نخستین جشنواره موسیقی هنرمندان افغانستان و ایران در کابل برگزار شد


نخستین جشنواره موسیقی هنرمندان افغانستان و ایران با همت وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد.

نخستین جشنواره موسیقی هنرمندان افغانستان و ایران به همت وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ، مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و هنرمندان هر ۲ کشور در «تالار رادیو تلویزیون ملی افغانستان» برگزار شد.
سخنرانان این جشنواره با بیان اینکه موسیقی افغانستان و ایران ریشه در تاریخ هر ۲ کشور دارد ابراز کردند که ایران و افغانستان دارای یگانگی فرهنگی هستند و باید از این یگانگی بهره‌های کافی را ببریم.
ریشه تاریخی خراسانی موسیقی ایران و افغانستان
«سیدمصدق خلیلی» معاون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ با تأکید بر گسترش روابط میان افغانستان و ایران گفت: افغانستان و ایران دارای وحدت و یگانگی فرهنگی هستند و موسیقی این ۲ کشور ریشه در تاریخ هر ۲ کشور دارد.
خلیلی افزود: ملت افغانستان و ایران در تمام عرصه‌ها با هم یکسان هستند و هنرمندان آن از شعر‌های همدیگر استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: هنرمندان افغانستان و ایران از گذشته‌های دور تاکنون با هم همکاری داشته‌اند و آهنگ‌های مشترکی را با هم اجراء کرده‌اند که نمونه آن آهنگ (بیا بریم به مزار ملا ممد جان» است که هنرمندان هر ۲ کشور آن را با هم سروده‌اند.
روابط ۲ کشور گسترش یابد
معاون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با بیان اینکه موسیقی هر ۲ کشور ریشه خراسانی دارد ابراز کرد: هنرمندان ایران و افغانستان با استفاده از نوای موسیقی درد‌های مشترک خود را فریاد می‌زنند.
سیدمصدق خلیلی در پایان سخنان خود با ابراز خشنودی از برگزاری نخستین جشنواره موسیقی افغانستان و ایران خواهان گسترش روابط ۲ ملت شد و از هنرمندان هر افغان و ایرانی خواست تا این روند ادامه پیدا کند.
بهترین ملل و در کنار همیم
در همین حال «ناصر جهانشاهی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با بیان اینکه کشور‌های ایران و افغانستان دارای ظرفیت‌های مشترک هستند گفت: ما ۲ ملت بهترین‌هایی هستیم که در کنارهم هستیم.
جهانشاهی نیز با خشنودی از برگزاری این جشنواره افزود: موسیقی افغانی آرام بخش روح ایرانی‌ها و موسیقی ایرانی آرام‌بخش روح افغان‌ها است و ما باید از مشترکاتی که داریم بهره ببریم.
با زبان موسیقی پیوندها محکم‌تر شود
وی تصریح کرد: ۲ ملت افغانستان و ایران باید مسیر سعادت را با هم بپیماید و با زبان موسیقی پیوند‌های خود را عمیق‌تر سازند.
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در پایان سخنان خود با تأکید بر گسترش روابط افغانستان و ایران گفت: برای دوستی و برادری ۲ ملت باید بزر بیشتر بکاریم.
در این جشنواره گروه موسیقی «شادیاخ» که از شهر «نیشابور» ایران به افغانستان آمده‌اند با هنرمندان افغانستانی به اجرای آهنگ پرداختند و هنر خود را به نمایش گذاشتند.
در پایان این جشنواره وزارت اطلاعات و فرهنگ «چپن»های را به عنوان هدیه به هنرمندان هر ۲ کشور پوشانده و از آنها تقدیر به عمل آورد.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *