آیت‌الله هاشمی در دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک: عربستان و ائتلافش به مذاکره برگردند

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: عاقلانه این است که عربستان و ائتلافش به جای بمباران و اقدامات نظامی، به مذاکره برگردند، چون وقتی کار به نبرد زمینی برسد، عربستان شکست می‌خورد.

یت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار کریستین ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک، اوضاع منطقه خاورمیانه را به خاطر حضور گسترده تروریست‌ها و دخالت‌های مثبت و منفی قدرت‌های جهانی، بسیار پیچیده توصیف کرد و گفت: البته به ویژه در دهه گذشته، شرایط منطقه ما پیچیده‌تر شده است، به گونه‌ای که ناتو با تمام ظرفیتش برای مقابله با طالبان وارد افغانستان شد و علی‌رغم تلاش‌های آمریکا و اروپا، طالبان هنوز به عنوان غده خون چکان فعال است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی تاریخی از چرایی و چگونگی تشکیل طالبان در مدارس علوم دینی پاکستان و گسترش تفکرات ضدشیعی آن‌ها در گروه‌های تروریستی القاعده، داعش، بوکوحرام و جبهه النصره، گفت: متأسفانه بعضی از دولت‌های منطقه هم به خاطر برخی منافع و سیاست‌های کوتاه‌مدت از این گروه‌ها حمایت می‌کنند که البته معتقدم دیر یا زود آتش تروریست‌ها، دامن آن‌ها را خواهد گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر این نکته که اندیشه‌های طالبان و داعش به عقاید سلفی و وهابی بعضی از علما مثل ابن‌تیمیه و عبدالوهاب برمی‌گردد، گفت: این گروه، به خاطر تعصبات فرقه‌ای و مذهبی، شیعیان را مهم‌ترین دشمنان خود می‌دانند و این نگاه، بر پیچیدگی اوضاع منطقه خاورمیانه افزوده است.

وی، ایجاد ناامنی، ترور و سوءاستفاده از احساسات جوانان ناراضی از دولت‌ها در کشورهای منطقه را یکی از شیوه‌های سربازگیری گروه‌های تروریستی دانست و گفت: با حمایت‌های مالی بعضی از دولت‌ها، این گروه‌های تروریستی، به جنایات خود گستره‌ای بین‌المللی داده‌اند که شاهد بودیم دامنه آن به اروپا هم رسیده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال وزیر امور خارجه دانمارک که «نظر شما درباره قطعنامه سازمان ملل که یکی از راه‌های حل مسئله سوریه را برگزاری انتخابات می‌داند، چیست؟»، گفت: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان دمکراسی‌ترین نظام منطقه همیشه بر توجه به آرای مردم تأکید داشته و دارد و در سوریه هم برگزاری انتخابات با حضور همه مردم این کشور، فرایند مطلوبی است.

وی اوضاع یمن را با توجه به جنایات سعودی‌ها، نگران‌کننده دانست و با تأکید بر مقاومت حوثی‌ها، گفت: تجربه تاریخ جنگ‌ها نشان می‌دهد که هیچ کشور متجاوزی نتوانسته است از طریق بمباران هوایی موفقیت نظامی کسب کند. لذا عاقلانه این است که عربستان و ائتلافش به جای بمباران و اقدامات نظامی، به مذاکره برگردند، چون وقتی کار به نبرد زمینی برسد، عربستان شکست می‌خورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز تأسف از آموزش گروه‌های تروریستی در اوضاع به هم ریخته سوریه و یمن، گفت: این افراد در برگشت به کشورهای خود، میکروب و ویروس تروریستی را با خود می‌برند و همه جا را می‌توانند آلوده کنند.

رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام درباره انتخابات اسفند که ارزیابی آن سؤال وزیر خارجه دانمارک بود، گفت: در ایران هم مثل همه کشورهایی که انتخابات دارند، جریان‌های مختلف رقیب هم هستند و به تبلیغ می‌پردازند.

وی گسترش حضور خانم‌ها برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را امتیازی برای جامعه و نشانه توجه انقلاب اسلامی به تحصیلات علمی و دانشگاهی آن‌ها دانست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره برنامه‌های اقتصادی نظام و اصلاحات اقتصادی دولت آقای روحانی، گفت: با حل مسأله تحریم‌ها، بسیاری از کشورهایی که خواستار تعامل و همکاری‌های فنی، صنعتی، تجاری و اقتصادی با ایران هستند، می‌توانند در یک تعامل سازنده و متقابل بدون مانع بین‌المللی روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه را گسترش دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به وزیر امور خارجه دانمارک و هیأت همراه، گفت: فرصت مناسبی برای کشور شما ایجاد شده تا در برخی اقلام مورد نیاز منطقه، مثل انسولین و یا توربین‌های بادی در ایران سرمایه‌گذاری کنید.

وی با تأکید بر ظرفیت بخش خصوصی ایران برای همکاری با کشور دانمارک در بخش‌هایی از اقتصاد و صنعت، گفت: جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای همکاری با دانمارک ندارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تصویب سیاست‌های کلی نظام و سند چشم‌انداز و اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی، بر تقویت بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: برنامه ششم براساس اسناد بالادستی نظام تهیه و تدوین شده که روند آن حرکت به سوی ارتقای کیفیت است و طبیعی است که دولت و بخش خصوصی ایران با کشور‌ها و شرکت‌هایی همکاری کنند که به جای کمیت، به کیفیت صادرات و تولیدات خود می‌اندیشند و جمهوری اسلامی ایران در مبادلات خارجی به دنبال ارتقاء کیفیت صادرات و واردات است.

وزیر خارجه دانمارک هم با ابراز خوشحالی از سفر به ایران و دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطاب به ایشان گفت: حضرت‌عالی شخصی خردمند و بسیار مؤثر در مناسبات جمهوری اسلامی ایران هستید.

وی از اعلام آمادگی کشورش برای گسترش همکاری‌ها با ایران خبر داد و افزود: ایران یکی از زیبا‌ترین کشورهای منطقه است و مطمئنیم پس از برجام و بعد از برگشت رونق به اقتصاد کشور‌ها، زمینه‌های همکاری‌های دو کشور گسترده و عمیق‌تر خواهد شد.

آقای کریستین ینسن، با تأکید بر اهمیت جایگاه ایران در مسایل مربوط به حل مناقشات سوریه، گفت: جمهوری اسلامی یکی از عضوهای فعال دفاع از حقوق مردم سوریه است و یکی از خردمندانه‌ترین راه‌ها برای حل این مسأله، برگزاری انتخابات است و امیدواریم ایران در این فرایند هم نقش مؤثری داشته باشد.

وی تجربیات دانمارک را برای تولید انسولین برای منطقه خاورمیانه که آمار بیماران دیابتی آن بالاست، ضروری دانست و با اعلام آمادگی شرکت‌های مربوطه کشور متبوع خود، گفت: ایران می‌تواند مرکزی برای این اقدام در منطقه باشد و ما ظرفیت همکاری‌ها را در همه سطوح داریم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *