نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با ایلنا:بیکاری و فقر گلوی مردمِ سیریک و بشاگرد را می‌فشارد

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها گفت: در سیریک؛ ۶۵ درصد مردم و در شهرستان بشاگرد؛ بیش از ۵۳ درصد مردم بیکارند.

مصطفی طاهرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص مشکلات شهرستان سیریک از توابع استان هرمزگان  گفت: این شهرستان ۱۱۰ کیلومتر مرز دریایی دارد و می‌تواند به عنوان قطب اقتصادی و مرکز فعالیت‌های اقتصادی کشور مطرح شود. این شهرستان به آب‌های آزاد دسترسی داشته و در محل تلاقی خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است.

 وی با تاکید براینکه می‌توان صنایع تبدیلی و شیلاتی را در این منطقه احیا کرد، ادامه داد: در این شهرستان‌ مزارع پرورش میگو وجود دارد. همچنین بزرگ‌ترین کارگاه تکثیر میگوی کشور با ۱۰۰ میلیون ظرفیت تولید لارو را در این منطقه داریم، لذا باید به سمت عمل‌آوری، بسته‌بندی و صادرات آبزیان در این منطقه حرکت کنیم که این موضوع نیازمند آن است که دولت تسهیلاتی را به سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه ارائه کند.

طاهرزاده افزود: در تمام دنیا شهرهای ساحلی معمولا شهرهایی پیشرفته هستند، زیرا به آب و صنایع مربوط به آن دسترسی دارند؛ بنابراین ضروری است صنایع تبدیلی در این منطقه احیا شده و صنایع مربوط به حوزه دریایی را نیز در شهرستان سیریک ایجاد کرد که متاسفانه دراین بخش عملکرد ضعیفی داشته‌ایم.

 نماینده استان هرمزگان با اشاره به وجود مشکلات مردم منطقه در خصوص برخورداری از آب شرب اظهار کرد: عدم وجود جاده‌های استاندارد برای ترانزیت کالا نیز از دیگر مشکلات این شهرستان است که رفع این مشکلات نیازمند توجه دولت است.

وی با یادآوری سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در این سفر قول ایجاد باند دوم ساحلی بندرعباس جاسک را دادند که امیدواریم هرچه سریع‌تر این پروژه کلنگ خورده و اجرایی شود، زیرا این اقدام نوید و تحولی برای شهرهای ساحلی از جمله میناب، سیریک و جاسک است.

۶۵ درصد مردم سیریک بیکارند

طاهرزاده با بیان اینکه در سیریک ۶۵ درصد مردم و در شهرستان بسیار محروم بشاگرد بیش از ۵۳ درصد مردم بیکارند، تصریح کرد: بیکاری خطری است؛ برای جوانان این مناطق و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. ما در این مناطق جوانانی با مدارج بالای علمی داریم که از نبود کار در رنجند و در زندگی بلاتکلیف مانده‌اند. بانک اطلاعاتی که از جوانان بیکار ایجاد کرده‌ایم؛ نشان می‌دهد که این جوانان هریک در تخصص‌های مختلف دارای مدارج علمی بالا هستند، اما متاسفانه شغلی ندارند و این بیکاری باعث شده که بسیاری از مردم این مناطق با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم کنند.

وی با بیان اینکه ما در این شهر هم دشت و کوه داریم و هم دریا، یعنی هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صید و صیادی و مشاغل دریایی می‌توانیم فعالیت کنیم، عنوان کرد: یکی از معضلاتی که در این شهرستان با آن مواجه هستیم؛ صدور مجوز صید است به این صورت که بعضی افراد ۱۰ تا ۲۰ سال است که در انتظار دریافت مجوز برای صید هستند.

نماینده مردم هرمزگان در شورای عالی استان‌ها در ادامه با بیان اینکه فعالیت عمده مردم این مناطق صید، تجارت و کشاورزی است، گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، کشاورزی در این مناطق ضعیف شده است. در صید و صیادی هم به همین شکل با مشکلاتی مواجه هستیم و در خصوص تجارت نیز معافیت‌های گمرکی از مسائل بسیار مهمی است که باید برای مناطق مرزی اعمال شود که در این زمینه هنوز اقدام نشده است و سازمان گمرک کشور باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشد.

کشتی‌های کره‌ای ذخایر آبزیان را از بین برده‌اند

وی اضافه کرد: ملوانی که برای تجارت به کشورهای حاشیه خلیج می‌رود به دلیل محرومیت از معافیت‌های گمرکی نمی‌تواند؛ کالایی را وارد کشور کند و منطقه ما در این زمینه در محرومیت به سر می‌برد، لذا از گمرک کشور و سازمان بنادر و کشتیرانی خواهش می‌کنم که این روند را تسهیل کرده و معافیت‌های گمرکی را برای مناطق ساحلی استان هرمزگان اعمال کنند.

طاهرزاده با یادآوری عدم اجرای مصوبه سفر دولت نهم به استان هرمزگان در خصوص ایجاد بازارچه مرزی اظهارکرد: ما باید برای احیای ذخایر آبزیان فعالیت کرده و صید صنعتی را در این مناطق مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر کشتی‌های صنعتی کره‌ای به این سوحل آمده و بسیاری از آبزیان ما را از بین برده‌اند و باعث شده در حال حاضر با کمبود ذخایر آبزیان مواجه شویم، بیان کرد: باید در جهت حفاظت از منابع دریایی اعتباراتی به شیلات داده شود تا وقتی صیاد برای کسب روزی به دریا می‌رود؛ بتواند صید خوب و عالی داشته باشد که این مساله نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

توسعه سواحل مکران به نفع مردم منطقه باشد

نماینده هرمزگان با بیان اینکه از شهرستان سیریک به عنوان دروازه طلایی سواحل مکران و جاسک به عنوان پایتخت طلایی آن یاده شده که اسامی زیبا و پرمعنایی است، اظهار امیدواری کرد، توسعه سواحل مکران اول به نفع مردم منطقه باشد، زیرا مردم این منطقه با طبیعت بخیل و خشن و هوای گرم و شرجی آن سازگاری دارند و باید در توسعه سواحل جایگاهی داشته باشد.

وی در این رابطه ایجاد مرکز فنی و حرفه‌ای را نوعی ضرورت دانست و افزود: ضروری است؛ برای شهرستان‌های سیریک و جاسک که هردو فاقد مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای هستند؛ در رشته‌هایی مانند دریانوری، مباحث مرتبط با تجارت و در بخش‌های انرژی و پتروشیمی آموزش داده شود.

طاهرزاده گفت: امیدواریم؛ دولت در سال جاری این مراکز را احیا کند تا جوانان آموزش دیده و اگر در این سواحل مراکز صنعتی ایجاد شود؛ آنها بتوانند از آموزش‌های تخصصی لازم بهره برده و در این مراکز مشغول به کار شوند.

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها در پایان خاطرنشان کرد: براساس صحبت‌های انجام شده قرار است؛ جمعیتی ۲۰۰ هزار نفری از کل کشور به عنوان کانون توسعه سواحل مکران وارد منطقه جاسک شود که این موضوع نیز نیازمند توجه و برنامه‌ریزی دقیق است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *