دکتر سعید خطیبی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: بیماران از حذف خودسرانه داروی خود در ایام روزه ‌داری پرهیز کنند

 

تربت حیدریه- ایرنا- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: بیماران نباید به واسطه روزه داری در ماه مبارک رمضان، سلامت خود را به خطر انداخته و مصرف دارو را خودسرانه حذف کنند.

دکتر سیدسعید خطیبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته آنان می توانند در مشورت با پزشک به گونه ای که سلامتشان به مخاطره نیفتد، زمان مصرف دارو را تغییر داده و به فاصله زمانی افطار تا سحر جا به جا کنند. 
وی گفت: پزشکان نیز می توانند برای برخی داروها، داروی جایگزین تجویز کنند که اولا در فاصله زمانی افطار تا سحر مصرف شود و در عین حال در طول مدت روزه داری برای بیمار نیز مشکل ساز نشود. 
دکتر خطیبی با بیان اینکه تشخیص این جایگزینی حتما باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد و داروسازان صلاحیت تجویز داروی جایگزین را ندارند، افزود: معمولا تداخل دارو با غذا می‌تواند باعث کاهش، افزایش یا تاخیر در روند رسیدن دارو به غلظت مناسب در خون شود. 
وی اظهار داشت: میزان این تداخل و این که آیا اثر آن بر جذب دارو مثبت است یا منفی، به عوامل متعددی نظیر ماهیت فیزیکی و شیمیایی دارو، فرمولاسیون، نوع غذا و فاصله زمانی بین خوردن غذا و مصرف دارو بستگی دارد که تشخیص تمامی اینها تنها به عهده پزشک متخصص است.
اکنون ۷۰ واحد صنفی عرضه گیاهان دارویی و ۲۵ باب داروخانه در شهر تربت حیدریه فعالیت دارند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیر پوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به ۳۵۰ هزار نفر جمعیت این سه شهرستان خراسان رضوی خدمات می دهد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *