فرماندار: پژوهشکده انگور در خلیل‌آباد راه‌اندازی می‌شود

فرماندار شهرستان خلیل‌آباد با انتقاد از نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب در این شهرستان اظهار کرد: از آنجا که خلیل‌آباد قطب تولید انگور استان خراسان رضوی به‌شمار می‌رود، راه‌اندازی پژوهشکده انگور یک ضرورت است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، دکتر مجتبی شاکری در حاشیه بازدید از باغات خسارت دیده این شهرستان، گسترش صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی را از ضروریات مهم و اصلی این شهرستان برای توسعه اقتصاد کشاورزی دانست و عنوان کرد: اگرچه کشمش سبز قلمی معروف محصول این شهرستان است که به بازارهای جهانی راه پیدا کرده، اما در حال حاضر از نبود بسته‌بندی مناسب در شهرستان رنج می‌بریم.

 

وی کشاورزی را محور توسعه خلیل‌آباد دانست و گفت: ۸۵ درصد مردم خلیل آباد کشاورز هستند و نبود صنایع موجب شده بخشی از تولیدات باغی به ضایعات تبدیل شود.

 

شاکری با تاکید بر اینکه بسته‌بندی‌ها به روش سنتی و در جعبه‌های سه کیلویی انجام می‌شود در صورتی‌که این نوع بسته‌بندی در بازار مورد پذیرش و تایید نیست، عنوان کرد: کشمش شهرستان خلیل‌آباد با وجود کیفیت بالایش به علت اینکه بسته‌بندی مناسبی ندارد، نمی‌تواند با محصول کشمش سایر کشورها رقابت کند.

 

وی گسترش صنایع تبدیلی، تکمیل و فرآوری محصولات کشاورزی را از ضرورت‌های مهم و اصلی این شهرستان برای توسعه اقتصاد کشاورزی دانست و افزود: نبودِ این صنایع موجب شده از محصولی که با هزینه زیادی تولید می‌شود هیچ سودی عاید باغدار نشود و دلالان از این وضعیت سوء استفاده کنند.

 

شاکری بر راه‌اندازی پژوهشکده انگور در خلیل‌آباد تاکید کرد و افزود: از آنجا که خلیل آباد قطب تولید انگور استان خراسان رضوی به شمار می‌رود، مناسب سازی و به‌روزرسانی روش‌های افزایش تولید، فرآوری و خشک کردن انگور از اهمیت بسیار برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه محصول کشمش این شهرستان در حال حاضر به کشورهای روسیه، اوکراین، آذربایجان، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود، افزود: برداشت انگور در منطقه باید با حساسیت زیاد انجام 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *