مردم شما را می‌شناسند، مسائل را می‌دانند


آرمان- مطهره شفیعی: صبوری و صداقت دو رکن اصیل هستند که سبب تقویت و محبوبیت بیش از پیش بزرگان شده و می‌شود؛ چه آن‌زمان‌که اصلاح‌طلبان در دهه۷۰ بر هاشمی تاختند و صفات نامناسبی را به او نسبت دادند، چه اکنون که اصولگرایان از هر فرصتی برای تخریب و هجمه به هاشمی بهره می‌برند. نمونه دیگر یادگار امام است که تندروها در دولت قبل تلاش داشتند تا از جایگاه او بکاهند و چه در مقطع فعلی که برخی تمایلی به نقش آفرینی او بر کرسی‌های انتخابی ندارند اما در هر دو مورد آنچه به عنوان نتیجه حاصل شد محبوبیت بیش از پیش آنان بود و سبب شد که علاوه بر محبوبیت مضاعف شان در میان مردم عادی، در جمع بزرگان هم جایگاه ویژه‌تری بیایند.

نگرانی‌های یادگار امام(ره)

 آیت‌ا… سیدحسن خمینی از دلسوزان واقعی کشور است و اگر چه ترجیح می‌دهد کمتر سخن بگوید اما هر گاه لب به سخن می‌گشاید به‌خوبی نگرانی‌های خود را بروز می‌دهد و تاکید دارد که «اجازه ندهیم انقلاب و ارزش‌هایی همچون دین‌داری، مردم‌سالاری، ظلم‌ستیزی، حق‌مداری، صداقت، اعتلای نام اسلام و ایران و… به تعبیر امام(ره) به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.» برای سیدحسن خمینی گلایه معنایی ندارد و با وجود جفاهای زیادی که در حقش شده است همگان را تاکید بر حفظ آرامش و زدودن چهره نفاق از جامعه می‌کند به عنوان نمونه در خاطر همگان هست که او پس از درخواست‌های فراوان تصمیم به حضور در انتخابات مجلس خبرگان گرفت که به دلایلی که هنوز نتوانسته بسیاری از آگاهان را قانع کند، ردصلاحیت شد اما پس از آن چه کرد؟ آیا بر طبل اعتراض کوبید و سبب بر هم خوردن آرامش جامعه شد؟ هرگز این کارها را در برنامه نداشت بلکه اینچنین به جامعه درس اخلاق داد: «همه کسانی که نسبت به روند این انتخابات گله و شکایت دارند باید در آینده اعتراض خود را دنبال کنند، ولی این هفته باید در میان همین بزرگواران حاضر به انتخاب بهترین و لایق‌ترین افراد اقدام کنند.» او در حالی که همگان از نارضایتی او نسبت به ردصلاحیتش آگاه بودند مردم را دعوت به حضور در انتخاب کرد که پیش از این‌بارها گفته بود: «باید همواره به این متنبه بود که ظلم، ظلم است و اشکال، اشکال است و غلط، غلط است ولو با هزار حرف مطلا نوشته شود؛ ولو با هر بزک و زیورآلات تزیین شود.» اما خوب می‌دانست که اکنون زمان بازگویی این اظهارات نیست. نتیجه این بزرگ منشی سیدحسن خمینی محبوبیت بیشترش بود چنانکه دیروز آیت‌ا… صافی گلپایگانی ‌میهمان بیت او شد. از آنچه در این دیدار گذشت می‌توان استنباط کرد که‌ این مرجع تقلید برای دلجویی از سیدحسن خمینی به منزل او رفته بود و ‌میهمان او شد تا تاکید کند شأن و جایگاه یادگار امام نزد مردم محفوظ و تثبیت شده است.

مقامات اشخاص محفوظ است

آیت‌ا… صافی گلپایگانی با حضور در بیت یادگار گرامی امام در قم با وی دیدار کردند. در این دیدار که حجج‌اسلام سیدیاسر خمینی و سیدعلی خمینی نیز حضور داشتند، آیت‌ا… العظمی صافی گلپایگانی با آرزوی توفیق برای بیت شریف امام راحل اظهار داشتند: بیت امام معمور و آباد است و در آینده بیش از این هم معمور و آباد خواهد بود. ایشان افزودند: ارادت ما خیلی قدیمی است و شاید کسی مثل ما چنین سابقه ارادتی را به بیت شما نداشته باشد. آیت‌ا… صافی همچنین آرزو کردند که ان شاء‌ا… همواره بر ارادت مردم به بیت امام افزوده شود. ایشان در ادامه با اشاره به مسائل مقدماتی انتخابات اخیر، به آیه شریفه «وَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ شاید چیزی را، ناخوش بدارید و در آن خیر شما باشد و شاید چیزی را دوست داشته باشید و برایتان ناپسند افتد خدا می‌داند و شما نمی‌دانید» اشاره کردند و افزودند: اینها مسائلی است که انسان باید آنها را بفهمد. ایشان سپس با اشاره به جایگاه بیت امام راحل در میان مردم فرمودند: مردم شما را می‌شناسند، مسائل را می‌دانند و همه جهات در ذهن آنها محفوظ است و چیزی باعث تقلیل آن جهات نخواهد شد. این مرجع تقلید سپس اظهار داشتند: جایگاه امام و بیت امام را اکنون مثل همیشه مردم حفظ می‌کنند و ان شاء‌ا… بعدها هم اینگونه خواهد بود. آیت‌ا… صافی گلپایگانی همچنین با تجلیل از شخصیت آیت‌ا… سید حسن خمینی تاکید کردند: مقامات اشخاص محفوظ است و نمی‌توان آن را کم کرد. ایشان اضافه کردند: من به شما بسیار علاقه‌مندم. این مرجع عالیقدر تقلید به ذکر یاد و خاطره‌ امام راحل پرداختند و فقدان ایشان را ضایعه‌ای سنگین خواندند و فرمودند: همچنان جای خالی ایشان در جامعه حس می‌شود. ایشان در پایان این دیدار که حجت‌الاسلام شیخ حسن صافی گلپایگانی نیز حضور داشت، توفیق یادگار امام را در طی کردن مستمر مسیر مدنظر حضرت بقیه‌ا… (عج) از خداوند خواستار شدند.

از بدی‌ها نرنجیم

سید حسن خمینى نیز در این دیدار با تشکر از تشریف‌فرمایى حضرت آیت‌ا… العظمى صافى گلپایگانى گفت: بى‌تردید حمایت‌ها و الطاف جنابعالى همیشه از جمله مهم‌ترین عواملى بوده است که بدخواهان را ناامید کرده و باعث دلگرمى یاران و دوستان امام شده است. وى افزود: پشتگرمى به اعتماد بزرگانى از قبیل حضرتعالى که استوانه قدرتمند حوزه‌هاى علمیه و مظهر تقواى الهى هستید همواره هم استقامت را در ما افزوده است و هم باعث شده وظیفه سنگین ترى را نسبت به حفظ ارزش‌هاى دینى بر دوش خویش احساس کنیم. یادگار امام خطاب به این مرجع تقلید یادآور شد: همه ما محتاج دعاى شما هستیم تا چنانکه فرمودید بتوانیم توکل به خدا و اعتماد به او را در خود بیشتر و بیشتر کنیم و از بدى‌ها نرنجیم و از خوبى‌ها مغرور نشویم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *