واکنش هاشمی به صدرنشینی

 

آرمان – مطهره شفیعی: هنگامی که امام خمینی در ۱۲بهمن۱۳۵۷ در هواپیما به سوی ایران حرکت می‌کردند خبرنگاری خارجی از ایشان پرسید چه احساسی دارید؟ امام خمینی پاسخ دادند: «هیچ» مرحوم حبیب‌ا… عسگراولادی این موضوع را چنین تعریف کرده بود: «خبرنگاری از امام خمینی پرسید: «شما به عنوان مقتدرترین انسان در حال وارد شدن به ایران هستید، لطفا بگویید چه احساسی دارید؟» امام فرمودند: «هیچ». این خبرنگار خیال کرد که یا حرفش را نتوانسته است برساند یا بد ترجمه کرده یا امام متوجه نشده‌اند سوالش چه بوده، برای همین مجددا پرسید: «شما در طول تاریخ ایران به عنوان مقتدرترین انسان در حال وارد شدن به ایران هستید، از این ورود مقتدرانه چه احساسی دارید؟» وقتی که ترجمه کردند امام خمینی فرمودند: «هیچی» و آهسته ادامه دادند: «الا ان اقیم حقا و ابطل باطلا؛ مگر اینکه حقی را استوار کنم و باطل را سرنگون سازم.»

این «هیچ» اما فقط یک «هیچ» نبود بلکه در دل خود رازهایی داشت که نتیجه آن ایرانی آرام و سربلند شد. پر بیراه نیست اگر اذعان شود انسان‌های بزرگ همواره از کوچک‌ترین‌ها، بزرگ‌ترین‌ها را می‌سازند و حماسه خلق می‌کنند و در طول تاریخ بعد از انقلاب هم شخصیت‌هایی بودند که با تلاش خود در راستای خواست ملت آنچه را پدید آوردند که در تاریخ افتخارات کشور ثبت شد. از جمله این حماسه‌سازان، آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی است که همواره سعی کرده بر خطی حرکت کند که امام خمینی(ره) بر آن اساس تحولات بزرگی آفرید چنانکه دیروز هم حجت‌الاسلام
مسیح مهاجری مکالمه خود با آیت‌ا… هاشمی را اینگونه منتشر کرد: «از آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی پرسیدم حالاکه رای اول مجلس خبرگان رهبری (نه تنها در استان تهران بلکه در مقیاس کشوری) به شما اختصاص یافته، فکر می‌کنید با مخالفانتان و کسانی که برای رای نیاوردن یا کاهش یافتن آرای مردم به شما در این انتخابات هر کاری که از دستشان بر می‌آمد علیه شما انجام دادند چه برخوردی باید کرد؟ گفت: رقابت‌ها تمام شده و اکنون دوران همکاری برای خدمت به مردم و اعتلای کشور و نظام و پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی است. پرسیدم: یکی از علمای قم بعد از آنکه نام شما را در صدر لیست رای‌آوردگان مجلس خبرگان رهبری دید، با ارسال یک پیامک از من خواست این دو آیه قرآنی را برای شما بخوانم: «سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار» (سوره رعد آیه ۳۴) و «واصبر وما صبرک الابا… و لاتحزن علیهم ولاتک فی ضیق ممایمکرون» (سوره نحل آیه ۱۲۷)، به ایشان از قول شما چه بگویم؟ گفت: «ان‌ا… یدافع عن الذین آمنوا… » (سوره حج آیه ۳۸)»

رازهای یک «هیچ» هاشمی

این پاسخ هاشمی را شاید بتوان در سطح دیگری همتراز با پاسخ «هیچ» امام(ره) مورد ارزیابی قرار داد. برای هاشمی سال‌هاست که تهمت و افترا و ناجوانمردی‌هایی که در حق خود وخانواده‌اش روا می‌شود معنایی ندارد و لازم نمی‌بیند به آنها پاسخ دهد چرا که می‌داند منبع این بی‌اخلاقی‌ها در چند کلمه خلاصه می‌شود: «حسادت و انتقام از گذشته.» هاشمی برای این تهمت‌زنندگان دعا می‌کند که به راه درست هدایت شوند و سعی دارد اقدامات آنها را در تصمیماتش دخیل نکند چنانکه پس از اوج گرفتن بی‌اخلاقی‌ها در آستانه انتخابات در بیانیه‌ای نوشت: «با توکل بر خدای لایزال، اعتقاد به مبانی اسلام، تاکید بر اصول اسلامی، تعالیم اهل بیت(ع) و با اعتماد کامل به صداقت انتخاب افکار عمومی، پس از سال‌ها مسئولیت‌های انتخابی و انتصابی، یک بار دیگر و شاید آخرین بار، خود را در معرض آرای شما مردم بزرگوار می‌گذارم تا هم وزن عملکرد و هم میزان درستی و نادرستی مواضع خود را در ترازوی اندیشه‌های عام بسنجم و هم اگر رای لازم و قانونی را برای ورود به مجلس خبرگان رهبری به دست آوردم، براساس تکالیفی که قانون اساسی به صراحت از نمایندگان این مجلس خواسته، انجام وظیفه نمایم.» او در این بیانیه هم از بی‌اخلاقی‌ها گلایه نکرد و حتی به اندازه‌ای به عملکرد خود اطمینان داشت که تاکید کرد در انتخابات شرکت کرده است تا هم وزن عملکرد و هم میزان درستی و نادرستی مواضع خودش را در ترازوی اندیشه‌های عام بسنجد. او تنها شخصیتی در کشور است که ۱۲ بار خود رادر معرض رای مردم قرار داده است و شاید تنها شخصیتی باشد که سال‌ها مورد هجمه انقلاب ندیده‌ها و حسودان قرار داشته اما هاشمی از امام آموخت که تحقق خواست «مردم» مهم‌ترین هدف برای او باشد و پاسخ به مخالفان و هجمه گران را به خدا واگذار کند.

تحقق وعده الهی

پاسخ صبوری هاشمی در ۷ اسفند به او داده شد و خداوند طبق وعده حمایت از مظلومان در ۷ اسفند او را سربلند کرد و در حالی که جامعه مدرسین حاضر به حمایت از او نشد اما آیت‌ا… هاشمى با کسب ۲میلیون و ۳۰۱هزار و ۴۰۹راى، بیشترین راى تمام ادوار انتخابات خبرگان رهبرى را به دست آورد. او پس از پیروزی در انتخابات روز گذشته توئیتی اینچنین گذاشت: «مردم از روحانیتی که حق نگوید، رو بر می‌گردانند.» این جمله معنای ساده و قابل درکی داشت. هاشمی می‌خواست بگوید که نباید هدف اصلی که مورد تاکید امام راحل بود به فراموشی سپرده شود و همه به ویژه قشر روحانیت باید در این مسیر گام بردارند. هاشمی مانند بسیاری از شخصیت‌های کشور می‌داند که شأن و جایگاه روحانیت بالاتر از همراه شدن با جریانات سیاسی و مبارزات اینچنینی است و آنچه باید در راستای کار و رفتار روحانیت قرار گیرد هدایت جامعه به سمت خوبی‌ها و دور کردن آن از بداخلاقی‌ها در حوزه‌های مختلف است. هاشمی می‌دانست وقتی انگ انگلیسی بودن به او می‌زنند همین مردم هستند که
۷ اسفند پاسخ در خوری به آنها خواهند داد و به واقع پاسخ دندان شکنی به مخالفان وهجمه گران دادند. هاشمی صبور است چون می‌داند در مسیر خواست مردم حرکت می‌کند، هاشمی خوشحال است چون بارها روسیاه شدن تندروها را دیده است و مهم‌تر از آن لمس کرده که چگونه تندباد تندروها سبب افزایش محبوبیت او شده است. هاشمی پیروز است چون همراه مطمئنی به نام سیدحسن خمینی و روحانی را دارد و می‌داند که صبوری خود و یادگار امام در مقابل ردصلاحیت بود که امروز سبب سربلندی آنها و رای آوردن لیستی شده که مورد حمایت آنها بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *