فکری برای حوزه‌های تک کاندیدا شود 

 

آرمان – محمد سادات هندی: انتخابات شاید بدیهی‌ترین و قطعی‌ترین لازمه دموکراسی باشد. بی‌آنکه بخواهیم چندان در باب مفهوم دموکراسی تدقیق کنیم، ناگفته پیداست که معنای انتخابات برگزیدن فرد یا افرادی از بین گزینه‌های موجود و داوطلب برگزیده شدن است. این بدان معناست که رای دهندگان از بین چند گزینه دست به انتخاب می‌زنند. پس لازمه برگزاری انتخابات تنوع و تکثر و صدالبته تعدد کاندیداهاست. اما درباره نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مواردی این قاعده بدیهی متصور نیست. چرا که وضعیت کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده در استان‌های کشور نشان می‌دهد که در ۶حوزه با برابری تعداد سهمیه استان‌ها و تعداد کاندیداهای تایید شده آنها، نتیجه از پیش معلوم است. البته مشخص نیست که طبق آیین نامه‌های موجود انتخابات خبرگان آیا الزامی بر رقابتی بودن انتخابات در همه حوزه‌ها وجود دارد یا خیر.

آمار و ارقام جالب

اعلام بررسی وضعیت کاندیداهای ورود به مجلس خبرگان نتایج جالبی به دست می‌دهد. از جمله اینکه وضعیت امکان رقابت نامزد‌های خبرگان در ۳۰ استان نشان از آن دارد که در وضعیت فعلی، تمامی نامزدهای حوزه‌های انتخابیه هرمزگان، سمنان، خراسان شمالی، بوشهر، آذربایجان غربی و اردبیل برای مجلس خبرگان انتخاب شده‌اند! بنابراین نتیجه انتخابات در ۲۰درصد حوزه‌های انتخابیه قبل از برگزاری انتخابات مشخص است. در واقع در هرمزگان، سمنان، خراسان شمالی و بوشهر که هر کدام طبق قانون یک نماینده در خبرگان دارند، تنها صلاحیت یک نفر از کاندیداها تایید شده است. در آذربایجان غربی و اردبیل نیز که اولی ۳ و دومی ۲ نماینده در خبرگان دارند، به ترتیب ۳ و ۲ نفر از کاندیداها تایید شده‌اند و کاندیداهای تایید صلاحیت شده، ۱۰۰درصد شانس ورود به خبرگان را دارند و این یعنی در این ۶ استان نتیجه از پیش مشخص است! همچنین در ۴ استان خوزستان، آذربایجان شرقی، لرستان و همدان نیز فقط صلاحیت یک کاندیدا بیشتر از سهمیه این حوزه‌ها تایید شده است. در لرستان و همدان که ۲ سهمیه در خبرگان دارند، ۳ نفر تایید صلاحیت شده‌اند و در خوزستان ۶ سهمیه‌ای ۷ کاندیدا و در آذربایجان شرقی ۵ سهمیه‌ای، ۶ نفر. البته ممکن است تا زمان انتخابات و با تایید تعدادی از رد یا عدم‌احراز‌شدگان، در این آمار تغییراتی به وجود بیاید، یا ممکن است برخی نامزد‌ها حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند. از سویی دیگر بیشترین نامزد تاییدشده به نسبت حوزه‌های انتخابیه در استان قم است که چهار نامزد برای یک حوزه انتخابیه رقابت می‌کنند و بعد از آن فشرده‌ترین رقابت در اصفهان است که ۱۶نفر برای ۵ سهمیه با هم رقابت دارند. این یعنی در اصفهان هر نامزد انتخابات ۳۱درصد برای ورود به مجلس خبرگان دارد.

معنای ورود ۱۰۰ درصدی به مجلس چیست؟

در همین رابطه «آرمان» با دو تن از فعالان سیاسی این موضوع را مطرح کرد. مصطفی ایزدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: البته این اتفاق که تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده با تعداد سهمیه آن حوزه انتخابیه برابری کند، مسبوق به سابقه است و در برخی از حوزه‌ها رد صلاحیت‌ها منجر به نبود کاندیدا برای رقابت می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در این دوره تقریبا ۱۰ برابر اعضای خبرگان، کاندیدا ثبت‌نام کرد اما رد یا عدم احرازصلاحیت‌ها باعث شده است که در برخی حوزه‌ها رقابتی وجود نداشته باشد. و اساسا این کاندیداها ۱۰۰درصد وارد مجلس خواهند شد. ایزدی می‌افزاید: به نظر می‌رسد باید در این شیوه برگزاری انتخابات تجدیدنظر صورت گیرد. ناظران و مجریان انتخابات خبرگان باید جمع بندی‌ای از تصمیم خود داشته باشند. اینکه در برخی از حوزه‌ها یک سهمیه موجود است و فقط یک کاندیدا هم وجود دارد، جای تامل دارد. باید برای شکل گرفتن رقابت چاره‌ای اندیشیده می‌شد. حتی اگر کاندیداهای یک حوزه همگی متعلق به یک گرایش سیاسی و فکری هم بودند، دست کم رقابتی اتفاق می‌افتاد.

غرویان: جابه جایی کاندیداها چاره کار است

همچنین محسن غرویان استاد حوزه هم که خود از کاندیداهایی است که صلاحیتش توسط شورای نگهبان برای انتخابات خبرگان احراز نشده است در گفت‌و‌گو با آرمان می‌گوید: نکته قابل توجه این است که با این شرایط مشارکت حداکثری اتفاق نخواهد افتاد؛ یعنی کاندیداهای سلایق متفاوت مردم را نمایندگی نمی‌کنند. طبیعتا با این وضع انتظار مشارکت حداکثری مشکل است. وی در پاسخ به اینکه راه چاره برطرف کردن این موضوع در برخی حوزه‌ها چیست، تاکید می‌کند: سابق بر این در این شرایط که تعداد کاندیداها با سهمیه حوزه انتخابیه برابر بوده است، کاندیداها را در بین حوزه‌ها جابه‌جا می‌کردند؛ یعنی به کاندیدای حوزه‌ای می‌گفتند شما به حوزه دیگری منتقل شوید. وی ادامه می‌دهد:‌ ای کاش شورای نگهبان با تایید بیشتر کاندیداها تنوع را به وجود می‌آورد و سبب می‌شد که انتخابات رقابتی‌تر شده و شور و نشاط بیشتری بین مردم ایجاد شود. غرویان ضمن بی‌اطلاعی از اینکه طبق آیین نامه‌های موجود انتخابات خبرگان آیا الزامی بر رقابتی بودن انتخابات در همه حوزه‌ها وجود دارد یا خیر، می‌گوید: اطلاع دقیقی ندارم. اما شرط صدق مفهوم انتخابات با واقعیت آن، رقابتی بودن انتخابات است.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=142115

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *