گزارش «وقایع اتفاقیه» از راه‌های رایزنی اصلاح‌طلبان برای تأیید صلاحیت؛ سه راه گریز از ردصلاحیت

سه راه گریز از ردصلاحیتگ

سعید سیف: سه روز است که رایزنی برای تأیید صلاحیت ۴۰نماینده اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب مجلس و همین‌طور طیف وسیعی از نامزدهای ردصلاحیت‌شده آغاز شده است. ظاهرا دولتمردان پاستورنشین و نمایندگان بهارستان، خیابان فلسطین را برای رایزنی در نظر گرفته‌اند. بزرگانی چون حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، علی لاریجانی و نمایندگانی از سوی دولت، هرکدام فهرستی از افرادی را که از دید آنها شایسته ردصلاحیت نبوده‌اند به شورای نگهبان ارائه می‌دهند. 
نمایندگان رد صلاحیت‌شده در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، خواستند که «فارغ از تمایلات سیاسی نظارت‌کنندگان خدوم و محترم، ترتیبی اتخاذ شود تا الک ریز به جای پالایش سلایق سیاسی، برای سرند عمل اقتصادی نامزدها به‌ویژه صاحبان پایگاه و جایگاه اجتماعی به کار گرفته شود.» اما ظاهرا نامه افاقه نکرد و علی لاریجانی ناچار شد از بهارستان به پاستور گام بگذارد تا با اعضای شورای نگهبان رایزنی کند. 
نامه به دبیر شورای نگبهان امضای نادر قاضی پور، مسعود پزشکیان، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی‌مقدم، علیرضا محجوب، احمد سالک و حمیدرضا فولادگر را پای خود داشت.   
بااین‌حال نماینده مردم بیجار از ورود لاریجانی به موضوع رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان و به دنبال آن رایزنی با شورای نگهبان خبر داد و به ایرنا گفت: طبق صحبت‌های صورت‌گرفته قرار بر این شد برخی از حقوق‌دانان شورای نگهبان در مجلس حاضر شوند تا این تعداد از نمایندگان دلایل خود را مطرح کنند. 
محمد بیاتیان گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس که صلاحیت آنها از طرف شورای نگهبان تأیید نشده است در گروه‌های جداگانه‌ای جلسه‌ای با رئیس مجلس برگزار کردند و از آقای لاریجانی خواستار ورود به این موضوع شدند تا ایشان با شورای نگهبان صحبت کند که به چه دلیلی نمایندگان مجلس رد صلاحیت شده‌اند. هر چند ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید خبری از رایزنی‌ها ندارد اما ورودی‌های خیابان فلسطین و حضور چهره‌های پاستورنشین و بهارستان‌نشین در خیابان فلسطین حکایت دیگری را بازگو می‌کند. 
اصلاح‌طلبان بیکار ننشسته‌اند
محسن رهامی به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «پیگیری‌های لازم از طریق دولت و نهادهای مرتبط با آن و دوستانی که با شورای نگهبان در ارتباط هستند با برخی اشخاص مؤثر صورت گرفته و رایزنی‌هایی نیز انجام شده است. احتمالا اصلاح‌طلبان در روزهای آینده رایزنی‌ها و ملاقات‌هایی با اعضای شورای نگهبان و دولت درراستای رسیدگی به موضوع خواهند داشت.»
وی تأکید کرد: «ما از سه راه مختلف داریم با شورای نگهبان رایزنی می‌کنیم: یکی از طریق دولت، دیگری از طریق ریاست مجلس و دیگری نیز بزرگان سیاسی کشور هستند تا بتوانند وضعیت اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده را سامان دهند.» 
رهامی گفت: «امیدواریم تعداد اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت‌شده در حدی باشد که بتوانیم فهرستی ارائه دهیم، برای همین همه توان خود را برای تهیه فهرست‌ها می‌گذاریم و از راه‌های ممکن قانونی برای تجدیدنظر شورای نگهبان به رد صلاحیت‌های صورت گرفته استفاده کرده و به صورت کتبی و شفاهی اعتراض خود به شورای نگهبان را مطرح می‌کنیم.» 
رهامی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان در صورت تأیید‌نشدن صلاحیت خود، انتخابات را تحریم می‌کنند، گفت: «خیر به‌هیچ‌وجه ما طرح این مسئله را در شرایط فعلی درست نمی‌دانیم. بحث تحریم انتخابات هیچ‌گاه مطرح نبوده است.»
اما سه راه اصلاح‌طلبان برای تأیید صلاحیت چیست؟ 
بنابرگزارش«وقایع اتفاقیه»، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از اعلام نتایج رد صلاحیت‌ها تا کنون سه جلسه به صورت غیر علنی و علنی برگزار کرده است. تمامی راهکارها و رویکردها به بحث گذاشته شده است.
به رهبر انقلاب نامه می‌دهیم 
رهامی همچنین در گفت‌وگویی با ایلنا از ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: قرار است کتبی یا شفاهی مسئله رد صلاحیت‌های اصلاح‌‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم و از ایشان می‌خواهیم دستور تجدید نظر نسبت به رد صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند. 
اما اصلاح‌طلبان در سطحی دیگر هم مذاکره کردند. نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: ما از طریق دولت و علی لاریجانی رئیس مجلس قرار است با اعضای شورای نگهبان درباره نمایندگان رد صلاحیت‌شده انتخابات آتی گفت‌وگو کنیم و دراین‌راستا کارگروهی نیز تشکیل می‌شود. 
محمدرضا تابش گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای شورای نگهبان درخواست خواهد کرد تا کارگروهی برای استماع نمایندگان معترض تشکیل شود.
ازسوی‌دیگر از دولت انتظار داریم به وضعیت کاندیداهای اصلاح‌طلب مجلس رسیدگی کند. وی‌تاکید کرد: روز سه‌شنبه با رئیس مجلس دراین‌زمینه صحبت کردیم و البته تشکیل این کارگروه منوط به مذاکره رسمی رئیس مجلس با شورای نگهبان است. حال باید دید با این مذاکرات شبانه روزی پس از ۲۶بهمن چند درصد اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و ۴۰ نماینده رد صلاحیت شده؛ در فهرست تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه: http://vaghayedaily.ir/fa/News/1478

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *