«ابتکار» از آنهایی که برای آزمون خبرگان نیامدند گزارش می‌دهد؛ حاشیه‌های یک امتحان

گروه سیاسی –آزمون پر حاشیه داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان بالاخره در شرایطی برگزار شد که برخی چهره‌های شاخص در آن حضور نیافتند و البته در مورد دلیل این عدم حضور اظهارنظرهای ضدونقیضی هم مطرح شد.
سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره این آزمون گفت: از ۵۳۷ نفری که برای آزمون امروز از سوی شورای نگهبان دعوت شده بودند، ۴۰۰ نفر در آزمون حضور یافتند. درباره تعداد داوطلبین اهل تسنن در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان گفت: از بیش از ۲۰ داوطلب اهل تسنن برای امتحان امروز دعوت به عمل آمده است. ره پیک یادآور شد: برای حضور افراد در آزمون امروز پیش‌تر اطلاعیه صادر شده بود و همه از این طریق مطلع شدند در چه گروهی قرار دارند، اما به عنوان اقدام تکمیلی به شماره تماس‌هایی که داوطلبان به شورای نگهبان داده بودند، پیام کوتاه ارسال شد. وی گفت:‌ برای افرادی که در آزمون شرکت نکردند، آزمون دیگری برگزار نخواهد شد. گفتنی است در این آزمون ۵ زن نیز حضور داشتند. نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت: احتمالا از امروز (سه‌شنبه) تصحیح اوراق داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز می‌شود. وی ادامه داد: در مدت یک‌ماه (از ۴ دی ماه تا ۴ بهمن) که شورای نگهبان فرصت بررسی شرایط را دارد نتایج آزمون بررسی می‌شود. درصورت قبولی افراد در آزمون کتبی از آنها مصاحبه‌ شفاهی گرفته خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی درباره آیا عدم شرکت برخی چهره‌های سرشناس در آزمون علمی انتخابات مجلس خبرگان رهبری به معنای انصراف آنان از کاندیداتوری محسوب می‌شود؟ توضیح داد: عدم شرکت در این آزمون، انصراف از کاندیداتوری تلقی نمی‌شود، انصراف از کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری باید با دلیل صریح مبنی بر عدم ادامه مسیر انتخابات باشد. ابراهیمیان تاکید کرد: هر کدام از داوطلبانی که در آزمون علمی مجلس خبرگان رهبری شرکت نکردند، امکان احراز شرط علمی آنها وجود نخواهد داشت و فقهای محترم این شورا در این شرایط نمی‌توانند شرط علمی این داوطلب را تایید کنند. ابراهیمیان تاکید کرد: شرکت نکردن در آزمون علمی خبرگان رهبری، انصراف از کاندیداتوری تلقی نمی‌شود، ممکن است داوطلبی بگوید «بنده بدون نیاز به شرکت در آزمون علمی، مجتهدم»، اما اگر داوطلبی آزمون نداده باشد، در واقع در این شرایط ابزاری برای تایید شرط علمی آنها در اختیار فقهای شورای نگهبان نیست و ممکن است منتهی به عدم احراز صلاحیت آن داوطلب شود. وی در پایان تصریح کرد: ولیکن انصراف از ادامه مسیر کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، تشریفات ویژه‌ای دارد و داوطلبان اگر می‌خواهند انصراف دهند، باید رسماً استعفای خود را به طور مکتوب تقدیم مراجع قانونی کنند.
قبولی با کسب نمره ۳۶ از ۶۰
آیت‌الله محمد مومن در ابتدای آزمون علمی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان در محل دبیرخانه این مجلس در قم، تاکید کرد که نتایج آزمون کتبی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان در دوره پنجم به سرعت اعلام می‌شود. وی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در این آزمون تاکید کرد که برگزاری این آزمون یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان فرد صاحب صلاحیت را برای خبرگان انتخاب کرد. آیت‌الله مومن ضمن بیان توضیحاتی درباره آزمون خبرگان، تصریح کرد که نتایج آزمون کتبی داوطلبان به سرعت اعلام می‌شود. عضو فقهای شورای نگهبان همچنین یادآور شد: برای آزمون شفاهی نیز دعوت‌نامه برای افراد ارسال خواهد شد. آزمون کتبی مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه فقه، اصول و اجتهادی برگزار شد. این آزمون در مجموع ۶۰ نمره دارد و هر داوطلبی که بتواند ۳۶ نمره کسب کند، پذیرفته می‌شود.
امتحان خوبی بود!
یکی از شرکت‌کنندگان در این آزمون بعد از خروج از جلسه امتحان به ایلنا گفت: سوال‌ها، سوال‌های خوبی بود و اگر کسی مطالعه لازم را انجام داده بود، می‌توانست به تمامی پرسش‌ها به راحتی پاسخ دهد. این کاندید مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در مجموع ۱۵ سوال تشریحی برای علمای شیعه این آزمون در نظر گرفته شده بود که از چند سوال از کتب تحریر‌الوسیله و جواهرالکلام امام خمینی‌(ره) بود. یکی از علمای اهل سنت حاضر در آزمون اجتهاد خبرگان رهبری نیز پس از خروج از جلسه امتحان به ایلنا گفت: در مجموع ۵ سوال از علم اصول و ۱۱ سوال از علم فقه برای علمای اهل سنت شرکت‌کننده در آزمون اجتهاد در نظر گرفته شده بود. این عالم اهل سنت اضافه کرد: در مجموع ۳۰ داوطلب کاندیداتوری از علمای اهل سنت در یکی از اتاق‌های دبیرخانه خبرگان به سوالات مطرح شده که همه به صورت تشریحی بود پاسخ می‌دادند.
از هجمه علیه یادگار امام تا تکذیب‌های قاطع
در این میان، بحث حضور و عدم حضور چهره‌هایی همچون آیت‌الله سید حسن خمینی اخبار حاشیه‌ای و ضدونقیض مختلفی بود. علاوه بر سید حسن خمینی که بنا بر برخی اخبار در هنگام امتحان در حال تدریس در حوزه بود، آیت‌الله محمود امجد و حجج‌الاسلام منتجب‌نیا و مرتضی آقاتهرانی در این امتحان حاضر نشده‌اند. ماجراها از موضوع دعوت شدن یا نشدن یادگار امام(ره) به امتحان خبرگان آغاز شد. برخی خبرها اصرار داشتند که از سید حسن خمینی برای حضور در این امتحان دعوت شده است و از سوی دیگر نزدیکان آیت‌الله جوان این موضوع را مطرح می‌کردند که هیچ دعوتی از وی صورت نگرفته است. در حالی که ماجرای اصرار به دعوت از سید حسن خمینی برای امتحان و تکذیب آن حتی پس از آغاز و به پایان رسیدن امتحان ادامه داشت، برخی نیز اطلاعیه شورای نگهبان را به منزله دعوت مطرح کردند. در همین حال با عدم حضور یادگار امام(ره) در امتحان خبرگان، بحث انصراف وی از کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان نیز مطرح شد که نزدیکان بیت امام راحل این موضوع را رد کردند. حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی نیز در این باره به «ابتکار» گفت که آیت‌الله سید حسن خمینی انصراف نداده و تمامی اخبار در این زمینه کذب محض است. در همین حال شاید عجیب‌ترین هجمه زمانی بود که برخی رسانه‌ها مدعی شرط و شروط ویژه‌ی یادگار امام برای «آزمون انفرادی» شدند؛ خبری که در گفت‌وگوی یکی از اعضای بیت امام (ره) با «انتخاب» تکذیب شد! به هر ترتیب تلاش و علاقه برخی به عدم حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان پیش از این نیز واضح و مبرهن به نظر می‌رسید و حال باید دید که در شرایط فعلی سرنوشت حضور کاندیداهای غایب در امتحان خبرگان چه خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *