مرتضی آقاتهرانی معلم اخلاق دولت احمدی‌نژاد: اگر بنا به امربه‌معروف فیزیکی بود هاشمی را تکه‌پاره می‌کردیم!

 

آرمان – یاسمین طالقانی: سعه صدر و اخلاق اسلامی مهم‌ترین مولفه برای شناسایی شخصیت‌هایی است که داعیه اخلاق مداری دارند چرا که آنان باید بر بایدها تاکید و بر نبایدها اصرار داشته باشند اما آنگاه که خود اختیار از کف داده و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که سنخیتی با آموزه‌های بزرگان ندارد، چه باید کرد؟ روز گذشته حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی که معلم اخلاق دولت نهم بود و اکنون در کسوت نماینده جبهه پایداری در مجلس است اظهاراتی داشت که قابل تامل بود. داعیه‌داران اخلاقگرایی در برخورد با مخالف و حتی در مواجهه با دشمن نباید رفتار و سخن گفتن بر مبنای اخلاق اسلامی را از یاد ببرند چه آنکه بخواهند درباره یک برادر مسلمان خود سخن بگویند؛ آن هم شخصیت‌هایی که سال‌های سال به کشور خدمت کردند و دلسوز کشورند. پربیراه نیست که نمی‌توان به نام امر به معروف و نهی از منکر سخنانی را بیان کرد که سبب اختلاف شود. اظهارات یک فعال سیاسی تندرو زیبنده فضای سیاسی کشور نیست، چه آنکه این اظهارات از سوی یک معلم اخلاق بیان شود. جامعه از کسانی که صفت معلم اخلاق را با خود یدک می‌کشند، انتظاردارد که مرزی میان خود و تندروهای سیاسی ایجاد کرده و مانند آنان سخن نگویند و اگر منطق و استدلالی وجود دارد از طریق بیان آنها وارد عمل شوند چرا که پای بر زمین کوبیدن و چنگ بر آسمان زدن مشکلی را حل نخواهد کرد.

روایت معلم اخلاق از ۲۲ بهمن ۹۱

حجت‌الاسلام آقاتهرانی اخیرا در گفت‌وگو با «رمز عبور» به ماجرای ۲۲بهمن معروف قم در سال۹۱ و حمله افرادی خاص به علی لاریجانی رئیس قوه مقننه در شبستان حرم حضرت معصومه(س) با مهر و لنگه کفش و به هم ریختن جلسه سخنرانی وی اشاره می‌کند و می‌گوید: «من قم بودم و در راهپیمایی شرکت داشتم ولی دیگر برای سخنرانی به شبستان نیامدم. گفتم اول بروم به حضرت معصومه(س) ابراز ادب کنم و بعد بیایم داخل. داشتم زیارتنامه می‌خواندم آقایی آمد گفت: حاج‌آقا! نمی‌گذارند آقای لاریجانی صحبت کند و دارد بد می‌شود. گفتم: خب؟ گفت: شما بیایید سخنرانی کنید. گفتم: چرا بیایم سخنرانی کنم؟ بعد خیال می‌کنند به هم زده‌ام و حال خودم بیایم سخنرانی کنم. برو بابا! این چیزها به من ربطی ندارد. زیارتم را خواندم. بعد که آمدم بیرون، دیدم جمعیت عادی نیست و اصلا دیگر در سالن هم نرفتم. عجیب این است که بعضی از طلبه‌ها را که گرفتند، می‌گفتند: خدا می‌داند مرا که گرفتند فقط به این خاطر بوده که یک نفر به من پیامک کرده که جلسه به هم ریخته است. گفتم: چقدر جریمه‌ات کردند؟ گفت: پنج‌ هزار تومان. بپرسید چند بار او را بردند دادگاه و آوردند؟ گفت: اصلا زندگی‌ام را مختل کردند و به خودم قول داده‌ام که دیگر ۲۲بهمن راهپیمایی نروم. ». به هر حال در آن مقطع انگشت اتهام بیشتر از همه به سمت نزدیکان جبهه پایداری و نزدیکان آیت‌ا… مصباح‌یزدی رفت و چه در گفته شاهدان عینی چه در گفته‌های برخی مقامات یا خود رئیس مجلس این مساله به‌طور غیر مستقیم عنوان شد. همانطور که در گزارشی که از این حادثه در صحن علنی مجلس قرائت و به ارگان‌های مربوطه فرستاده شد نیز آمده بود: «روز قبل از راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ یکی از افراد حلقه پرتو، فرد دیگر معلومی را احضار می‌نماید و از ایشان می‌خواهد نیروهای خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) فراخواند و همچنین خطاط و امکانات لازم را برای شب ۲۱/۱۱/۹۱ در محل دفتر هفته‌نامه مذکور آماده نماید. (مستندات آن در پرونده قضایی وی موجود است.)» آقا تهرانی اما بر مواضع خود پافشاری کرده و همچنین از پیام آیت‌ا… مصباح برای آقای لاریجانی و برائت از آن اتفاق گفته و چنین نقل می‌کند که «آیت‌ا… مصباح به من فرمودند که به آقای لاریجانی بگو به وا… العلی العظیم من در این قصه نه خودم از قبل خبر داشتم، نه همان موقع می‌دانستم، بعد به من خبر دادند که چه شده است. اصلا به من ربطی ندارد، ولی آقای لاریجانی همه برخوردهایش حاکی از این است که شخص آقای مصباح این کار را کرده که بسیار برای خودش بد است.» وی در بخش دیگری هم گفته است: «آقای بهجت می‌فرمودند مواظب آقای مصباح باشید. این‌طور که صحبت می‌کند بلایی به سرش نیاید. همیشه یک عده از بچه‌ها با ایشان‌ همراه می‌شدند. می‌آمدند و جلسات را به هم می‌ریختند. شیخ قدرت علیخانی، زد زیر عمامه حاج‌آقا! همین‌ها.»

واکنش علیخانی به اظهارات آقاتهرانی

این اظهارات آقاتهرانی واکنش شیخ قدرت‌ا… علیخانی را به دنبال داشت. وی گفت: «چنین حادثه‌ای را تکذیب می‌کنم و بعید هم می‌دانم که آقای آقاتهرانی چنین سخنی را بر زبان آورده باشند. این مساله از ریشه دروغ است و حتی خود آیت‌ا… مصباح هم این موضوع را تایید نخواهد کرد.» این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون با آیت‌ا… مصباح‌یزدی برخوردی داشته‌اید؟، افزود: من اصلا برخورد یا آشنایی نزدیکی با آیت‌ا… مصباح‌یزدی ندارم و تاکنون در هیچ یک از جلسات ایشان در قم هم حضور نداشته‌ام.» از سوی دیگر انتظار این است که اگر این گفته‌ها منتسب به ایشان نیست، سریعا آنها را تکذیب کنند. قم پایگاه حوزه، شهر علم و اجتهاد و اندیشه است و جای تندروی نیست. در ۲۲ بهمن و ماجرای حمله به رئیس مجلس همگان شاهد بودند چه اندازه بر پایگاه اجتماعی علی لاریجانی افزوده شد. اینکه چرا لاریجانی می‌گوید مستقل آمده‌ام نیز از همین رفتارها قابل فهم است. هرچند تاکنون شنیده نشده است که او گفته باشد شخص آیت‌ا… مصباح‌یزدی در اتفاقات ۲۲ بهمن سال ۹۱ نقش یا از آن اطلاعی داشته است. چرا آقای آقاتهرانی از قول لاریجانی و آیت‌ا… مصباح سخن می‌گوید، مشخص نیست چه هدفی را دنبال می‌کند؟شاید وضعیت آشفته طیف سیاسی او یکی از علل اینگونه موضع‌گیری‌ها باشد.

مصباح و کنترل اطرافیان

مرتضی آقاتهرانی اما در مصاحبه خود آیت‌ا… هاشمی را هم فراموش نکرده و می‌گوید: «درصحبتی هم که‌ درباره آقای هاشمی‌رفسنجانی کردم گفتم اگر بنا بود امر به معروف و نهی از منکر فیزیکی بکنیم باور کن رئیس دولت اصلاحات و تو را می‌زدیم تکه‌پاره می‌کردیم. اینجا که تهران نیست، اینجا قم است ولی ایشان اجازه این کار را به ما نداده است.» لازم است به آقای آقاتهرانی استاد اخلاق کابینه دولت قبل یادآور شد اگر امروز اختلافات در اردوگاه اصولگرایی شدت یافته یک دلیل واضح دارد که آن هم تندروی برخی اعضای آن است. علی لاریجانی در مهم‌ترین برهه فعالیت گروه‌های سیاسی که همان برنامه‌ریزی برای انتخابات است اعلام استقلال کرده است و آقاتهرانی‌ها باید به جای هجمه کمی آینه را به طرف خود بگیرند و بگویند که چرا لاریجانی هم حاضر نیست درباره مسائل انتخاباتی با آنها بر سر یک میز بنشینند. چرا تمایل دارند که دلیل مشکلات خود را پنهان و برای اثبات خود به نفی دیگران بپردازند؟ آیت‌ا… هاشمی چه گناهی مرتکب شده که آقا تهرانی امر به معروف فیزیکی را به میان می کشاند و می‌گوید اگربنابه امر به معروف فیزیکی بوداو را تکه‌پاره می‌کردیم. آقا تهرانی بر اساس کدام قانون از امر به معروف فیزیکی یاد می‌کند و بر آن اساس به خود اجازه هجمه به بزرگان را می‌دهد؟ آیت‌ا… هاشمی طیفی که آقا تهرانی عضو آن است را می‌شناسد پس بهتر است یکبارهم که شده هدف خود را واضح بیان کنند و بگویند دلیلشان چیست که اینچنین طاقت از کف می‌دهند؟

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=140014
 
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *