گردشگران را فراری ندهید 

 | اردشیر اروجی |یکی از موانع توسعه گردشگری کشور عدم تفاهم ملی درخصوص مثبت بودن ورود گردشگر خارجی به کشور است . متاسفانه چون هنوز به یک میثاق مفهومی مشترک از توسعه گردشگری نرسیده‌ایم باعث شده که برخی‌ها به گردشگران خارجی دید مثبتی نداشته باشند. از همین رو، لازم است میثاق مفهومی توسعه گردشگری در قالب سیاست‌های کلی توسعه گردشگری ،توسط سازمان میراث فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام آماده ،سپس توسط مقام معظم رهبری تایید و وقتی ایشان سیاست‌های کلی بخش گردشگری را ابلاغ کنند آن زمان باید در قالب این سیاست‌های کلی حرکت کرد . البته اکنون در قالب سیاست‌های کلی برنامه ۵ ساله ،راجع به توسعه گردشگری مطالبی داریم ولی اینکه سیاست‌های مفهومی گردشگری در قالب یک میثاق ملی که همه پایبند به آن باشند، هنوز تدوین و ابلاغ نشده است. اخیرا مقام معظم رهبری تاکید کردند که توسعه گردشگری در برنامه ۵ ساله ششم، باید ۶ برابر شود، در حقیقت یک هدف‌گذاری بزرگی است که ایشان به آن اشاره کردند. حال نمی‌دانم چطور می‌شود که بعضی‌ها هنوز این مطلب را درک نکرده و ورود گردشگر خارجی را به کشور تهدید تلقی می‌کنند.
بنابراین متاسفانه باید بگویم که ایران از سهم گردشگری جهانی به صورت متناسب استفاده نمی‌کند چرا که اکنون سهم ما فقط، ۴ دهم درصد است که خیلی کم است. در صورتی که از لحاظ وسعت و جمعیت یک درصد جهانی هستیم و حداقل باید یک درصد سهم خودمان را در این زمینه داشته باشیم. نکته دیگر این است که با توجه به اینکه ایران یکی از ۷ کشور تمدن خیز بشری است ( کشورهای یونان ، بین‌النهرین ، ایران ، مصر ، هند و چین کشورهایی هستند که خاستگاه اولیه تمدن بشری از این کشورها شکل گرفته است ) برای دنیا جالب است که بیایند خاستگاه تمدن بشری را بازدید کنند. از سوی دیگر ایران از لحاظ جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی به اعتبار سازمان بین‌المللی در ردیف دهم به لحاظ طبیعت گردی
و صنایع دستی در رده پنجم جهانی قرار دارد. آن وقت
چرا باید از لحاظ جذب گردشگرعقب باشد؟ این مسئله نشان می‌دهد که متاسفانه با بعضی از صحبت‌ها و مصاحبه‌هایی که بعضی‌ها بدون توجه و علم به اهدافی که مقام معظم رهبری گذاشتند و به اهدافی که در برنامه‌ها تنظیم شده ، می‌کنند مانع رشد گردشگری می‌شوند و در حقیقت چوب لای چرخ توسعه گردشگری می‌گذارند. برای توسعه گردشگری کشور عده‌ای زحمت می‌کشند که دیپلماسی کشورمان جلودار این کار است. آنان تعامل جهانی را ایجاد، توجه جهانی را به ایران جلب و بحث ایران هراسی را تبدیل به ایران شناسی کرده اما متاسفانه برخی همچنان به گونه‌ای دیگر عمل می‌نمایند. به نظر می‌رسد باید از این فرصت استفاده کرد و اجازه نداد عده‌ای در داخل این همه زحمات اعم از حوزه دیپلماسی و غیره را خراب ‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *