نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تا آخر وقت اداری فردا ۲۶ دیماه اعلام می‌شود

 

 سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان وقت اداری فردا ۲۶ دی به اتمام می رسد و دلایل رد صلاحیت شدگان به طور مستند به آنها اعلام خواهد شد.

سیامک ره‌پیک در خصوص روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس افزود: بعد از بررسی‌هایی که در هیئت اجرایی صورت گرفت، فرصتی برای اعتراض به آراء هیئت های اجرایی بود؛‌ در این فاصله هیئت های نظارت استانی پرونده‌های داوطلبان اعم از کسانی که در هیئت های اجرایی رد صلاحیت شدند یا غیر آنها را بررسی کردند.
وی که با صداوسیما گفتگو می کرد، افزود: طبق قانون، هیئت های نظارت استانی ضمن اینکه پرونده های داوطلبان را بررسی و اعلام نظر می کنند باید نظر هیئت مرکزی را هم کسب کنند.
ره پیک افزود: این کار در حال انجام شدن است و  امیدواریم در مهلت مقرر باقیمانده تمام پرونده های مربوط به داوطلبان، چه کسانی که در مراحل قبلی رد صلاحیت شدند و چه کسانی که به شکل دیگری پرونده‌شان بررسی شده است، مورد بررسی قرار گیرد و نتایج اعلام شود.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: بر اساس زمان بندی قانونی، انتهای روز ۲۶ دی باید بتوانیم نتایج را اعلام کنیم که امیدواریم در موعد مقرر این کار انجام شود.
ره پیک افزود: درباره نسبت و درصد کسانی که تأیید یا رد صلاحیت شدند در حال حاضر نمی توانیم آمار دقیق ارائه کنیم چرا که در اثنای کار هستیم و باید جمع بندی صورت بگیرد.
وی گفت: بعد از اعلامی که صورت خواهد گرفت کسانی که در این مرحله تأیید صلاحیت نشوند، فرصت دارند اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کنند و این در مراکز استان ها نیز می تواند انجام شود و نیازی به حضور در تهران نیست.
ره پیک افزود: شورای نگهبان مجموعاً برای زمان اعتراض و رأی گیری حدود ۲۰ روز فرصت دارد که بررسی و نتایج را اعلام کند، البته بعد از آن هم یک مهلتی برای بعضی اعتراضات دیگر وجود دارد که در زمان خودش اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه صحبت درباره نسبت تأیید، رد و عدم احراز زود است گفت: طبیعتاً در بین پرونده‌هایی که وجود دارد و در حال رسیدگی هستیم گروهی شرایط قانونی دارند که تأیید صلاحیت می شوند، گروهی از افراد که به دلیل موانع قانونی برای آنها، قطعاً شرایط تأیید صلاحیت را ندارند چرا که طبق اعلام های صورت گرفته مراجع رسمی و نیز تحقیقات، آنها طبیعتاً رد صلاحیت خواهند شد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: گروهی هستند که به دلایل گوناگون شرایط را احراز نکرده اند و بر اساس مبانی حقوقی و مقررات حقوقی، این گروه در واقع شرایط را احراز نمی کنند، البته در فرصتی که دارند می توانند مدارکشان را ارائه کنند که نشان دهد آن شرایط را داشته اند یا آن شرایط را می توانند احراز کنند.
ره پیک گفت: البته بخشی از اینها ممکن است ناشی از فقدان مدارک باشد مانند مدارک تحصیلی یا کسانی که موظف بودند استعفا کنند و استعفا نکرده اند.
وی با بیان اینکه در مجموعه رد صلاحیت شدگان و کسانی که صلاحیتشان احراز نمی شود اقسام گوناگونی وجود دارد افزود: مستندات قانونی این دلایل را به افراد اعلام خواهیم کرد تا بدانند بر اساس چه مستند قانونی شرایط را تحصیل و احراز نکرده اند.
ره پیک گفت: برای مثال بخشی مربوط به محکومیت های قضایی، بخشی مربوط به گزارش هایی است که دستگاه های امنیتی درباره اشخاص داده اند و بخشی هم مربوط می شود به نداشتن بعضی مدارک لازم و در واقع ضوابط و شرایطی که در قانون آمده است و اگر نقصی از این جهت وجود داشته باشد ممکن است مشکلی برای آن پرونده ایجاد کند.
وی افزود: در مهلتی که باقی مانده است ممکن است این نقص رفع شود و تأیید صلاحیت صورت گیرد اما اگر معلوم شود که در واقع آن شرط وجود ندارد یا مانعی وجود دارد، طبیعتاً وضعیت پرونده به همان شکل رد یا عدم احراز باقی می ماند.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در خصوص وضعیت پرونده افرادی که از آنها هیچ گونه سابقه ای وجود ندارد و برای بار اول ثبت نام کرده اند گفت: خیلی نمی توانیم درصد تأیید یا رد صلاحیت این افراد را مشخص کنیم ولی می توانیم بگوییم کسانی که سابقه داوطلبی در مجلس نداشتند بالای۸۰۰۰ نفر هستند.
ره پیک افزود: برای تمام این افراد از مراجع مورد نظر استعلام صورت گرفته و بخش قابل توجهی برای آنها استعلام پاسخ داده شده است که پاسخ ها بنا بر وضعیت شخص داوطلب متنوع است، در مواردی هم که نیاز بوده درخصوص افراد و اشخاص تحقیقاتی صورت گرفته است.
وی گفت: از مجموعه اسناد، مدارک و دلایلی که در پرونده هر شخص وجود دارد، بررسی ها روی آن پرونده صورت گرفته و این مربوط به همه افراد یعنی هم کسانی که سابقه داشته اند و هم کسانی که سابقه نداشته اند می باشد و بر اساس مستندات، قضاوت و نتیجه اعلام خواهد شد.
ره پیک در پاسخ به سؤالی درباره فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بررسی صلاحیت ها با دقت صورت گیرد، افزود: امیدواریم همه بتوانند با تلاش کافی منطبق با قانون عمل کنند تا نکاتی که مورد نظر ایشان است رعایت شود.
وی گفت: چه در مرحله بررسی در هیئت های نظارت و چه در مرحله هیئت مرکزی و بعد از آن در مرحله رسیدگی شورای نگهبان، همه اهتمام دارند که ان‌شاءالله قانون و ضوابط قانونی رعایت شود.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: امیدواریم همه چه کسانی که در حال رسیدگی صلاحیت ها هستند و چه کسانی که داوطلب شده اند و سایر اشخاص و نهادهایی که درگیر انتخابات هستند، همه به موضوع رعایت قانون توجه کنند که ان‌شاءالله مسیر بررسی ها و نتیجه آنها و برگزاری انتخابات به شکل مطلوب صورت گیرد و مشکلی پیش نیاید.
ره پیک درباره انتخابات الکترونیکی و ضرب‌الاجل ۱۰ روزه شورای نگهبان به وزارت کشور درباره رفع مشکلات فنی در این خصوص گفت: مهلت هنوز پایان نیافته است و باید در این مهلت باقیمانده بحث های فنی حل شود.
وی با بیان اینکه بحث های دیگری هم مطرح است، افزود: شورای نگهبان در مورد لزوم تدوین مواد قانونی برای انتخابات الکترونیک، مطالبی را مطرح کرد و دوستان در مجلس و وزارت کشور پیشنهادهایی را در مورد مواد قانونی مربوط به انتخابات الکترونیکی مطرح کردند.
ره پیک گفت: در یک مرحله، شورای نگهبان ایراداتی به این موضوع گرفت و اخیراً در صحن مجلس آن بخش مربوط به انتخابات الکترونیکی حذف شده است و در حال حاضر البته یک مواد کلی وجود دارد اما آنچه مورد نظر شورای نگهبان بود (مواد مطرح و ایراداتی که از آن گرفته شده بود) اینها حذف شده است.
وی افزود: حذف بخش مربوط به انتخابات الکترونیکی در مجلس به معنی منتفی بودن موضوع نیست و باید در پایان ضرب‌الاجل بحث و تصمیم گیری صورت گیرد.
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات درباره بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: در مهلت بررسی صلاحیت خبرگان قرار داریم و آزمون علمی برای شرط اجتهاد برگزار شد که تعدادی در این آزمون شرکت کردند.
ره پیک افزود: هم اکنون فقهای شورای نگهبان که مسئولیت تشخیص صلاحیت داوطلبان خبرگان را بر عهده دارند جوانب مختلف را بررسی می کنند، یعنی هم بحث شرط علمی که شامل تصحیح اوراق و احیاناً آزمون شفاهی برای عده ای است که در آزمون کتبی قبول شده اند و بحث و بررسی سایر صلاحیت ها.
وی با بیان اینکه فقهای شورای نگهبان یک ماه فرصت دارند تا صلاحیت افراد را بررسی و نتیجه را اعلام کنند، گفت: فقها اعلام کرده اند و ضوابطی را گذاشته اند و برای بحث علمی اصل را بر این گذاشته اند که آزمون گرفته شود.
ره پیک افزود: در هر حال تشخیص صلاحیت علمی و سایر صلاحیت ها در بحث خبرگان بر عهده فقهای شورای نگهبان است که تصمیم گیری و بررسی ها و نتایج را اعلام خواهند کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *