سانسور برنامه های خندوانه و دورهمی شدت گرفته به طوری که این موضوع با واکنش پوراحمد، ، کیانیان و نویسندگان دورهمی مواجه شده است تلویزیون خسیس! 

آفتاب یزد – یوسف خاکیان: سالهای سال است در خانه همه خانواده های ایرانی دستگاهی به نام تلویزیون وجود دارد و همه هم در طول این سالها دریافته اند که تلویزیون جزء اولین رسانه هایی است که مشمول قانون نانوشته سانسور می شود. به این مفهوم که تلویزیون برنامه هایی که روی آنتن می فرستد را مشمول ممیزی های گاها تند و تیزش می کند. سریال ها و فیلم های سینمایی خارجی یکی از اولین هدف های سانسور در تلویزیون ایران هستند چرا که اینگونه برنامه ها به این دلیل که در خارج از کشور و با قوانین کشورهای دیگر تهیه و تولید می شوند با اصول و قواعد ایرانی اسلامی ما سازگاری ندارند و مبرهن است که اگر قرار باشد آنها را از تلویزیون ایران پخش کنند باید با موازین اسلامی همخوانی داشته باشند، موضوع سانسور سالهای سال در مورد سریال ها و فیلم های سینمایی خارجی انجام می شد و همگان نیز یا آن را پذیرفته بودند و یا به آن عادت کرده بودند . اما مدتی است که تیغ سانسور رسانه ملی برای برنامه هایی که روی آنتن می فرستد بسیار 
تیزتر شده و این تیزی حتی تا آنجایی پیش رفته که 
برنامه های داخلی و حتی برنامه هایی که صدا و سیما آن را تهیه و تولید کرده را نیز مورد لطف خود قرار می دهد.
برنامه هایی که حتی گاها در گذشته بدون سانسور پخش شده اند 
و هیچ مشکلی هم نداشته اند. به تازگی و از ایام نوروز 
دو برنامه تاک شو محور یعنی خندوانه که به علت پخش 
سری های قبلی برای مردم آشناتر بود و دورهمی که برای اولین بار از تلویزیون پخش می شود، روی آنتن شبکه های تلویزیون 
رفته اند. یکی از ویژگی هایی که هر دوی این برنامه ها دارند میهمانانی هستند که توسط مجری یا عوامل دیگر به برنامه دعوت می شوند و روبروی مجری نشسته و با او به گفتگو می پردازند و به علت خاصیت طنز این برنامه ها در میان این گفتگوها گاها مجری با میهمان برنامه شوخی هایی هم کرده و به اصطلاح سر به سر او می گذارد. برای مثال در برنامه خندوانه شخصیت عروسکی جناب خان با میهمانان برنامه شوخی های مختلفی می کند و یا در برنامه دورهمی آقای مجری با طرح پرسش های مشکل میهمانان برنامه را وادار به پاسخ کرده و در صورت عدم پاسخ با ماشین ریش تراشی سبیل و یا حتی موی سر او را می زند. این موضوعات شاید به دلیل اینکه برای اولین بار است در مقابل دوربین رسانه ملی انجام می شود موجب تعجب و اعتراض برخی مردم و حتی خود مسئولان رسانه ملی شده است به نحوی که پس از اتفاقی که برای سروش صحت و همینطور نیما فلاح در مقابل چشم میلیون ها بیننده رخ داد و مهران مدیری سبیل سروش صحت و موی نیما فلاح را زد این انتقادات به نحوی بالا گرفت که برنامه دورهمی یک تذکر جدی از مسئولان صدا و سیما دریافت . این تذکر که عنوان اولین ‌تذکر رسانه‌ای‌شده تلویزیون سال۹۵ را به خود اختصاص داد در شرایطی به نام گروه سازنده «دورهمی» ثبت شد که طبق آمار نظرسنجی ای که خود سازمان صدا و سیما آن را منتشر کرد پس از «خندوانه» و در کنار «شب‌کوک» جزء پربیننده‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌های نوروز۹۵ بوده است. در این تذکر کاملا جدی رضا پورحسین، قائم‌مقام معاون سیما با اشاره به برخی رفتارهای مدیری در مقام مجری دورهمی گفت: «با رفتار تنبیه‌آمیز مجری‌شان مهمانان برنامه نادیده گرفته شد و ما با بررسی این موضوع، بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی دادیم تا نسبت به موارد اخلاقی و رعایت سبک زندگی ایرانی اسلامی بیشتر دقت کنند.» گرچه هم سروش صحت و هم نیما فلاح از شوخی های مهران مدیری ناراحت نشدند و یا اگر هم شدند آن را بروز ندادند اما تهیه‌کننده برنامه دورهمی تذکر قائم‌مقام معاون سیما را به جا و صحیح دانست و تصریح کرد: «ما باید خودمان را اصلاح کنیم.» اما ماجرای دورهمی به همین جا ختم نشد چرا که پس از پایان مهمانی نیما فلاح در یکی از شبهای دیگر برنامه «دورهمی» امیر آقایی بازیگر سینما و تلویزیون هم که مهمان این برنامه شده بود مورد نوازش تیغ تیز سانسورچیان صدا و سیما قرارگرفت. این موضوع که برنامه دورهمی پس از ماجرای تراشیدن موی سر نیما فلاح به شدت زیر ذره بین رفت موضوعی است که یکی از منابع آگاه و نزدیک برنامه دورهمی در گفتگو با خبرنگار آفتاب یزد به آن اشاره کرده و اظهار داشت: «پس از برنامه نیما زوم زیادی روی دیالوگ ها و اکت های مهران مدیری با مهمانان برنامه توسط مسئولان انجام می شود و آنها به شدت ما را زیر نظر دارند» وی ادامه می دهد: فی المثل در برنامه ای که امیرآقایی مهمان ما بود بسیاری از دیالوگ های وی و مجری حذف گردید و دقایق جالب توجهی از برنامه فوق سانسور شد.»
اما خندوانه برنامه طنز دیگری است که اتفاقا زیر تیغ سانسور قرار گرفته است. چند شب پیش رامبد جوان کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون یعنی کیومرث پور احمد را به برنامه اش دعوت کرده بود تا با او گپ و گفتی داشته باشد. 
همه چیز طبق روال عادی پیش رفت و شب میهمانی تمام شد و هیچ کس از هیچ چیز خبردار نشد تا اینکه روز گذشته کیومرث پوراحمد و رضا کیانیان که برای شرکت در نشست خبری فیلم «کفشهایم کو» به ایسنا رفته بودند پرده از سانسور برنامه خندوانه برداشتند و از این اقدام صدا و سیما گله کردند. در این نشست پوراحمد در پاسخ به این سوال که چرا در برنامه اخیر «خندوانه» درباره فیلم‌تان که روی پرده است،صحبتی نشد؟ پاسخ داد: اتفاقا قدری راجع به فیلم صحبت شد و رامبد جوان هم با حاضران درباره‌ فیلم حرف زد اما متاسفانه این نکات از برنامه حذف شد و فقط اسم فیلم پخش شد! کارگردان «شب یلدا» با اشاره به این اتفاق و حمایت تلویزیون از آثار سینمایی گفت: تلویزیون ایران خیلی بی‌ظرفیت و خسیس شده است، در شبکه‌ ماهواره‌ای که مال دولت آمریکاست هرشب درباره فیلم‌های روی پرده، بحث، نقد و نظر مطرح می‌شود و فیلم‌هایشان را تبلیغ می‌کنند اما اینجا متاسفانه اینطور نیست. او ادامه داد: به همین دلیل است که همه می‌روند تبلیغ فیلم‌هایشان را به «جم تی وی» می‌دهند، پولی که برای چندین بار پخش در یک مدت طولانی به این شبکه می‌دهند با پولی که برای یک بار پخش باید به تلویزیون خودمان بدهیم تقریباً برابر است و تازه کسی تلویزیون نمی‌بیند! جز «خندوانه» و «نود» و یکی دو برنامه‌ دیگر کسی برنامه‌های تلویزیون را نمی‌بیند و همه پای ماهواره نشسته‌اند و سریال‌های ترکیه‌ای می‌بینند. پوراحمد با بیان اینکه حرف‌هایش درباره‌ عدم همکاری با تلویزیون در برنامه‌ «خندوانه» حذف شده است، درباره اینکه چه صحبت‌هایی را مطرح کرده است، گفت: کیومرث پوراحمد: در تلویزیون مشکلات زیادی وجود دارد که قبلاً خیلی مشخص نبود اما الان مشخص شده به صورتی که برخی کارها را خیلی راحت انجام می دهند!. نمی‌خواهم همه‌ مدیران تلویزیون را متهم کنم؛ آدم‌های سلامت هم حتماً بین آنها هست ولی این روش از قبل بوده و آقای ضرغامی هم می‌خواست این مسائل را از بین ببرد اما زورش نرسید. با وجود این مشکلات من حاضر نیستم برای تلویزیون کار کنم و آنها هم مایل نیستند من برایشان کار کنم کارگردان «شب یلدا» و «اتوبوس شب» درباره‌ بخش دیگر صحبت‌هایش که از برنامه «خندوانه» حذف شده است اظهار کرد: در این برنامه درباره‌ شجریان و کیارستمی هم صحبت و برایشان آرزوی سلامتی شد که آنها هم حذف شد. خودم در اخبار دیدم که از شجریان چند عکس پخش شد اما چطور چند عکس از کیارستمی در آرشیو صدا و سیما نبود که پخش شود!؟ به گزارش ایسنا، رضا کیانیان هم که در برنامه‌ «خندوانه» درباره‌ کیومرث پور‌احمد صحبت‌هایی را مطرح کرده بود در این‌باره گفت: در این برنامه صحبت‌های زیادی را درخصوص ویژگی‌های کیومرث پوراحمد و اینکه چرا او آدم مهمی است، مطرح کردم و با توجه به حال و هوای برنامه یک جوک هم گفتم که بخش اعظم حرف‌هایم درباره‌ این کارگردان حذف شد اما آن جوک پخش شد!

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. دی ۴, ۱۳۹۵

    […] سانسور برناهای خندوانه و دورهمی شدت گرفته به طوری که ای… آوریل سریال ها و فیلم های سینمایی خارجی یکی از اولین هدف های سانسور دربرناهای داخلی و حتی برناهایی که صدا و سیما آن را تهیه واما خندوانه برناطنز دیگری است که اتفاقا زیر تیغ سانسور […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *