مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:یلدا، شب قصه‌گویی است/حواشی این آیین بر اصل آن غلبه پیدا کرده است

ایلنا: مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن توضیح در مورد آیین و رسوم مربوط به شب یلدا اظهار کرد:قصه گویی یکی از آیین های اصلی جشن یلدا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد محیط‌طباطبائی در مراسم شب یلدا که شب گذشته در عمارت مسعودیه برگزار شد، گفت: هر جشن و آیین‌سنتی که درایران باقی‌ است، از نوروز و سده گرفته تا ختم و سفره نذری، هدف اصلی همه آن‌ها گرد آمدن و تجمیع خانواده‌، ایل ویا طایفه به دور یک سفره است.

وی ادامه داد: ایامی همانند نوروز و یلدا ایامی است که همه به خانه خودشان باز می‌گردند و در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و از آنجا که سفره فضای متحرک غذا خوردن برای عشایر بوده است همه گرد آن جمع می‌شوند و محصولات و خوراکی‌های خود را به عنوان شکرانه در آن قرا ر می‌دهند.

این پژوهشگر فرهنگ افزود: جشن یلدا یک آیین اصلی داشته که امروز بسیار ضعیف شده است. آیین اصلی شب یلدا این بوده که هیچ‌کس نخوابد تا آفتاب صبح را ببیند؛ زیرا این اعتقاد را داشتند که هر کس طلوع آفتاب بعد از یلدا را ببیند، سال گرم و خوبی خواهد داشت و به هر چه بخواهد می‌رسد؛ بنابراین سنت قصه‌گویی نیز وجودداشته تا همه به قصه گوش دهند و تا صبح بیدار بمانند.

وی با اشاره به اینکه قصه روایتی است که از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود، گفت: امروز جامعه ما فاقد قصه شده و در ضعیف‌ترین دوره قصه‌گویی قرار گرفته است؛ درحالی که این سنت در کشورهای بسیار توسعه‌یافته مورد اهمیت قرار دارد، به طوری که کشوری مانند فنلاند ۸ هزار قصه‌گوی حرفه‌ای دارد.

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار کرد: اگر یک شب را در فرهنگ ایرانی شب قصه بدانیم آن شب یلدا است، اما امروز حواشی‌ها بر اصل آیین شب یلدا غلبه کرده است.

وی ادامه داد:همچنین باید در نظر داشته باشیم که ما در فرهنگ ایرانی شبانه‌روز داریم یعنی از شب به روز،از تاریکی به روشنایی  و از ناامیدی به امید می رسیم که شب یلدا نیز یکی از تجلیات همین فرهنگ است.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *