در جلسه علنی امروز مجلس صورت گرفت؛ واکنش کوچک‌زاده به سخنان روحانی درباره رد صلاحیت‌ها و پاسخ باهنر

د

یک عضو جبهه پایداری نسبت به سخنان رییس جمهور به انتقاد کرد که رییس مجلس این تذکر را وارد ندانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مهدی کوچک‌زاده در حاشیه نشست علنی امروز مجلس با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور درباره رد صلاحیت‌های گسترده از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور باید به این سوال پاسخ دهد که تایید صلاحیت خودشان در زمان نمایندگی مجلس و همچنین برای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان با روش قنبرنمایی‌گزینی بوده یا با روش زیاد‌بن ابی‌هایی؟!

کوچک‌زاده در ادامه با اشاره به اصل ۱۶۸ قانون اساسی و درحاشیه تصویب طرح جرم سیاسی از سوی نمایندگان اظهار داشت: در این بند امتیازی برای مجرمان سیاسی در نظر گرفته شده که عبارت است از علنی بودن محاکم و برگزاری آن با حضور هیات منصفه و ذکر شده رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی خواهد بود.

این نماینده عضو جبهه پایداری که در طول بیان تذکر خود بار‌ها با قطع کردن صحبت‌هایش از محمدرضا باهنر که ریاست نشست علنی امروز را برای ساعاتی برعهده داشت خواستار توجه بیشتر به صحبت‌هایش می‌شد با بیان اینکه هیچ اصراری به گفتن حرف بیهوده ندارد از رئیس جلسه درخواست کرد به حرف‌هایش توجه کند و وارد بودن یا وارد نبودن اخطار او را اعلام کند و ادامه داد: برای تحقق رسیدگی به جرائم سیاسی به صورت علنی شرایطی ذکر شده که براساس آن نحوه انتخاب شرایط و اختیارات و تعریف جرم سیاسی را قانون براساس موازین اسلامی معین می‌کند اما ما در این طرح بسیار پافرا‌تر از تعریف جرم سیاسی گذاشته‌ایم و می‌گوییم اگر کسی مجرم سیاسی شد برخلاف بنده ۹ اصل سوم قانون اساسی که به رفع تبعیض‌های ناروا می‌پردازد می‌گوییم به او چه امتیازهایی بدهیم و سوال اینجا است که ما به چه حقی چنین کاری را انجام می‌دهیم. این خلاف بند ۹ اصل سوم قانون اساسی است.

کوچک‌زاده با قرائت این بند از قانون اساسی خاطر نشان کرد: آقای باهنر چرا اگر فردی مرتکب قتل غیرعمد به دلیل تصادف خودرو شد باید همه آنچه برای یک زندانی در نظر گرفته شده را تحمل کند و لباس زندانی بپوشد اما اگر فردی مرتکب جرم سیاسی شد و آبروی یک نماینده مجلس را ریخت که در همین ایام برای بسیاری از دوستان ما اتفاق می‌افتد، چرا نباید حتی اگر محکوم هم شد استثناء شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اگر اصل ۱۶۸ قانون اساسی ملاک عمل است حق نداریم بندهای دیگری را به آن اضافه کنیم و همانطور که گفتم حق نداریم بگوییم اگر حتی کسی به صورت غیرعمد آبروی یک مسئول را به عنوان جرم سیاسی برد نسبت به کسانی که جان افراد را گرفته‌اند و مرتکب قتل شده‌اند، افضل است.

در ادامه درگیری لفظی کوچکی بین باهنر و کوچک‌زاده درگرفت و درحالی که کوچک‌زاده اصرار داشت رئیس جلسه باید توجه بیشتری به صحبت‌های او بکند و سریعا پاسخ اخطار او را بدهد باهنر تاکید کرد که کاملا به صحبت‌های او توجه کرده و اگر آقای کوچک‌زاده اجازه بدهند پاسخ خود را دریافت خواهد کرد که در ‌‌نهایت اصرار کوچک‌زاده به ادامه دادن صحبت‌هایش با واکنش باهنر روبرو شد و رئیس جلسه میکروفن این نماینده خاموش کرد و ادامه داد: اصل ۱۶۸ قانون اساسی می‌گوید تعریف جرم سیاسی را قانون براساس موازین اسلامی انجام دهد و ما نیز هم اکنون در حال تعریف جرم سیاسی هستیم و در مورد اینکه در فلان اصل نباید تبعیض ناروا وجود داشته باشد بحث دیگری است و هنگامی که ما در آیین دادرسی مجازات‌ها را اعلام می‌کنیم به عنوان مثال می‌گوییم اگر فردی ده گرم هروئین داشت به چه صورت مجازات شود و اگر کسی مرتکب قتل عمد شد چگونه اعمال قانون شود.

باهنر اعلام کرد: در قانون موردبحث ما جرم سیاسی تعریف شده و نحوه رسیدگی به آن را نیز مورد تاکید قرار داده بنابراین شما صرفا می‌توانید با آن مخالفت کنید و اخطار جنابعالی وارد نیست.

کوچک‌زاده که اخطار آیین‌نامه‌ای خود را در حاشیه پیشنهاد حذف کلیت ماده ۵ قانون جرم سیاسی مطرح کرده بود در ادامه در تشریح پیشنهاد خود اعلام کرد: همکاران من در مجلس باید توجه کنند که جرم سیاسی در حکومت اسلامی با همین جرم در دیگر حکومت‌ها متفاوت است.

او گفت: تا جایی که به خاطر می‌آورم و حافظه‌ام یاری می‌کند حضرت امام برخورد قهرآمیز را حتی با حکومت شاه تجویز نمی‌کرد، بنابراین نمی‌شود ما یک عمل مجرمانه بزرگ یعنی برخورد با جمهوری‌اسلامی را نادیده بگیریم.

این نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: چرا به این‌ها امتیاز می‌دهیم؟ مجرم سیاسی در کشور اسلامی متفاوت است و باید برخورد متفاوتی با او انجام شود.

این نماینده عضو جبهه پایداری اعلام کرد: بحث توهین به مسئولان بحث متفاوتی است و امکان دارد فردی به دلیل فشاری که بر او وارد آمده به یک مسئول توهین کند، اما مسئله افتراء موضوع دیگری است و قطعا با انگیزه قبلی انجام می‌شود یا موضوع نشر اکاذیب مسئله‌ای است که به صورت مستمر انجام می‌گیرد و باید میان آن با توهین تفاوت قائل شد.

کوچک‌زاده در پایان گفت: روح حاکم بر این طرح با موازین اسلامی سازگار نیست و اینجا از همکارانم درخواست می‌کنم به حذف ماده ۵ رای مثبت بدهند.

به گزارش ایلنا پس از پایان صحبت‌های کوچک‌زاده در حالی که باهنر تا زمان رای‌گیری برای این پیشنهاد صبر نکرده بود و جای خود را به محمد حسن ابوترابی‌فرد داده بود نمایندگان به درخواست رئیس جدید جلسه پیشنهاد کوچک‌زاده را به رای گذاشتند و در ‌‌نهایت به آن رای منفی دادند.

محمد حسن آصفری در حاشیه نشست علنی امروز مجلس که به بررسی طرح جرم سیاسی اختصاص داشت ضمن صحبت در خصوص یکی از مواد این طرح به انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهوری درباره رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان پرداخت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات روحانی اعلام کرد: فرمایش رئیس‌جمهور در جمع استانداران و فرمانداران مصداق بارز و عین دخالت در امر برگزاری انتخابات بود و انتظار می‌رود رئیس‌جمهور این‌گونه در مسائل انتخاباتی اظهار نظر نکند.

بلافاصله پس از بیان این مسئله از سوی آصفری، محمدرضا باهنر که ریاست نشست علنی امروز مجلس را برای ساعاتی برعهده داشت با انتقاد از این نماینده به دلیل بحث خارج از موضوع جلسه اعلام کرد: آقای آصفری شما قرار بود به عنوان مخالف صحبت کنید. خدایی ناکرده یک وقت از یاد نبرید که مخالفت خود را با ماده مورد بحث اعلام کنید.

در ادامه در حالی که آصفری اصرار به ادامه صحبت‌هایش داشت با هنر باردیگر تذکر داد: خواهش کردم در مورد همانچه برای آن وقت گرفتید صحبت کنید و نیازی نیست به مسائل دیگر اشاره کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *