از بین ۴۳۰ فرماندار کشور فقط ۴ نفر خانم هستند؛ سهم زنان از فرمانداریها و بخشداریها در دولت یازدهم

 

 

دولت یازدهم که از ابتدای آغاز به کار خود با تاکید بر نقش زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور، سه معاون خود را از میان زنان انتخاب کرد، همواره بر لزوم استفاده از ظرفیت و توانایی زنان در سطح مختلف مدیریتی تاکید داشت. اما با وجود تلاش‌های دولت تدبیر و امید از بین ۴۳۰ فرماندار کشور تنها ۴ فرماندار و از میان ۱۰۵۹ بخشداری فقط ۱۳ بخشدار، زن هستند.

انتصاب فرمانداران زن از استان سیستان و بلوچستان آغاز شد؛ به گونه‌ای که علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان،‌ به عنوان پیشتاز در این کار "حمیرا ریگی" را به عنوان فرماندار شهرستان قصرقند معرفی کرد. ریگی همچنین اولین فرماندار ایران از قوم بلوچ و اهل سنت است. به فاصله ۱۰ روز از انتصاب ریگی، دومین فرماندار زن هم در استان سیستان و بلوچستان منصوب و "معصومه پرندوار" به عنوان فرماندار هامون معرفی شد.

سومین فرماندار زن در شمال کشور منصوب شد و شادروان "مرجان نازقلیچی" به عنوان فرماندار بندرترکمن از توابع استان گلستان کار خود را آغاز کرد که متاسفانه در فاجعه منا جان باخت. چهارمین فرماندار زن هم "عزت کمال‌زاده عباسی" بود که در جنوب کشور و در جزیره قشم منصوب شد.

زنان در دولت تدبیر و امید به عنوان معاون فرماندار هم مشغول کار هستند." مریم شادیوند" که به مدت ۹ ماه سرپرست فرمانداری دره‌شهربود به سمت معاون فرماندار دره شهر منصوب شد. "زهرا اربابی" هم یکی دیگر از زنان فعال در دولت است. او به عنوان معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری سیستان و بلوچستان منصوب شد.

بخشداران زن

"به گزارش ایسنا،‌ نساء خیل تاش"، نخستین بخشدار زن در دولت یازدهم است که به سمت بخشدار مرکزی شهرستان خنجاز توابع استان فارس منصوب شد. پس از او ۱۲ زن دیگر بدون در نظر گرفتن هشت بخشدار زن معلق استان خوزستان به عنوان بخشدار منصوب شدند. "مریم قربانی" یکی دیگر از بخشداران زن کشور است که به عنوان اولین بخشدار زن در استان بوشهر منصوب شد.

استان سیستان و بلوچستان علاوه بر دو فرماندار زن، از دو بخشدار زن هم برخوردار است. "مروه بانو جهانی" بانویی است که به‌عنوان بخشدار مرکزی شهرستان سیب و سوران معرفی شد. یکی دیگر از بخشداران زن این استان،"سیمین دخت تقی مفخمی" است که به عنوان بخشدار مرکزی منصوب شده است.

زنان در شمال کشور نیز به عنوان بخشدار انتخاب شدند. "مونا ابرو فراخ" به‌عنوان نخستین بخشدار زن در استان گیلان منصوب شد و به‌عنوان بخشدار مرکزی رشت مشغول فعالیت است. یکی دیگر از بخشداران زن

 استان‌های شمالی کشور "اکرم صمدی سروکلایی" است. او به عنوان نخستین بخشدار زن استان مازندران در سمت بخشدار مرکزی شهرستان سیمرغ مشغول کار است.

یکی دیگر از استان‌هایی که دو بانو را در مناصب بالای مدیریتی به کارگرفته، استان گلستان است. علاوه بر شادروان مرجان ناز قلیچی- فرماندار بندر ترکمن، "شهربانو برهانی" به عنوان بخشدار مرکزی بندرگز منصوب شد. در غرب کشور زنان ایلامی در استانداری این استان دو نماینده دارند. علاوه بر مریم شادیوند – معاون فرماندار دره شهر- "پریدخت نجفی" به عنوان بخشدارمرکزی شهرستان ایوان در حال فعالیت است.

نخستین بخشدار زن در لرستان هم "راضیه پوریان" بود که در شهرستان ازنا منصوب شد. یکی دیگر از بخشداران زن ایران، "سامیه اعلایی" بخشدار مرکزی شهرستان بروجن از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است.

استاندار کرمانشاه هم از ظرفیت‌های زنان در مدیریت بهره برده و "زهره رستمی" به عنوان بخشدار بیلوار منصوب کرده است. دومین بخشدار زن کرمانشاه، "پریسا مالکی" و سومین بخشدار زن کرمانشاه "آذر خسروی" است که به عنوان بخشدار مرکزی شهرستان هرسین منصوب شده است.

گفتنی است در روزهای اخیر هم استاندار خوزستان ۸ زن را به عنوان بخشدار معرفی کرد؛ این در حالی است در دولت یازدهم در کل کشور ۱۳ بخشدار زن مشغول فعالیت هستند. عبدالحسن مقتدایی – استاندار خوزستان- «مریم عیوض زاده» را به عنوان بخشدار مرکزی اهواز، «سحر احمدی آرپناه» را به عنوان بخشدار مرکزی لالی، «اعظم شنبدی» به عنوان را بخشدار مرکزی هندیجان، «بلقیس حسینی» را به عنوان بخشدار مرکزی ماهشهر، «حمیده آلبوعشیره» را به عنوان بخشدار مرکزی خرمشهر، «بتول سعیدی زاده» را به عنوان بخشدار مرکزی آبادان، «لیلا مسحنه« را به عنوان بخشدار مرکزی شهرستان شوش و «معصومه خنفری» را به عنوان بخشدار مرکزی کارون منصوب کرد اما این انتصاب مدت زمانی طولانی نپایید و گفته می‌شود در پی اعتراض‌ برخی مسئولان و علما، حکم به تعلیق انتصاب این ۸ زن داده شده است.

با نگاهی به محل‌های خدمت فرمانداران و بخشداران زن در می‌یابیم که هیچ‌زنی به فرمانداری و بخشداری در استان‌های بزرگ کشور مانند تهران، اصفهان، فارس و… منصوب نشده است و بیشتر این انتصاب‌ها در استان‌های مرزی رخ داده است.

منیره نوبخت – فعال حوزه زنان- در این زمینه معتقد است: زنان در کل کشور پیشرفت خوبی کرده‌اند و درمحیط‌های کوچکتر توانسته‌اند توانمندیهای خود را نشان دهند.

به اعتقاد او هرچه مراتب سیاسی بالاتر رود رقابت برای برعهده گرفتن سمت‌ها بیشتر و سخت‌تر می‌شودو مردان برای انتخاب مصمم‌تر هستند. به همین علت زنان در شهرهای بزرگ در سمت فرماندار و بخشدار فعالیت نمی‌کنند.

با این حال امید می‌رود که با توجه به وجود زنان تحصیلکرده و توانمند در استان‌های مختلف بویژه در استان‌های بزرگ،مسئولان این استان‌ها از توانایی‌های آنان در مدیریت کلان استان‌ها بهره بیشتر ببرند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *