امضای تفاهمنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی سالن‌های دانشگاهی کشور سینما می‌شوند

عکس صفحه اول دیروز «کیهان» و واکنش جنتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عکس‌های صفحه اول دیروز روزنامه کیهان گفت: من هم این عکس را دیدم اما قاعدتاً باید در هیأت نظارت بر مطبوعات این مسأله  بررسی شود تا اگر تخلفی رخ داده؛ با آن برخورد شود. وی افزود: مخالفت‌های بسیاری با دولت شده که تخلف قانونی نیست. اگر افترا، اتهام و سیاه‌نمایی و توهین به مقامات باشد، قطعاً با آن برخورد می‌شود.

تفاهمنامه سینمایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته امضا شد.
ظهر دیروز علی جنتی در دفتر کارش با دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تفاهمنامه‌ای به منظور تجهیز سالن‌های سینمایی دانشگاه آزاد اسلامی برای عموم مردم و اهالی دانشگاه امضا کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار تأکید کرد: البته در سال گذشته تفاهمنامه‌ای را به طور عام و کامل بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رساندیم که آن هم در زمینه مجموعه مسائل فرهنگی بود اعم از بخش کتاب و حوزه‌های مربوط به قرآن و عترت، فعالیت هایی در حوزه هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و سایر فعالیت‌های فرهنگی. می‌توانیم با هم همکاری  کنیم و خوشبختانه در طول یک سال گذشته در سایه همین تفاهمنامه همکاری‌های  بسیارخوبی بین این دو صورت گرفته و امروز همه از ثمراتش در دانشگاه استفاده می‌کنند و ما هم از آن بهره‌مند می‌شویم.
او در ادامه درباره این تفاهمنامه افزود: با توجه به تالارها و سینماها و سالن‌های اجتماعاتی که در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در تهران و استان‌ها و شهرهای مختلف است، امکان بسیار خوبی برای نمایش فیلم‌های سینمایی وجود دارد. بنابر این می‌توان بسیاری از این سالن‌ها را تجهیز کرد. بخصوص با سیستم‌های جدید دیجیتال و تأمین فیلم‌های سینمایی مناسب این قرارداد را امضا می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها را از تهیه کنندگان با حق کپی رایت آن تهیه کنیم و در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی بگذاریم و دانشگاه هم بتواند این فیلم‌ها را به نمایش بگذارد و هم جلساتی برای نقد و بررسی فیلم بگذارد. این قرارداد به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از شهرهایی شروع می‌شود که سینما ندارند و این طرح برای توسعه سینما در شهرهای محروم است. مثل استان سیستان و بلوچستان که اصلاً سینما ندارد.
میرزاده در ادامه این نشست گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۳۰۰ سالن دارد برای عرضه کارهای هنری. ما آمادگی کامل برای اهداف توسعه فرهنگی کشور داریم. تا  در خدمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. ۵۰ سالن را شناسایی کردیم که امکانات اجرایی طرح زودتر فراهم شود. علی جنتی در این نشست قول داد قیمت بلیت‌ها پایین تر از قیمت فروش فیلم در سینماهای کشور باشد. و چون بخش عمده استفاده کننده‌ها بجز عموم مردم دانشجویان و اساتید دانشگاه هستند تسهیلات بیشتری برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. جنتی در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر نحوه اکران فیلم‌ها یادآور شد: به طور طبیعی فیلم‌هایی که مجوز اکران می‌گیرند ابتدا در سینماهای بیرون اکران می‌شوند و بعد در شهرستان‌ها در اختیار دانشگاه قرار می‌گیرند.
سرنوشت پنجاه کیلو آلبالو
جنتی درباره سرنوشت اکران فیلم پنجاه کیلو آلبالو هم گفت: ما یک شورای صدور پروانه ساخت داریم که برای فیلم‌ها تصمیم می‌گیرد. بعد از ساخت فیلم‌ها شورای صدور پروانه نمایش که شامل افرادی فرهیخته است درباره فیلم‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. البته در این میان گاهی اتفاقاتی هم می‌افتد.
وی افزود: وقتی فیلم پنجاه کیلو آلبالو اکران شد و من اعتراضات را دیدم، گفتم فیلم را بیاورند تا آن را ببینم. با دیدن فیلم متوجه شدم اعتراضات به این فیلم درست است و در این فیلم الگوسازی غلطی صورت گرفته و آموزش بدی دارد. اگر قبل از اکران آن را دیده بودم قطعاً اجازه نمی‌دادم فیلم مجوز بگیرد اما از آنجا که دو هفته از اکران فیلم بیشتر باقی‌نمانده بود دیگر پایین کشیدن آن درست نبود. به همین دلیل بعد از اکران به آن واکنش نشان دادم. البته برای اکران نمایش خانگی و شهرستان‌های فیلم باید دقت بیشتری شود.
وزیر ارشاد درباره دو فیلم فروشنده و بارکد نیز گفت: این دو فیلم را دیده‌ام و مشکل خاصی ندارند و می‌توانند نمایش داشته باشند. وی افزود: هیچ دستوری برای تغییر اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش  نداده‌ام و خبر تغییر صحت ندارد. جنتی گفت: به تهیه‌کننده‌ها گفته‌ایم تیزرهای فیلم‌های سینمایی نباید در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شود. البته باید صداوسیما همکاری بیشتری کند تا تیزرها از صداوسیما پخش شود آنهم با قیمت پایین‌تر از آگهی‌های تجاری.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *