حال و هوای مجلس نهم در روزهای پایانی‌اش به روایت آفتاب یزد نمایندگانی که جدول حل می‌کنندو جوک می‌گویند! 

آفتاب یزد- مریم علیزاده منصوری: «یکی از بازندگان، همان که برای مخالفت با برجام چندین جزوه و پاورپوینت و فایل صوتی ساخته بود، 
در پشت شمشادهای موجود در گلدان های سفالی مخفی شده و تنها عمامه سیاهش مشخص است. دیگری که هنوز فکر می‌کند رئیس کمیسیون برجام است و با پایان یافتن کار این کمیسیون هم همچنان توهم ریاست 
در سر دارد، گویی در قهوه‌خانه‌ای نشسته و تکیه بر همان گلدان‌های سفالی داده و در حالی که از چهره‌اش غم و حیرت و حسرت می‌بارد، تسبیح می چرخاند. آن یکی که زمانی میکروفن و دوربین خبرنگاری را به کناری گذاشت و ایالات متحده را به قصد بهارستان ترک نمود و این روزها باید جامه وکالت را هم از تن بدر کند، با تلفن همراهش در حال « کِلَش » بازی کردن است. دیگر شکست خورده انتخابات از آخرین فرصت هایش برای سخنرانی استفاده می‌کند و از همین روی در پشت تریبون قرار می‌گیرد و شعر می‌خواند. عده‌ای دیگر از جاماندگان مجلس دهم در گوشه‌ای دایره‌وار گردهم آمده‌اند و برای نماینده شعرخوان کف می‌زنند و بخش‌هایی از شعر را با او همخوانی می‌کنند. یکی از آنها هم که در ناسزاگویی به زمین و زمان 
دستی بر آتش دارد و گویی در دایره واژگانش تنها کلمات توهین‌آمیز تعریف شده است، همان که رئیس دستگاه دیپلماسی را بی‌غیرت خواند در یک گوشه‌ای از صحن از صندلی‌اش برخاسته و بر مبنای منش و طبق روال همیشگی اش فریادزنان در حالی که دستش را در هوا تکان می دهد به کسی یا چیزی ناسزا می‌گوید.»
متن فوق شرح حال این روزهای نمایندگان جامانده مجلس نهمی از کاروان مجلس دهم است.
قبل و بعد از انتخابات انگیزه ای نداشتند
با نگاهی گذرا به عملکرد بهارستانی ها در سال ۹۴ به وضوح می توان دریافت که این اصولگرایان مجلس نهمی تنها در ۶ ماه نخست سال به وظیفه نمایندگی خود البته در حد توانشان عمل کردند و پس از تصویب برجام در خانه ملت و با نزدیک شدن به انتخابات هفتم اسفندماه عملا هیچ کار مفید دیگری انجام ندادند، به طوری که در آستانه انتخابات در برخی روزها تنها ۱۸۹ نماینده در صحن حضور می‌یافتند و در حدود ۱۰۰ نماینده غایب بودند. حاضران هم تنها حضور فیزیکی داشتند و به کارهایی مهم تر از وظایف نمایندگی‌شان! از قبیل پرکردن فیلم‌های انتخاباتی در راهروهای مجلس می‌پرداختند و به طور کلی بود و نبودشان در خانه ملت تفاوت چندانی نداشت. در یک ماه باقی مانده به انتخابات هم که رسماً مجلس نهم به حالت تعلیق درآمده بود. پس از خوردن زنگ انتخابات و پیروزی لیست امید و شکست قاطبه نمایندگان اصولگرای مجلس نهمی انتظار بر آن بود که این افراد در واپسین لحظات حضورشان در بهارستان قدمی برای موکلین‌شان بردارند و ۴ سال که نتوانستند دستکم این دقایق پایانی با عملکردشان خاطره‌ای مثبت از خود برجای بگذارند و کمی به جبران آنچه بر سر مردم و دولت منتخب آورده‌اند، بپردازند ولی این روزها ثابت کرده اند که این انتظار بیهوده و عبث است و در بر همان پاشنه سابق می چرخد و مجلس نهمی‌ها در کمتر از یک ماه مانده به اسباب کشی دیگر انگیزه و دل و دماغی برای کار کردن ندارند و بیشتر فضای مجلس را به محیطی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح کردن، مبدل ساخته اند.
«بزن بزن» به جای رسیدگی به مشکلات مردم
مبرهن است که نمایندگان مردم آخرین جلسات مجلس نهم را جدی نمی‌گیرند و خود را برای آینده پس از پایان دوران وکالتشان آماده می سازند. این مهم را می توان از مجموعه رفتارهای این روزهایشان به خوبی دریافت. نمود آن را می‌توان در اتفاقی که روز دوشنبه در صحن علنی مجلس صورت گرفت مشاهده کرد. به هنگامی که شریف حسینی یکی از نمایندگان شکست خورده آخرین نطق میان دستور خود را قرائت می کرد برخی از نمایندگان رفتارهای نامتعارفی را از خود نشان دادند. به طوری که وقتی نماینده مردم اهواز در ابتدای نطق میان‌دستورش در حال خواندن شعری از قیصر امین پور بود و گفت که «حرف‌ها دارم اما… بزنم یا نزنم؟»، برخی از نمایندگان یکصدا فریاد زدند «بزن بزن» که این مسئله منجر به واکنش محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شد. باهنر بلافاصله پس از متوقف‌کردن نطق سیدشریف حسینی، گفت: «دوستان دقت کنند. بعضی اوقات نمایندگان می‌خواهند مطالبشان را با شعر بیان کنند. لطفاً شما سکوت کنید و ابراز احساسات نکنید.» با این حال، هنگامی که این نماینده اهواز پس از درخواست از همکارانش برای این‌که جلوی احساساتشان را بگیرند، قرائت نطقش را 
از سر گرفت و گفت که «حرف‌ها دارم… اما بزنم یا نزنم / 
با تو‌ام، با تو خدایا بزنم یا نزنم؟! / گفته‌بودم که به دریا نزنم دل، اما / کو دلی تا که به دریا بزنم یا نزنم؟!» بار دیگر نمایندگان پس از پایان هر بیت، بی‌تفاوت نسبت به هشدار رئیس جلسه مجلس، فریاد زدند: «بزن بزن» و به این ترتیب یک روز شاد و پر نشاط را بدون رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم سپری کردند!
شورای شهر، دل مشغولی نمایندگان مجلس نهم
درباره اینکه نمایندگان بازنده مجلس نهمی این روزهای آخر را دقیقا به چه کارهایی در صحن خانه ملت مشغول هستند، ابراهیم نکو نماینده مردم رباط‌کریم و عضو کمیسیون اقتصادی، 
به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: نمایندگانی که رای نیاوردند در بحث طرح هاو لوایح در دست بررسی، جدیت لازم و کافی را مثل گذشته ندارند. بیشتر این روزها به فکر این هستند که پس از اتمام مجلس نهم به چه شغلی مشغول شوند. 
وی افزود: الان تمام فکر و ذکر نمایندگان شکست‌خورده به خصوص تندروها، شوراهای شهرها و روستاها و برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است. آنها درصدد هستند تا شکستی را که متحمل شده اند، در آن عرصه‌ها جبران کنند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: این نمایندگان شکست خورده چون تنها یک سال تا انتخابات شورای شهر باقی‌مانده است و شورای شهر یکی از نهادهای بسیار مهم در کشور به ویژه در کلانشهر تهران است برآنند تا در غالب لیست شورای شهر وارد فعالیت‌های انتخاباتی شوند و جمعی هم می خواهند انتخابات ریاست جمهوری را مدیریت کنند به ویژه در پیکره و اندام کسی خودشان را نشان دهند. پیکره فردی چون محمود احمدی‌نژاد که دیدارهایی اخیرا با وی داشته‌اند.
Game و جدول
فعالیت های این روزهای مجلس نهمی ها
این عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان این روزها در صحن حاضر می شوند، اظهارداشت: بله. این حضور نمایندگان فقط برای این است که بگویند شکست و پیروزی برایمان مهم نیست و حضورمان در مجلس حضور مسئولیت‌پذیرانه‌ای است اما کاملا بهت و حیرت در چهره‌هایشان مشخص است و به شدت بی‌خیال شده‌اند. من بسیار دیده‌ام که این روزها روزنامه‌ها را که برایمان می‌آورند از میان آنها برخی را برمی گزینند و جدول حل می‌کنند یا در گوشی‌هایشان گیم بازی می‌کنند و در اینترنت به سایت‌هایی سر می‌زنند یا به دور هم جمع می‌شوند و برای هم جوک تعریف می‌کنند یعنی کاملا مشخص است که هیچ انگیزه‌ای برای کار ندارند. من فکر می‌کنم نمایندگانی که رای نیاورده‌اند تمرکز کمتری بر روی مباحث قانون‌گذاری دارند و به صورت جدی هم ورود نمی‌کنند به این مباحث. یعنی دیگر خبری از آن موافقت‌ها، مخالفت‌ها و تذکرهایشان نیست و دل و دماغی برای کار کردن ندارند.
آخرین زهرهای خود را بر دولت خالی می کنند
نکو ادامه داد: تندروهای شکست خورده هم درصدد هستند تا شکست‌شان را با پرخاشگری جبران کنند و به تیم دولت حمله نمایند تا زهر آخر خود را نیز خالی کنند. مثل حرکتی که «م.ک» بر علیه علی لاریجانی داشت یا «ح-ر» که در سخنرانی خودش ضمن اینکه از مردم بابت قصوراتش عذرخواهی کرد در تلاش بود تا در آخرین لحظات حضورش در بهارستان حمله به دولت را در دستور کار خودش قراردهد. به نظر من تندروهای شکست خورده حاضر در مجلس در یک کما به سر می‌برند. به‌خاطر اینکه شکست خودشان را ناشی از اقدامات رفقای خودشان می‌دانند و می‌خواهند تقصیر را 
بر گردن دیگران بیندازند. قطعا این دعواها خودش را بیشتر در آینده و بعد از اتمام مجلس نشان خواهد. 
تندروهای فعال دیروز، امروز منفعل شده اند!
وی افزود: تندروهای شکست خورده بسیار مایوس شده‌اند از اینکه نتوانستند آنچه را که می‌خواهند به دست آورند در مجلس و بیشتر شبیه افرادی هستند که از خواب برخاسته‌اند و می بینند که دارایی‌های خودشان را از دست داده اند. 
در حالت شوک به سر می‌برند چرا که انتظار نداشتند یک نه بزرگی را از مردم بشنوند.الان هم اگر در جلسات حضور دارند، حضور جدی و مسئولیت‌پذیرانه‌ای نیست و فقط می‌خواهند نشان دهند که هنوز به قانون مداری و حضور در مجلس اعتقاد دارند و از سوی دیگر آن حملات شدید را هم نمی توانند داشته باشند چون همان تندروی‌ها باعث شکست‌شان شد و در ثانی دیدند که آن کارهایشان هیچ فایده‌ای ندارد برایشان و تاثیرگذار نیستند و جامعه هم مجددا نفرت خودشان را نسبت به این حرکات اعلام می‌دارد. برای همین این روزها کاملا منفعلانه عمل می کنند.
لاریجانی را مقصر شکست خود می دانند
نماینده مردم رباط کریم اضافه کرد: حتی آن اقلیت تندروهایی هم که رای آوردند در مصیبت رای نیاوردن دوستان تندروی خودشان به عنوان شریک غم هستند و آن حرکاتی که قبلا نشان می‌دادند را دیگر ندارند مثل برخی نمایندگانی که سرشناس بودند و حملات پی‌درپی می‌کردند.
نکو با اشاره به درگیری دیروز مهدی کوچک زاده با علی لاریجانی گفت: این گروه حتی آقای لاریجانی را هم قبول ندارند خودشان را عقل کل می دانند و فکر می کنند به درجاتی رسیده اند که فقط باید امر و نهی کنند و برای موضوعاتی که خودشان فکر می کنند درست است به دیگران حق اظهارنظر نمی‌دهند. دعوای کوچک زاده هم ناشی از عصبانیت وی نسبت به لاریجانی بوده است. اینها لاریجانی و اطرافیانش را مقصر شکست خود می‌دانند.
کاملا بهت و حیرت در چهره‌های نمایندگان مشخص است. من بسیار دیده‌ام که این روزها جدول حل می‌کنند یا در گوشی‌هایشان گیم بازی می‌کنند و در اینترنت به سایت‌هایی سر می‌زنند یا به دور هم جمع می‌شوند و برای هم جُک تعریف می‌کنند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *