محمد صدر مشاور عالی وزیر خارجه ایران در گفتگو با آفتاب یزد: حمله به سفارت عربستان مشابه قتل‌های زنجیره‌ای بود

آفتاب یزد- امید کاجیان: همه چیز خیلی زود تغییر کرد…. چند روز قبل از ۱۲دی، وقتی به دیدار دکتر" محمد صدر" معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه دولت اصلاحات و مشاور عالی وزیر خارجه کشور رفته بودیم، اوضاع ایران و عربستان تا این حد وخیم نبود. 
اما ۱۲ دی.. همه چیز عوض شد… تا جایی که باید دوباره اورا می‌دیدیم و می‌پرسیدیم که چرا اتفاقات بد، تکرار می‌شود؟
۱۲ دی روز حمله به سفارت عربستان؛پایان کار نبود چون همین طور پشت سرهم، پس لرزه‌های آن حمله عجیب گریبان ایران را می‌گرفت. قطع رابطه برخی کشورها، محکومیت‌ها در میان همسایگان وکشورهای اسلامی، واکنش‌های دنیا به تنشی که بین ایران و عربستان روی داده… پایانی نداشت. هرروز یک اتفاق تازه و یک کارشکنی دیگر از دولت عربستان. 
روزی نبود که خبر جدیدی ازشکر آب تر شدن رابطه این دو کشور نشنویم. 
قسمت آن شد تا پس از حوادث مختلفی که در پی حمله به سفارت عربستان در ایران انجام گرفت آفتاب یزد باردیگر به سراغ محمد صدر مشاور ارشد محمد جواد ظریف و معاون پیشین عربی آفریقایی وزارت خارجه برود و درباره آنچه در این روزها گذشت بپرسد و البته در چنین بلبشوی سیاسی‌ای درمورد آینده منطقه سوال کند.
جناب دکتر صدر علی رغم اینکه حمله به سفارت عربستان بارها از سوی مقامات ایرانی محکوم شد و حتی عاملین آن شناسایی و با آنها برخورد صورت گرفت، اما یک سوال همیشه برای ایرانی‌ها جای پرسش خواهد داشت و آن اینکه با توجه به تجربه حوادثی مشابه در گذشته و همینطور بحرانی شدن وضعیت ایران و عربستان پس از اعدام شیخ نمر، چرا به جای درمان به فکر پیشگیری نیفتادیم یعنی نمی‌شد معترضین را پراکنده کرد و اجازه ورودشان به سفارت را نداد؟
بلافاصله در آن روزوقتی که به ما خبر رسید کنسولگری عربستان در مشهد مورد حمله قرار گرفته است، وزارت خارجه اقدام کرد و با نیروی انتظامی تماس گرفت و به این نهاد هشدار داد که چون چنین اتفاقی در مشهد افتاده ممکن است در تهران هم بیفتد و کسانی از سفارت عربستان بالا بروند پس مراقب باشید که چنین نشود. نیروی انتظامی به ما قول داد و گفت خیالتان راحت باشد، نمی‌گذاریم به سفارت حمله کنند. 
دقیقا چه زمانی وزارت خارجه چنین هشداری را داد؟
ساعت ۳ بعد از ظهر روز حمله به سفارت عربستان، چنین هشداری داده شد، عصر همان روز جلسه تشکیل و در آنجا هم این موضوع و احتمال مورد بحث قرار گرفت و تایید شد که باید حفاظت کامل از سفارت عربستان انجام بگیرد. یعنی همه تمهیدات لازم را صورت دادیم اما اینکه چرا در ساعت‌های آخر شب این اتفاق افتاد مسئله‌ای است که باید روشن شود. 
واکنش ایران پس از بروز این حمله را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟
این حمله توسط همه مقامات کشور محکوم شد چون واقعا کاری که انجام گرفت، توهین به عربستان نبود بلکه اهانت به حاکمیت جمهوری اسلامی بود وتوپ را از زمین عربستان به زمین ایران انداخت. 
حمله به سفارت، باعث شد جوی که علیه عربستان به خاطر اعدام شیخ نمر شکل گرفته بود تغییر پیدا کند، پیش از آن، طرفداران حقوق بشر و کشورهای مختلف آماده موضع گیری علیه عربستان بودند، تا جایی که این کشور ( عربستان) به عنوان مکانی تروریست ساز معرفی شد. اما حالا همان کشور (به معنای واقعی کلمه تروریست ساز!)بعد از حمله به سفارتش! با گستاخی تمام ایران را حامی تروریسم معرفی می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *