نوآم چامسکی در گفتگو با مهر: سرکوب شدیدتر شیعیان عربستان بعد از اعدام شیخ نمر محتمل است

 

 

چامسکی
 
نوآم چامسکی با اشاره به اینکه سرکوب شیعیان عربستان بعد از اعدام شیخ نمر ممکن است بدتر شود گفت: واکنش احتمالی غرب به این اعدام پوچ و توخالی خواهد بود.

گروه بین الملل-جواد حیران نیا: وزارت کشور عربستان سعودی دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ۴۷ نفر را در این کشور اعدام کرده است که آیت الله «شیخ نمر النمر» و «فارس الشویل» نیز در میان آنها قرار دارند.

پیش از اجرای این حکم، دادگاه عالی عربستان حکم اعدام شیخ نمر النمر را تأیید کرده بود و این حکم در مرحله ای قرار داشت که تنها به دستور پادشاه عربستان اجرا و یا لغو می شد که به مرحله اجرا درآمد. آنچه در این میان جالب توجه می نماید چشم پوشی مدعیان حقوق بشر در خصوص جنایات آل سعود است.

پروفسور نوآم چامسکی نظریه پرداز امریکایی و استاد بازنشسته دانشگاه MIT  در خصوص اعدام شیخ نمر و چرایی سکوت حامیان غربی آل سعود از این اقدام به خبرنگار مهر گفت: در خصوص اعدام ایشان برخی واکنشها از سوی نهادهای حقوق بشری صورت گرفته است.

وی افزود: اما باید توجه داشت که احتمالا هیچ کار خاص و اقدامی عملی در قبال عربستان صورت نخواهد گرفت.

چامسکی در خصوص علت عدم واکنشها به اقدام عربستان گفت: دلیل این موضوع این است که عربستان یک متحد خیلی ارزشمند برای حامیانش است.

چامسکی در خصوص وضعیت شیعیان عربستان که حدود ۲۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند بعد از اعدام شیخ نمر گفت:  شیعیان عربستان به صورت بدی سرکوب شده اند. ممکن است که وضعیت شیعیان عربستان بعد از اعدام شیخ نمر بدتر نیز بشود و بیشتر سرکوب شوند.

وی در پایان و در خصوص واکنش آمریکا و غرب به اعدام شیخ نمر نیز گفت:  آنها ممکن است تنها اعتراضاتی پوچ و توخالی نسبت به این اقدام از خود نشان دهند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *