حسین انصاری راد در گفت‌وگو با آرمان: عدم تاییدصلاحیت سیدحسن افسوس بزرگ است 

آرمان- احسان انصاری: صلاحیت سید حسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان از سوی شورای نگهبان احراز نشد. عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی خیلی زود رنگ واقعیت گرفت و نوه حضرت امام (ره) بدون حضور در تبلیغات انتخاباتی از صحنه انتخابات کنار رفت. نکته دیگر اینکه پس از برخی ردصلاحیت ‌های چهره‌های اصلاح‌طلب شرایط جدیدی برای هر دو جریان سیاسی کشور به وجود آمده که نیازمند تحلیل و بررسی است. به همین دلیل و برای تحلیل مهم‌ترین اتفاقات مربوط به انتخابات اسفندماه با حجت‌الاسلام حسین انصاری راد رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس ششم گفت‌وگو کردیم. انصاری راد معتقد است: «به جز بازیگران و سیاست‌بازانی که برای دستیابی به قدرت، شهرت، اخلاق، قانون را به بازی می‌گیرند، تجربه خرداد۷۶، شکست در انتخابات مجلس ششم و روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد که کشور را با مشکلات متعددی روبه رو کرد درس‌های فراوانی برای اصولگرایان به همراه داشته و به همین دلیل این جریان تلاش خواهد کرد درباره برخی رفتارها و اقدامات گذشته خود رویکرد جدیدی در پیش بگیرد. در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با حجت‌الاسلام حسین انصاری راد را از نظر می‌گذرانید. 

 

با ثبت نام گسترده چهره‌های سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان فضای امیدوارکننده‌ای برای برگزاری یک انتخابات باشکوه در کشور به وجود آمده بود. با این وجود برخی رد صلاحیت‌ها تا حدود فضای انتخاباتی را تحت الشعاع خود قرار داده است. ارزیابی شما چیست؟

استقبال مردم و چهره‌های سیاسی از انتخابات مناسب و قابل تقدیر بود. به همین دلیل انتظار می‌رفت در مساله تایید صلاحیت‌ها تصمیمی متناسب‌تر با حضور گسترده چهره‌های سیاسی اتخاذ شود. نکته دیگر اینکه در مساله تایید صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌ها باید مدارک و مستندات لازم و محکمه پسند در این زمینه به داوطلبان ارائه شود تا هیچ گونه شک و شبهه در این زمینه به وجود نیاید. به نظر من عملکرد وزرات کشور در تایید صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی قابل قبول بود و در این زمینه دقت و سعه صدر وجود داشت. مجلس شورای اسلامی مظهر اراده مردم در قانون اساسی و مهم‌ترین رکن مردمسالاری در نظام جمهوری اسلامی است. به همین دلیل همه جریان‌ها و چهره‌های سیاسی باید به صورت آزادانه و عادلانه در انتخابات شرکت کنند تا مظهر اراده ملت رنگ حقیقت بگیرد و سبب ناامیدی و ناکامی دشمنان جمهوری اسلامی شود. شکل‌گیری یک مجلس معتدل و کارآمد در آینده می‌تواند به بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پایان دهد و بسیاری از نقشه‌های خصمانه دشمنان انقلاب اسلامی را نقش برآب کند. در عین حال، باید تاکید کرد اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه خود را خارج از نظام تعریف نکرده و همواره خود را به اجرای قانون اساسی کشور ملزم می‌دانند. به همین دلیل این جریان در انتخابات پیش رو با اعتماد و اتکا به خداوند متعال در صحنه انتخابات با قدرت تمام حاضر خواهند شد و انشاءا… پیروز انتخابات خواهند بود. بنده همین جا از مردم شریف ایران تقاضا دارم با حضور پرشور و قدرتمند خود در انتخابات آینده زمینه حضور چهره‌های معتدل، متعهد و دلسوز نظام را در مجلس آینده فراهم کنند.

در شرایط کنونی جریان اصلاحات از بیرون و جریان اصولگرایی از درون با مشکل مواجه شده‌اند. به نظر شما اصولگرایان پس از رد صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب چه استراتژی‌ای برای خود تدوین خواهند کرد و با چه آرایش سیاسی در انتخابات حاضر خواهند شد؟

به نظر می‌رسد به جز بازیگران و سیاست‌بازانی که برای دستیابی به قدرت، اخلاق وقانون را به بازی می‌گیرند، تجربه خرداد۷۶، شکست در انتخابات مجلس ششم و روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد که کشور را با مشکلات متعددی روبه رو کرد درس‌های فراوانی برای اصولگرایان به همراه داشته و به همین دلیل این جریان تلاش خواهد کرد درباره برخی رفتارها و اقدامات گذشته خود رویکرد جدیدی در پیش بگیرد. در شرایط کنونی مردم به سیاست‌های اصولگرایان اعتماد ندارند و به همین دلیل اصولگرایان باید با تحلیل دقیق عملکرد خود و جبران خطاهای گذشته، راهکارهای جدیدی را برای خود طراحی کنند و براساس راهکارهای جدید در صحنه انتخابات حاضر شوند. به نظر من اختلاف اصلی اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل در نوع برداشت از رابطه مدیریت و سیاست است. در دوران مشروطیت مراجع بزرگی مانند آخوند خراسانی و مرحوم نایینی تلاش کردند بین حاکمیت مردم و دموکراسی و ارزش‌های مذهبی نوعی هماهنگی قابل قبول و کاربردی به وجود بیاورند. بسیاری از علمای بزرگ در دوران مشروطیت نیز به همین دلیل از قانون مشروطیت حمایت کردند. این وضعیت در انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی نیز وجود داشت. حضرت امام خمینی (ره) با جمع‌بندی صحیحی از مردم سالاری وارزش‌های والای دین اسلام بنای نظام جمهوری اسلامی را گذاشتند که مورد حمایت علما و شخصیت‌های سیاسی آزاده جهان قرار گرفت. حضرت امام (ره) در همه مسائل کشور نظر و آرای مردم را مقدم برهر چیزی می‌دانستند و معتقد بودند در همه زمینه‌ها باید با مردم مشورت شود. با این وجود در دوران مشروطیت برخی، آزادی را به «کلمه ملعونه آزادی» تعبیر می‌کردند. این عده کلمه آزادی را از قلم خود در ادبیات سیاسی کشور جا انداخته‌اند. این در حالی است که در دین مبین اسلام به صراحت عنوان شده که خداوند انسان را حاکم بر سرنوشت اجتماعی خویش خلق کرده است. به همین دلیل هیچ کس نمی‌تواند این حق را از انسان سلب کند یا اینکه به دیگری واگذار کند. در نتیجه اختلاف بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به هیچ عنوان درباره مسائل کلی و بدیهی نظام و اسلام نیست و بیشتر اختلاف سلیقه‌ها درباره چگونگی اجرای احکام و سیاست‌های جاری نظام است. در همه کشورهای جهان بین جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی اختلاف سلیقه وجود دارد و این مساله در دنیای سیاسی امری مرسوم و طبیعی به شمار می‌رود. راه‌حل این اختلاف سلیقه‌ها نیز گفت‌وگو و تعامل و در نهایت اهمیت دادن به آرای مردم و انتخابات است. با تمام این اوصاف بنده اطمینان دارم انتخابات پیش رو با تمام مشکلاتی که در آن وجود دارد در نهایت به خیر و صلاح مردم ایران تمام می‌شود و بهترین افراد وارد مجلس خواهند شد. در شرایط کنونی جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا باید به تحلیل و ارزیابی مشکلات گذشته خود بپردازند و تلاش کنند اشتباهات گذشته خود را اصلاح و زمینه را برای بهبود وضعیت اداره کشور و حل مشکلات مردم به وجود بیاورند.

تا پیش از اعلام ردصلاحیت‌ها حزب اعتدال و توسعه قصد داشت به صورت مستقل وارد مبارزات انتخاباتی شود. با این وجود و پس از رد صلاحیت‌های صورت گرفته محتمل‌ترین و نزدیک‌ترین گزینه همکاری با جریان اصلاحات حزب اعتدال و توسعه است. موضع شما درباره همکاری با این حزب چیست؟

در شرایط کنونی آقای روحانی و همچنین اعضای کابینه ایشان در اجرای سیاست‌های خود با جریان اصلاحات همراه و همگام هستند. در نتیجه بهترین استراتژی بین جریان اصلاحات و اعتدال گرایان همکاری و ارائه لیست مشترک انتخاباتی است.

در شرایط کنونی چه توقعی از آقای روحانی دارید؟آیا تلاش‌های ایشان متناسب با مطالبات انتخاباتی جریان اصلاحات بوده است؟

به نظر من آقای روحانی در حد توان خود زحمات زیادی برای کشور و جریان‌های سیاسی اعم از جریان اصلاحات کشیده است. در زمینه انتخابات نیز ایشان مواضع صریح و روشنی بیان کردند و خواستار حضور منصفانه و عادلانه همه جریان‌های سیاسی در انتخابات شدند. آقای روحانی در دو سال گذشته همواره تلاش کرده به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند و در حد توان خود در راستای برآورده کردن مطالبات مردم وحامیان خود تلاش کرده است.

ارزیابی شما از عدم احراز سید حسن خمینی و مواضع ایشان پس از ردصلاحیت چیست؟

بنده آیت‌ا… سید حسن خمینی را فرد شایسته و با کفایتی برای حضور در مجلس خبرگان می‌دانستم و معتقدم در صورت حضور در انتخابات با اقبال روبه‌رو می‌شد. به نظر من رد صلاحیت سید حسن خمینی یک افسوس بزرگ خواهد بود.

برخی از منتقدان براین باورند سید حسن خمینی در سناریوی آیت‌ا… هاشمی بازی می‌کند و حمایت‌های ایشان از سید حسن خمینی بی‌دلیل نیست. ارزیابی شما از رابطه آیت‌ا… هاشمی و سید حسن خمینی چیست؟

سید حسن خمینی شخصیتی کاملا مستقل است و تا آنجا که بنده اطلاع دارم با مشی معتدلی که دارد با اغلب شخصیت‌های سیاسی و از جمله آیت‌ا… هاشمی رابطه مناسب و متعادلی دارد. این در حالی است که آیت‌ا… هاشمی به جز سید حسن خمینی از شخصیت‌های دیگر سیاسی نیز حمایت کرده است. نکته مهم دیگر اینکه آیت‌ا… هاشمی نزدیک به ۵۰ سال با خانواده حضرت امام (ره) از نزدیک رابطه داشته و طبیعی است که با سید حسن خمینی به عنوان نوه حضرت امام (ره) و فرزند سید احمد خمینی رابطه مناسب و نزدیکی داشته باشد.

به نظر شما انتخابات مجلس شورای اسلامی به چه میزان بر برنامه‌های دولت آقای روحانی و همچنین مساله برجام تاثیرگذار است؟ اگر موافقان برجام و سیاست‌های دولت تدبیر و امید وارد مجلس شوند چه اتفاقی رخ خواهد داد و اگر مخالفان برجام و دولت که به نظر دارای استراتژی و اهداف از پیش تعیین شده هستند وارد مجلس دهم شوند سیاست‌های دولت ممکن است با چه چالش‌هایی مواجه شود؟

به نظر من مخالفان برجام را باید به دو گروه تقسیم‌بندی کنیم. گروه اول کسانی هستند که به دلیل امیال و اغراض سیاسی با برجام مخالفت می‌کنند. در کنار این عده گروه دیگری هستند که از سر دلسوزی نگران آینده کشور هستند و اگر مشکلاتی وجود داشته باشد آن را با مسئولان مربوطه مطرح می‌کنند. گروهی که با امیال و اغراض سیاسی با برجام مخالفت می‌کنند شبیه کسانی هستند که خود را به خواب زده‌اند و ما هرچه تلاش کنیم نمی‌توانیم آنها را از خواب بیدار کنیم. دلیل اصلی این مخالفت‌ها سیاسی است و قرار نیست هیچ‌گونه توافقی در چنین فضای سیاسی صورت بگیرد. در کنار این نوع مخالفت‌ها، برخی از مخالفت‌ها به صورت واقعی و از سر نگرانی و دلواپسی صورت می‌گیرد. این نوع مخالفت‌ها نیز دارای چند حالت است. ممکن است عده‌ای از واقعیت‌های موجود اطلاع ندارند و براساس شنیده‌ها قضاوت می‌کنند یا اینکه اطلاع دقیق و عمیق از مساله دارند و به همین دلیل تلاش می‌کنند نقاط ضعف را مطرح و در جهت برطرف کردن آن کوشش کنند. برجام تصمیم جمعی نظام سیاسی بوده که مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. در شرایط کنونی کلیه قطعنامه‌های سازمان ملل، شورای حکام، اتحادیه اروپا و همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شده است. لغو تحریم‌ها برای مردم ایران و همچنین نظام جمهوری اسلامی یک موفقیت بزرگ بوده است.

 


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=143718

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *