیگر مؤثرین است؛ از قبل هم کار‌هایش را شروع کرده بود، و ملاقات‌هایی هم داشت که امیدوار کننده بود؛ همه اصرار دارند که کار این کمیته ادامه پیدا کند. 

حضور چند لایه اصلاح‌طلبان در انتخابات

وی افزود: البته مسئله دیگر مدیریت کاندیداهاست؛ مثلا افرادی هستند که می‌دانیم حتما قرار است رد صلاحیت شوند، که اگر آن‌ها را آوردیم، نتیجه کار مشخص است؛ البته بنا نیست هیچ کدام از افرادی که این احتمال در مورد آن‌ها وجود دارد کاندیدا نباشند؛ در کل باید لایه‌های مختلفی از اصلاح طلبان را برای انتخابات داشته باشیم. 

اصلاح‌طلبان از تهران برای شهرستان‌ها تصمیم نمی‌گیرند

منتجب نیا در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص سیاست کلی جبهه اصلاحات در حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌های مختلف کشور، گفت: این سیاست کلی را همه تأکید دارند که مرکز، نباید دخالت در حوزه‌های انتخابیه کند؛ یعنی انتخابات حوزه‌های انتخابیه به خود آن‌ها سپرده شده است؛ مثلا تهران تصمیم نمی‌گیرد که برای قم چه کسی بیاید یا نه؛ اصلا مگر ما قیم مردم هستیم؟ خود مؤثرین آن حوزه انتخابیه افراد و کاندیداهای مختلف را بررسی و بعد به تهران معرفی می‌کنند؛ البته کمیته داوری استان‌ها در تهران وجود دارد که اگر اختلافی در این خصوص در حوزه‌های انتخابیه بود، نسبت به رفع آن اقدام کنند. 

آقای خاتمی اصرار داشت در مجمع روحانیون مبارز باشم

قائم مقام حزب اعتماد ملی، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا هم اکنون نیز عضو مجمع روحانیون مبارز هستید؟ گفت: از وقتی که در سال ۸۴ آقای کروبی از عضویت در مجمع روحانیوون مبارز استعفا داد، جلسه‌ای گذاشتیم تا حزب اعتماد ملی را تشکیل دهیم؛ وقتی چنین حزبی بود نمی‌توانستیم در دو جا فعال باشیم؛ من در جلسه‌ای این مسئله را با اعضای مجمع روحانیون مطرح کردم که اگر اجازه دهید از این جمع جدا شوم که آقایان اجازه ندادند، و بعد گفتند به شرطی اجازه می‌دهیم که هیچ جا نگویی عضو مجمع روحانیون نیستم؛ البته بعد از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور، آقای خاتمی چند بار تأکید داشت که حتما باید در جلسات مجمع شرکت کنید که به ایشان گفتم تا آقای کروبی در حصر نبودند، من به جلسات نیامدم، حالا که ایشان در حصر است نامردی است که کار حزب اعتماد ملی را‌‌ رها کرده و در مجمع روحانیون تمرکز کنم. 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه استراتژی اصلاح طلبان با وجود کمبود امکانات مالی و تبلیغاتیشان نسبت به جناح رقیب چه باید باشد؟ گفت: قبول است که اکثریت امکانات مالی و تبلیغاتی فعلی، دست رقبای اصلاح طلبان است، اما در این شرایط هم می‌شود کار کرد؛ برای مثال در دوران دوم خرداد، زمین و زمان به هم وصل شده بود که آقای خاتمی رأی نیاورد؛ مثلا در شهری برای سخنرانی می‌رفتیم و می‌دیدیم که اثری از آقای خاتمی نیست اما در انتخابات، رأی مردم حماسه ساز شد؛ بنابراین مشکل ما مردم نیست، بلکه فقط عملکرد ما و رعایت کردن قواعد بازی مهم است. 

منتجب نیا با بیان اینکه اگر در انتخابات سال ۸۴ شکست خوردیم، خودمان با اختلافات درونی باعث آن بودیم، خاطرنشان کرد: در کنار آن امکانات و پتانسیل‌های رقیب، ما اصلاح طلبان ظرفیت خوبی داریم و آن مردم است و اگر خوب مدیریت کنیم، می‌توانیم بهره برداری لازم را داشته باشیم. 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تئوری غیرقابل اصلاح بودن نظام اسلامی که از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، گفت: اینکه بگوییم این نظام بی‌عیب و نقص است، درست نیست اما این هم که بگوییم این نظام اصلا درست نیست و اصلا قابل اصلاح نیست، این تئوری هم درست نیست؛ چگونگی فکر کردن ما در این مورد، به برداشتمان از نظام و قانون اساسی بر می‌گردد؛ اشکالی که گاهی ایجاد می‌شود این است که ما بیاییم و نظام را در عمل مسئولان ببینیم در حالی که ما مسئولان را می‌شناسیم و نباید انتظاری فرا‌تر از آن داشت. 

این فعال سیاسی با بیان اینکه به عقیده اکثریت اصلاح طلبان، این نظام با مسئولین خوب قابل اصلاح است؛ به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: تنها راه ورود ما به حکومت، انتخابات است؛ وقتی این شرایط وجود دارد، تنها راه استفاده از ظرفیت مردم است؛ و قانون اساسی ما نیز به آن تأکید کرده است. 

وی در پایان گفت: دوستان اصلاح طلب قم هم اتحاد داشته، تلاش کنند و فراموش هم نکنیم که راهی جز روی آوردن به تشکل‌ها و احزاب و تقویت آن‌ها نداریم.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *