شهرک صنعتی چینی‌ها در بندر جاسک

براساس تفاهمی که به‌تازگی ایران با چین داشته ‌است، قرار شده یک شهرک صنعتی چینی در ایران ساخته شود. تکنولوژی و روابط تولید چینی در این شهرک حاکم است و احتمالا ایران می‌تواند با چینی‌ها محصولات مشترکی تولید کند. آن شهرک اکنون در منطقه جاسک جانمایی شده است. با توجه به اینکه سیاست کلی نظام، آبادکردن مناطق ساحلی جنوب کشور و دریای عمان است، مقدمات تأسیس این شهرک در بندر جاسک فراهم شده است. 
منابع خبری می‌گویند: در سفر رئیس جمهوری خلق چین به ایران، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های نهایی آن نوشته خواهد شد. 
نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین خبر داده است: در سال‌های اخیر برنامه ما در اتاق مشترک ایران و چین تلاش برای توسعه صادرات غیرنفتی به چین و تشویق چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران بوده است. درباره تشویق چینی‌ها به سرمایه‌گذاری، محدودیت‌های تحریم و بی‌ثباتی اقتصادی، حاصلِ تحریم مانع بزرگی برای ما بود. درزمینه توسعه صادرات غیرنفتی همین امروز هم چین بزرگ‌ترین مقصد صادرات غیرنفتی ماست و در ۹ ماهه سال ۹۴ حدود ۲۵ درصد از صادرات غیرنفتی ما به چین ارسال می‌شود. با برنامه‌ریزی‌هایی که با تشکل‌های بخش خصوصی فعال در حوزه صادرات داریم، امیدواریم هم این صادرات را گسترش دهیم و هم تنوع کالاهای صادراتی‌مان را به چین بیشتر کنیم.
 همچنین به‌زودی یک هیئت ۶۰۰ نفره اقتصادی به‌همراه رئیس جمهوری چین به ایران سفر خواهند کرد و شرکت‌های بزرگ و معتبر چینی که تاکنون به‌دلیل تحریم، حاضر به مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران نبودند از ایران بازدید و طرح‌های مهمی برای همکاری پیشنهاد خواهند کرد و به نظر می‌رسد جذب صد میلیارد دلار منابع برای کشور امکان‌پذیر خواهد شد. 
 مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین می‌گوید: ما هم شنیدیم ۶۰۰ نفر چینی به ایران می‌آیند اما با توجه به اینکه این سفر، سفری منطقه‌ای است و این هیئت هم به ایران و هم به عربستان می‌آید، نمی‌توان گفت همه این ۶۰۰ نفر با ایران کار دارند اما همگی به ایران هم می‌آیند.
او در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران گفته است: این سفر، سفری رسمی و کوتاه‌‌مدت است و ملاقات‌هایی که در این سفر انجام می‌شود، عمدتا ملاقات‌های دولتی است.
 ترکیب هیئت همراه رئیس جمهوری چین هم عمدتا ترکیبی است که در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و مسائل زیربنایی مانند ریل و راه‌آهن فعال هستند. 
حریری همچنین در ادامه گفت: تا جایی که من تا امروز اطلاع دارم، بخش خصوصی چندان نمی‌تواند با این هیئت همکاری مستقیم داشته باشد و مانند همه هیئت‌هایی که پیشتر از کشورهای دیگر به ایران آمده‌اند، این هیئت‌ها عمدتا برای همکاری درزمینه حوزه‌هایی به ایران می‌آیند که تقریبا همیشگی بوده و در اختیار دولت یا بخش‌های عمومی غیردولتی یعنی همان خصولتی‌هاست. بنابراین نهادهای بخش خصوصی چندان با چنین سفرهایی درگیر نیستند اما به‌هرحال هم بین ایران و چین همیشه زمینه‌های همکاری وجود دارد و هم بین بخش‌های دولتی و بخش‌های خصوصی‌اش. این نوع سفرها به یک‌سری تفاهم‌ها منجر می‌شوند که این تفاهم‌ها در آینده می‌توانند باعث رفت‌وآمدهای بیشتر و دقت در جزئیات شوند. حریری سپس گفته است: به‌طور کلی قرار است یک نقشه راه آینده بین رؤسای جمهوری تدوین و تفاهم‌نامه‌های مربوط به آن نوشته شود که رقمی را برای مبادلات تجاری در ۱۰ سال آینده تعیین می‌کند؛ یعنی غیر از تجارتی که ما امروز با چین داریم، قرار است در ۱۰ سال آینده به رقم مشخصی درزمینه تجارت برسیم. نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین سپس در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است مبادلات تجاری ایران و چین افزایش قابل توجهی داشته باشد، گفت: قطعا همین‌طور است؛ سهم ما از روابط اقتصادی بین‌المللی و تجارت و روابط اقتصادی فرامرزی بسیار کوچک شده است، بنابراین باید خودمان را به سهمی برسانیم که به‌اندازه اقتصاد و سهم جمعیتی ماست. 

لینک کوتاه: http://vaghayedaily.ir/fa/News/1389

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *