زنان هم می‏آیند! (از خانم مهندس هایده شهیدی )

پس از ۳۷ سال  که از پیروزی انقلاب اسلامی می‏گذرد، چگونه است که برای اولین بار زنان در عرصه کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در شهرمان تربت حیدریه حضور پیدا کرده‏اند؟ آیا در این مدت زنان حق انتخاب شدن نداشته‏اند و یا در طی سال های گذشته حتی یک زن، دارای توانمندی و شایستگی لازم جهت حضور در این عرصه نبوده است؟ مسلماً اینگونه نیست،  چون زنان هم حق انتخاب شدن و  شایستگی لازم  راداشته چه بسا توانمند‏تر از مردان راه یافته به مجلس بوده‏اند.

آنچه که دارای اهمیت است ریشه یابی این پدیده و رفع علل و عوامل آن است. لازم به ذکر است که نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل می‎‏دهند و فقدان این جمعیت عظیم در عرصه قانونگذاری خود می‏تواند نواقص و کمبودهای بسیاری را در قوانین جامعه به‏وجود آورد بطوریکه سبب محرومیت این قشر عظیم  میگردد. چنانچه ما معتقدیم که خداوند زنان و مردان را مساوی ولی متفاوت خلق کرده است، پس حقوق این زنان متفاوت با مردان در مجلس‏هایی که اکثریت قاطع آن با مردان دارای نگاه مرد سالارانه است به صورت لازم تأمین نمی‏گردد.

رشد و موفقیت‏های زنان و دختران سرزمینمان ایران در عرصه تحصیلات دانشگاهی و پیشی گرفتن آن‏ها بر مردان در سال‏های پس از انقلاب، خود نشان‏دهنده توانمندی بالای آنان می‏باشد و آنچه که مانع از حضور هرچه بیشتر آنان در عرصه قانونگذاری بوده است علل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‏باشد.

حضور کمرنگ زنان در مجلس شورای اسلامی سبب عدم دسترسی این قشر عظیم به فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری و نهایتاً تشدید محرومیت آنان گردیده است و این محرومیت در نهایت سبب عقب ماندگی جامعه در جهان پرشتاب کنونی می‏شود که خواست هیچ‏یک از ما ایرانیان نیست. به دلیل تحولات عظیم در عرصه جهانی و به تبع آن در داخل کشور عزیز ما ایران، نیاز به حضور زنان تحول خواهی در مجلس می‏باشد تا با درک عمیقی که از مطالبات و نیازهای زنان در جامعه دارند در جهت وضع قوانین حمایتی از زنان تلاش نمایند و بسترهای لازم برای پیشرفت و بالندگی آنان در عرصه‏های مختلف جامعه را فراهم آورند، در آن صورت ما در سال‏های آتی شاهد رشد چشمگیر بانوان برای کاندیداتوری در تمام نهادهای انتخابی از جمله مجلس شوارای اسلامی خواهیم بود. لازم به ذکر است مشارکت ۱۰ درصدی کاندیداتوری زنان در انتخابات پیش‏رو خود طلیعه‏ای از بروز این رویداد مبارک است.  

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *