معاون اول رئیس‌جمهوری: عده‌ای بی‌جهت از خوشحالی ملت ناراحت هستند

 

شرق: روز گذشته استانداران و فرمانداران سراسر کشور، ساعتی پس از دیدار با مقام معظم رهبری، در سالن ۶٠٠ نفری تالار بزرگ وزارت کشور گردهم آمدند. این همایش قرار بود ساعت ١۵ عصر آغاز شود و پیش از این ساعت، «محمدحسین مقیمی» معاون سیاسی وزیر کشور، در جمع دست‌اندرکاران انتخابات، دقایقی صحبت کرد. پس از آن با ورود «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری، با همراهی «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور، جلسه رسما آغاز شد. در ابتدا، وزیر کشور دقایقی را صحبت کرد و پس از آن پنج استاندار دقایقی کوتاه به ایراد سخنرانی پرداختند. پس از آنها، معاون اول رئیس‌جمهوری پشت تریبون رفت و سخنان خود را آغاز کرد: «انتخابات پیش‌رو آزمون بزرگی برای نظام، دولت و همه جریانات سیاسی است که همه‌با‌هم دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم تا مردم حقوقشان را اعمال کنند و بتوانند سرنوشتشان را رقم زنند؛ به‌همین‌دلیل تمامی مراحل انتخابات باید در چارچوب قانون باشد».
به‌گزارش «ایسنا»، «جهانگیری» با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره انتخابات یادآور شد: «خوشبختانه مقام معظم رهبری در چند سخنرانی خود خط کلی خود را درباره انتخابات روشن کردند که یکی مربوط به حق‌الناس‌بودن تمام مراحل انتخابات است. استانداران و فرمانداران علاوه‌بر اینکه باید از این حق‌الناس‌بودن بنا به وظیفه‌ای که دارند دفاع کنند، از نظر شرعی هم باید به این مسئله دقت داشته باشند. رهبر معظم انقلاب در تکمله صحبت‌هایشان درباره حق‌الناس‌بودن فرمودند که نباید صلاحیت کسی بدون‌جهت تأیید یا رد شود و در هر دو سمت حق‌الناس وجود دارد».
پیش‌بینی می‌شود انتخابات 
با مشارکت خوبی صورت گیرد
او ادامه داد: «مقام معظم رهبری به‌دلیل حساسیت مسائل داخلی و خارجی و اهمیت انتخابات از یک انتخابات پرشور که همه در آن حاضر باشند و مشارکت حداکثری داشته باشند، صحبت کرده است و این تکلیفی است برعهده ما مدیران که باید زمینه مشارکت را ایجاد کنیم. وقتی برای رهبر معظم انقلاب انتخابات آن‌قدر اهمیت دارد که می‌گویند کسانی که حتی نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، ما به‌عنوان مدیران باید ببینیم الزامات این کار چیست؟‌ و این الزامات را مدیران کشور باید فراهم کنند و اگر نتوانیم زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنیم، باید پاسخگو باشیم که البته پیش‌بینی می‌شود انتخابات با مشارکت خوبی صورت گیرد».
او همچنین بیان کرد: «انتخابات میدانی است که آسیب‌های اجتماعی کشور را کاهش می‌دهد. متأسفانه امروز آسیب‌های اجتماعی به یکی از دغدغه‌های جدی ما تبدیل شده است. برای هیچ ایرانی و مسلمانی قابل‌قبول نیست که اعتیاد، بیکاری و حاشیه‌نشینی زیاد ‌شده و آسیب‌های اجتماعی در کشور بالا رفته باشد. بخشی از این آسیب‌های اجتماعی با برگزاری انتخابات و با افزایش امید مردم برطرف خواهد شد».
او افزود: «دغدغه مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی به حدی بود که به همراه آقای وزیر کشور در دو جلسه طولانی برای پیداکردن راهکار در این زمینه در خدمت ایشان بودیم. یکی از این راهکارها امیدواری مردم است و انتخابات می‌تواند این نقش را ایفا کند».
شورای محترم نگهبان ناظر انتخابات است
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه انتخابات، منزلت کشور را در منطقه بالا می‌برد، عنوان کرد:‌ «ما در منطقه‌ای هستیم که پر از بحران است و برخی از همسایه‌های ما دچار اتفاقات عجیبی هستند و دچار مدیریت‌های نابالغی هستند که تصمیم‌های ناپخته و نابالغ می‌گیرند. پس نیاز است که یک‌بار‌دیگر اقتدار و امنیت ایران را نشان بدهیم و انتخابات بزرگی برگزار کنیم. انتخابات می‌تواند اقتدار ملت ایران را در سطح بین‌المللی به‌نمایش بگذارد». او در ادامه به نقش شورای نگهبان در انتخابات اشاره کرد و افزود: «شورای محترم نگهبان ناظر انتخابات است و بخشی از مسئولیت انتخابات به‌عهده شورای نگهبان است. دوستانی هم که بنا به دلایلی تأیید صلاحیت نشدند یا صلاحیتشان احراز نشده است، حتما باید این مسئله را از مسیر قانونی پیگیری و دنبال کنند. اطمینان داریم که شورای نگهبان با سعه‌صدر به‌گونه‌ای عمل می‌کند که در همه صحنه‌های کشور رقابت پر‌شوری ایجاد شود و همه گرایش‌ها احساس کنند که برایشان حق انتخاب وجود دارد».جهانگیری ادامه داد: «ما هم به‌عنوان دولت، آنچه از صندوق‌های رأی بیرون می‌آید برایمان قابل احترام است و دولت با خیال راحت به آنچه از صندوق‌ها بیرون می‌آید، احترام می‌گذارد. آنچه وظیفه تک‌تک ماست از رئیس‌جمهور گرفته تا فرماندار و بخشدار پایبندی به قانون از موضع اقتدار و قدرت است».
کشور امروز از موقعیت ریسک عبور کرده
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اجرائی‌شدن برجام تأکید کرد: «پیروزی در میدان دیپلماسی و مذاکره به‌دست آمد و این پیروزی خیلی سخت است و شاید از پیروزی در میدان جنگ سخت‌تر باشد؛ چون علاوه‌بر شجاعت، قاطعیت و تدبیر، به صبر هم نیاز دارد و اینکه مذاکره‌کنندگان از آبرو و اعتبار شخصی خودشان مایه بگذارند و در پیچ‌و‌خم گفت‌وگوها با‌ ظرافت و به‌موقع عبور کنند و در‌جایی‌که نیاز است نرم سخن بگویند و جایی‌که نیاز است سخت صحبت کنند. فراموش نکنیم در برخی مواقع که عرصه بر تیم مذاکره‌کننده صبور و شجاع ما تنگ می‌شد؛ حتی گاهی از آقای ظریف عصبانیت‌هایی می‌دیدیم که از انسانی مثل او کمتر سراغ داریم».جهانگیری همچنین گفت: «کشور امروز از موقعیت ریسک عبور کرده و ما امروز در موقعیت جدیدی قرار داریم. مردم به آینده امیدوارند و دولت و ملت خوشحال هستند؛ اما در‌این‌میان عده‌ای بی‌جهت از خوشحالی دولت و ملت ناراحت هستند و نمی‌دانیم چرا؛ البته دولت به این بلوغ رسیده که نگوید این کار را فقط من کردم؛ بلکه دولت می‌گوید این کار همه نظام بوده است».
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به مسائل اقتصادی پس از اجرای برجام تصریح کرد: «در بخش اقتصادی چالش‌های جدی داریم. یکی از منابع مهم درآمد کشور، نفت است. ما پارسال نفت را ٨٠ دلار می‌فروختیم و امسال کمتر از ٢۵ دلار می‌فروشیم. اینها اثراتی دارد؛ در‌حالی‌که مردم با اجرای برجام انتظاراتی برایشان به‌وجود آمده است».
او ادامه داد:‌ «مردم چالش‌هایی دارند و معیشت‌شان خوب نیست. در روستاها ٢٩ درصد و در شهرها ١۵ درصد درآمد سرانه مردم کاهش یافته است؛ در‌حالی‌که این آمار روزبه‌روز باید افزایش پیدا کند. بیکارهای جامعه زیاد شده‌‌اند و در برنامه ششم هم پیش‌بینی کرده‌ایم که هر سال ٨٩٠ هزار فارغ‌التحصیل خواهیم داشت که به‌دنبال کار هستند».
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مدیران استانی باید برای بالابردن بهره‌وری و بازدهی تلاش کنند، گفت: «در برخی از سفرهای استانی من استاندارانی را می‌بینم که درباره فعالیت‌های اقتصادی خود و ایجاد اشتغال توضیح می‌دهند؛ اما برخی استانداران هم یکسره می‌نالند و یک کلمه مثبت هم به ما نمی‌گویند. اختیار استاندار از وزیر و حتی رئیس‌جمهور هم بیشتر است و همه مقامات در استان پذیرفته‌اند که استاندار، نفر اول استان است. استاندار می‌تواند همه ابزارهای توسعه را در‌اختیار بگیرد، بخش خصوصی را فعال کند و برای برون‌رفت از مشکلات پیشنهاد بدهد و امید را افزایش دهد».
گرایش عمومی شورای نگهبان و آقای جنتی 
در رابطه با ردصلاحیت‌ها مثبت است
«رحمانی‌فضلی» وزیر کشور، هم در این همایش با اشاره به اینکه در مقطع فعلی بحث تأیید صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت و اعتراض به این نتایج مطرح است، گفت: «من خودم شاید ٢٠ ملاقات در‌این‌باره داشته‌ام». او ادامه داد: «روز سه‌شنبه شخصا خدمت رهبری رسیدم و گزارش‌های لازم را به ایشان داده و با ایشان مشورت کرده‌ام. ما همچنین گزارش‌های لازم را به شورای نگهبان و دفتر رهبری داده‌ایم تا حق کسی ضایع نشود». «رحمانی‌فضلی» با بیان اینکه گرایش عمومی شورای نگهبان و آقای جنتی درباره ردصلاحیت‌ها مثبت است، افزود: «آقای جنتی معتقد است باید این مسائل در یک فضای منطقی و با رایزنی مشترک حل شود و یک فضای اقناعی ایجاد شود تا همه اطمینان داشته باشند که حقشان ضایع نشده است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *