عارف در دانشگاه علامه‌ طباطبایی:مجلسی نمی‌خواهیم که به توفیقی و فرجی‌دانا اجازه خدمت ندهد


رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اهمیت مشارکت پرشور دانشگاهیان در انتخابات مجلس دهم گفت: نتیجه انتخابات مجلس دهم انتخابات ۹۶ را تضمین می‌کند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان و کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عصر امروز با حضور در دانشگاه علامه‌‌طباطبایی به بیان سخنانی پرداخت.

او در ابتدای سخنانش با اشاره به اهمیت نیروی جوان و دانشجو برای کشور، گفت: انقلاب در هر زمانی به پیروزی رسیده، برای این بوده که بر قشر و نقش دانشجویان و جوانان تکیه کرده است. بنده نیز به عنوان یک استاد دانشگاه خود را مدیون دانشجویانم می‌دانم، به طوری که حتی در مسائل سیاست نیز از نظرات آنها بهره گرفته‌ام.

عارف با تاکید بر اینکه نباید این سرمایه عظیم را از دست داد، یادآور شد: اگر روزی این سرمایه عظیم را از دست بدهیم، روزی است که ما از نظام فاصله گرفته‌ایم و لذا وظیفه من و دیگر دوستانم در گفتمان اصلاحات این است که به هیچ‌وجه از این سرمایه عدول نکنیم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اهمیت دانشگاه علامه‌طباطبایی در مسئله تحول در علوم‌انسانی، گفت: دانشگاه علامه‌طباطبایی و شما دانشجویان باید تلاش کنید به عنوان مرکز علوم‌انسانی کشور نسبت به مسئله تحول در علوم‌انسانی که از نیازهای اصلی کشور است بیش از این اقدام کنید. در مسئله اقتصاد می‌بینید که بین نظام بانکی ما و اسلام چه فاصله زیادی وجود دارد و حتی در مدیریت اگر فرمان مولا علی به مالک‌اشتر را تبیین می‌کردیم شاید اوضاع ما این‌گونه نبود.

وی با اشاره به مشکل مدیریتی کشور و نهادینه شدن آن، افزود: طی سال‌های گذشته کم‌کاری کردیم، به حواشی پرداختیم و به جای باور به ضرورت استمرار وضعیت موجود پرداختیم و لذا باید این مسائل را تغییر دهیم که رسالت آن بر عهده شما دانشجویان است.

عارف با اشاره به مقوله انتخابات و اهمیت آن در کشور، گفت: انتخابات فرصتی است که در آن از یک طرف می‌توانید در رفتار و کردار خود بازنگری کنید و از طرفی دیگر می‌توانیم ببینیم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. محوریت این رویداد هم با شما جوانان و دانشگاه‌هاست که البته در مقطعی در گذشته نه چندان دور دیدیم دانشگا‌ها در چه وضعیتی گرفتار آمدند، اما نمی‌خواهیم در گذشته متوقف شویم و شما در خرداد حماسه‌ای را خلق کردید.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به نقش دانشگاهیان و جوانان در انتخابات ۹۲، گفت: دانشگاه‌ها و شما جوانان در این انتخابات و نتیجه آن سهم عظیمی داشتید به طوریکه اولین صداها و حرکت‌ها از دانشگاه بیرون آمد و کسی نمی‌تواند مدعی سهم داشتن باشد جز شما دانشگاهیان. البته دیگران هم کمک کردند اما نقش شما از همه پررنگ‌تر بود.

وی با اشاره به ظرفیت پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۷ اسفند گفت: حماسه‌ای که در ۲۴ خرداد ۹۲ خلق شد ادامه یافت و در ۷ اسفند ۹۴ نیز ادامه پیدا می‌کند. برای اینکه راه در خرداد ۹۶ هموار‌تر شود. مسیری که با تدبیر، اعتدال و اصلاحات آغاز شد و باید آن را به سرانجام برسانیم.

عارف افزود: در سال ۹۲ به خواست شما جوانان، دانشجویان و نخبگان کشور اجماعی صورت گرفت و نتیجه آن شد که می‌بینید لذا برای انتخابات مجلس نیز به این اجماع دست پیدا کردیم و سازوکاری که شرایط آن را به یک ضرورت تبدیل کرد مسئله‌ای که هیچ راهی جز این نداشتیم و شما آن را از ما خواستید.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه با اشاره به فعالیت داوطلبان برای انتخابات مجلس گفت: برای اولین بار از ماه‌ها قبل جریان اصلاح‌طلبی به نتیجه خوبی رسید و نتیجه آن تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود که نخبگان مختلفی در آن جمع شدند و خواسته دوم این بود که تصمیمات ما در شورا اجماعی باشد و کسی ساز مخالف نزند.

وی افزود: شهادت می‌دهم در طول ۴ ماهی که شورا تشکیل شد تصمیمات آن اجماعی بود. ممکن است در موضوعی بحث یا اختلاف نظری وجود داشته باشد اما تصمیمات شورا اجماعی بود و اولین راهبرد تقویت جریانات اصلاح‌طلبان و میدان‌داری تشکل‌های اصلاح‌طلبی بود.

عارف در همین زمینه گفت: اقدامات و فعالیت در شورا به خوبی جلو رفت و ائتلاف ما با حامیان دولت به خصوص در استان‌ها مشکل نبود اما در تهران شرایط خاصی حاکم بود. با توجه به موضع‌گیری‌هایی که می‌بینیم که در رسانه‌ها می‌شد این کار تا حدی با مسائلی روبرو بود.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: پس از رد صلاحیت‌های گسترده که در بین نخبگان اصلاح‌طلب صورت گرفت احساس می‌کردیم که اصلا نمی‌توانیم لیستی ارائه دهیم اما چون از ابتدا راهبردمان مشارکت حداکثری بود و پس از اینکه چهره‌های شاخص و نخبه‌ای با نگاه اصلاح‌طلبی به ما مراجعه کردند که تایید صلاحیت شده‌اند ناباورانه توانستیم به نتیجه برسیم به طوریکه در تهران حدود ۳۰۰ نفر از چهره‌های نخبه و شاخص مشخص شدند دلگرم شدیم که می‌توانیم لیستی را تهیه کنیم.

وی گفت: در چند مرحله غربال و در مرحله نهایی لیستی ۴۰ – ۶۰ تهیه کردیم که ۶۰ نفر اولویت اول و ۴۰ نفر افراد ذخیره بودند که در تهران با مسئولیت هیئت رئیسه شورای عالی اصلاحات و بر اساس شاخص‌ها و اولویت‌هایی که مطرح بود لیست تهران بسته شد و در نهایت لیستی که روز گذشته اعلام و منتشر شد.

عارف درباره علت تاخیر اصلاح‌طلبان در ارائه لیست تهران برای انتخابات مجلس گفت: علت تاخیرمان این بود که هر روز انتظار تایید صلاحیت‌ها را می‌کشیدیم البته چهره‌های فراوانی بودند که در نهایت نیز تایید صلاحیت نشدند و قطعا با وجود آنها لیست قوی بسته می‌شد و دیگر اینکه از نظر اجماعی بنایمان این بود که با حامیان دولت به اجماع برسیم که در نهایت این اتفاق رخ داد.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه سخنان خود با اشاره به شکل‌گیری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با عمر ۴ ماهه، گفت: از شما دانشگاهیان انتظار داریم این شورا را به طور جد به نقد بکشید و مصوبات آن را بررسی کنید. زیرا بدون شما جوانان و نظرات شما این مسیر به سرانجام نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل امروز کشور نیاز به اصلاح و تغییر دارد گفت: این مجلس، مجلسی بود که اجازه نداد توفیقی وزیر شود. مجلسی بود که آقای فرجی‌دانا در مسیر خدمت برکنار کرد لذا ما این مجلس را نمی‌خواهیم و باید زمینه مجلسی با شرایط و ترکیب نو فراهم شود.

عارف در ادامه سخنان خود با اشاره به ائتلاف اصلاح‌طلبان با حامیان دولت، گفت: ضرورت حفظ و استقلال روند انتخابات ۹۲ ما را به ائتلاف رساند. نباید یادمان برود که حماسه ۹۲ دستاوردی است که متعلق به شماست که سهم اصلاح‌طلبان و جنبش اصلاح‌طلبان و شما جوانان در آن بسیار تعیین‌کننده و اساسی بود.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: ائتلاف معنای خود را دارد. گاهی اوقات آنقدر بین نخبگان ما منیت وجود دارد که وقتی بحث اجماع را مطرح می‌کنیم می‌گویند این اجماع باید حول ما باشد البته ما در ائتلاف با حامیان دولت روی اصول اصلاح‌طلبی هستیم  و می‌ایستیم و بر پایه همان اصول ائتلاف کردیم و به آن هم تمکین می‌کنیم.

وی گفت: ما از ابتدا عنوان کردیم با اصولگرایان ائتلاف نمی‌کنیم و در فضای اخلاقی رقابت می‌کنیم اما بعد از انتخابات موضع ما رفاقت است و برای پیشبرد برنامه‌ها با همدیگر رفیق خواهیم بود اما با حامیان دولت از ابتدا این فرض بود که ائتلاف داشته باشیم و پس از اینکه آنها نیز اعلام آمادگی کردند این ائتلاف صورت گرفت.

عارف با اشاره به اینکه شعار ما ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت "امید، آرامش و رونق اقتصادی" است، گفت: رونق اقتصادی به عنوان یک اولویت برای ما مطرح است و در این خصوص برنامه داریم. از شما می‌خواهیم برنامه ارائه شده ما را نقد کنید تا بهتر بتوانیم از آن دفاع کنیم و از آن بهره گیریم.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: ما نسبت به طرف مقابل با تاخیر وارد فعالیت انتخاباتی شدیم. آنها زودتر کار را شروع کردند اما ما به دلایلی عقب هستیم که باید از امکانات خود بهره گیریم.

وی گفت: امروز باید تضمین انتخابات ۹۶ را پای صندوق رای ۷ اسفند از شما بگیریم که انشاءالله نتیجه آن استمرار حرکت در مسیر ۹۲ باشد.

عارف افزود: در لیست ما ۸ خانم وجود دارند و ۱۵ نفر را افراد زیر ۵۰ سال تشکیل می‌دهند بنابراین ۵۰ درصد لیست ما افراد زیر ۵۰ سال هستند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با توصیه‌هایی به دانشجویان گفت: حضور شما دانشجویان در انتخابات یک ضرورت است لذا باید در انتخابات پرشور حاضر شوید و دیگر اینکه در ایام تبلیغات به ایام فاطمه توجه کنید شاید بهتر بود انتخابات یک هفته زودتر برگزار می‌شد تا به این ایام که برای ما حرمت دارد برخورد نمی‌کرد زیرا حرمت حفظ ایام متعلق به حضرت فاطمه زهرا (س) مهمتر از پیروزی است و از جوانان می‌خواهیم حرمت این روز را حفظ کنند.

وی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

عارف در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بعد از برجام تهدیدات کشور بیشتر شد، خاطر نشان کرد: برجام دستاوردی نیست که تنها متعلق به دولت باشد. رهبر انقلاب، با بیانات و مواضع شفاف و شجاعانه خود در حین مذاکرات نظرات خود را مطرح کردند  و شما جوانان نیز با شجاعت و انتقادات خود در این دستاورد سهیم بودید و در نهایت برجام به ثمر رسید.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: لغو تحریم‌ها کار ساده‌ای نبود و در کنار آن تغییر نگرش به ایران نیز مسئله‌ای بود که باید صورت می‌گرفت. خط قرمز ما در این مسیر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بود که خوشبختانه ما هرگز از آن کوتاه نیامدیم و پس از لغو تحریم‌ها آثار آن را در فضای اقتصادی و معیشت کشور خواهیم دید.

وی گفت: برخی از مسائلی که در مجلس نهم به خصوص درباره برجام مطرح شد که همواره با سیاه‌نمایی روبرو بود برای رای‌گیری در انتخابات ۷ اسفند و خرداد ۹۶ بود لذا مسائلی سیاه‌نمایی شد که شما جوانان باید با حضور پرشور در انتخابات مجلس در این زمینه نقش‌آفرینی کنید.

عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره رفع حصر نیز گفت: این مسئله جزو مطالبات ۵ سال گذشته دانشجویان و جوانان بوده است و از انتخابات ۹۲ هم مطرح بود. هم بنده و هم آقای روحانی قول دادیم این مسئله هم  جزو دغدغه های آقای روحانی است.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: قطعا اگر مجلس هم‌سو باشد می‌توانیم مسئله را جدی‌تر پیگیری کنیم و با تعامل این مسئله را به شورای عالی امنیت ملی بکشانیم معتقدیم این فضا باید اصلاح شود.

وی افزود: امیدواریم بعد از انتخابات آن را به مسئله‌ای برد – برد تبدیل کنیم و نباید به گونه‌ای مسائل را مطرح کنیم که معنی برد و باخت داشته باشد. وظیفه مجلس مشخص است و در مباحث و مواردی که جزو چالش‌های ملی است باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف تصمیم‌گیری کرد و اختیارات مجلس محدود است.

عارف در پایان گفت: قول می‌دهم در صورتی که در مجلس دهم حضور پیدا کردیم این موضوع را به عنوان مطالبه جدی شما جوانان پیگیری کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *