قوت گرفتن احتمال لغو مصوبه بنزین دو نرخی مجلس دهم مصوبات مردم آزار را حذف می‌کند؟ 


دلواپسان حذف شده از مجلس دهم تمام تلاش و تمرکز خود را برای اجرایی کردن تصمیماتی قرار دادند که از یک طرف با منافع کشور و از طرفی با سیاست‌های دولت به شدت در تضاد است. دو نرخی کردن بنزین جزء واضح‌ترین این اقدامات مجلس نهم محسوب می شود
وزیر نفت : کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و برعکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید 
به آن شک کنیم
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: حرف و حدیث‌ها درباره مصوبه جنجالی بنزین دونرخی در مجلس نهم هنوز ادامه دارد و بسیاری امیدوارند که مجلس دهم هر چه سریعتر وارد ماجرا شود و تجدید نظرهای لازم انجام گیرد. به گزارش آفتاب یزد، در واپسین روزهای فعالیت مجلس نهم تصویب یک مصوبه عجیب مبنی بر دو نرخی شدن بنزین انتقادهای کارشناسان و مسئولان را به دنبال داشت. منتقدان می گویند بنزین دونرخی فساد آور و رانت زاست و مسئولان نیز بر این باورند که این تصمیم مجلس نهم کاملا سیاسی و در راستای تحت فشار قرار‌دادن دولت است. در همین حال، بسیاری از کارشناسان هم معتقدند که مصوبه بنزین دونرخی با اهداف سیاسی به تصویب رسیده و دلیل این مدعا نیز این است که اولا این تصمیم در دقیقه نود و واپسین روزهای عمر مجلس نهم صورت گرفته، دوم اینکه دیربازی است که اکثر کشورهای دنیا به سمت تک نرخی کردن پیش رفته‌اند و تکلیف مجلس به دولت برای دو نرخی کردن نوعی عقبگرد محسوب می‌شود که هیچ توجیه علمی و اقتصادی ندارد. 
تمسک مجلس نهمی‌ها به بنزین 
واپسین روزهای عمر مجلس نهم به دلیل نتایج انتخاب روز هفتم اسفند ماه برای بسیاری از نمایندگان مخالف دولت ناامید کننده و کسالت بار بود. درحقیقت بسیاری از دلواپسان و مخالفان دولت که دیگر راهی برای ورود به مجلس دهم را پیش رو نداشتند و عملا با نه بزرگی از سوی مردم مواجه بودند، سناریوی جدید و البته خطرناکی را برای انتقام گیری و در تنگنا قرار دادن دولت یازدهم طراحی و پیاده‌سازی کردند. دلواپسان حذف شده از مجلس دهم تمام تلاش و تمرکز خود را برای اجرایی کردن تصمیماتی قرار دادند که از یک طرف با منافع کشور و از طرفی با سیاست‌های دولت به شدت در تضاد است. دو نرخی کردن بنزین و حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر جزء واضح ترین اقدامات پرحاشیه مجلس نهم محسوب می شود که با مخالفت‌های جدی مواجه شده است. البته ناامیدان مجلس نهمی بسیار تلاش کردند تا از طریق دستکاری در برنامه ششم توسعه رد‌پایی از خود در تصمیمات آتی کشور داشته باشند. از همین روی تمام توان خود را به کار بستند تا این برنامه را بازهم دقیقه نود و مطابق خواسته‌های خود به تصویب برسانند که البته نتوانستند به این هدف خود برسند و تنها این فرصت را پیدا کردند تا تغییرات مورد نظر خود را در بودجه ۹۵ اعمال کنند. 
بنزین قربانی اقدامات کینه توزانه نشود
مصوبه بنزینی مجلس نهم شاید یکی از حاشیه‌سازترین اقدمات سال‌های اخیر باشد. تقریبا روزی نیست که در رسانه‌ها جامعه کارشناسان و مسئولان و البته نمایندگان مجلس نسبت به تبعات اجرایی شدن این تصمیم هشدار ندهند. به تازگی نیز رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت نیز ابراز امیدواری کرده که مجلس دهم این اقدام نادرست مجلس گذشته را خنثی کند. رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت می گوید این اتحادیه به طور مطلق با اجرای لایحه دو نرخی کردن بنزین موافق نبوده و این لایحه به نفع کشور نیست و مجلس قبلی این لایحه را از روی کینه و نوعی ژست به تصویب رسانده است.
امیدها به مجلس دهم
با پایان یافتن عمر مجلس نهم و روی کارآمدن مجلس دهم که بنا بر شواهد با سیاستهای دولت هم نظری بیشتر دارد،‌ این انتظار و امید شکل گرفته تا اقدامات لازم به منظور لغو این مصوبه انجام شود. در اینباره، بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز احتمال لغو طرح دو نرخی کردن بنزین را دور از ذهن ندانسته است. زنگنه با تاکید بر اینکه ما احتمالا در بحث اصلاح بودجه تقاضای حذف این طرح را به مجلس می‌دهیم، ‌توضیح داد: چنین لایحه‌هایی تنها موجب آزار رساندن به مردم می شود و اصولا چرا ما باید مردم را اذیت کنیم. وزیر نفت در تشریح اشتباه بودن این تصمیم گفت: کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. وزیر نفت با اشاره به اینکه در صورت عدم تغییر لایحه دو نرخی‌شدن سوخت سقف مصرف با نرخ اول را روی ۱۵۰ لیتر در ماه قرار خواهند داد، گفت: در این صورت دیگر نیازی به استفاده از بنزین با نرخ دوم نیست. به نظر من اجبار به استفاده از کارت سوخت باعث می شود این کارت به ابزاری برای معامله تبدیل شود.وی تصریح کرد: دو قیمتی شدن سوخت معادل فساد است و من معتقدم که از این راه چیزی نصیب دولت نمی شود.
بنزین دو نرخی اقتصاد را غیرشفاف می‌کند
در همین حال، یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس دهم نیز بر این باور است که بنزین دو‌نرخی تبعات زیادی برجای می‌گذارد و باعث غیر شفاف شدن اقتصاد کشور می شود. حسین امیری خامکانی با اعلام مطلب فوق در گفتگو با آفتاب یزد گفت: به طور کلی قوانین باید به شکلی باشند تا بازار قیمت‌ها را تعیین کند و از این رهگذر بتوانیم از اقتصاد دستوری و تکلیفی عبور کنیم.وی با تاکید بر اینکه برخی مصوبات مانع گام برداشتن به سمت پویایی اقتصاد است، گفت: به طور کلی همواره با چندنرخی شدن کالاها فساد و رانت‌هایی ایجاد می شود و این اتفاق کاملا قابل پیش بینی است، چرا که تجربه هم نشان می دهد ظرف سال‌های اخیر با چنین مشکلاتی دست به گریبان بوده ایم. 
بازار سهمیه فروشی داغ می شود
نماینده مردم زرند و کوهبندان در تشریح معایب دو نرخی شدن بنزین خاطرنشان کرد: متاسفانه این قانون مشکلات زیادی را به وجود می آورد. به عنوان مثال، در جایگاه‌های عرضه سوخت رانت ایجاد می‌کند و این موضوع فسادآور است، چرا که پیش بینی می شود در صورت اجرا پدیده کارت فروشی راه بیفتد و برخی با مصرف نکردن از سهمیه خود به خرید و فروش بپردازند. امیری خامکانی با تاکید بر اینکه اجرای مصوبه فوق با دشواری‌های زیادی همراه است، توضیح داد: این قانون نمی‌تواند برای دولت عوایدی داشته باشد و صرفا موجب ایجاد رانت و قاچاق می شود. وی ادامه داد: نماینده مردم زرند در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که «آیا احتمال لغو مصوبه بنزین دو‌نرخی وجود دارد؟» تصریح کرد: فعلا نمی توان در خصوص این مسئله اظهارنظر کرد، چرا که در یک ماه گذشته مجلس درگیر مسائل انتخابات کمیسیون‌ها بوده و هنوز فضای کلی در اینباره به دست نیامده است و مشخص نیست که نظر کارشناسی بدنه مجلس در اینباره چه خواهد بود. اما اگر دولت، لایحه اصلاح دونرخی شدن بنزین را ارائه کند، در کمیسیون انرژی مجلس بررسی می‌شود.
سرنوشت بنزین دو نرخی مشخص نیست
وی با تاکید بر اینکه هنوز رسیدگی به این موارد در دستور کار قرار نگرفته است، توضیح داد: شخصا به عنوان یکی از اعضای کمیسیون انرژی با موضوع دو نرخی شدن بنزین کاملا مخالف هستم. به نظر می رسد دولت دو راه در خصوص این مصوبه پیش رو ندارد؛ یا اینکه آن را با نهایت دقت و احتیاط عملیاتی کند در غیر این صورت باید تقاضای حذف این طرح را به مجلس بیاورد. 
امیری خامکانی در پاسخ به این سوال که «اصولا نرخ سوخت در کشورهای توسعه یافته تابع چه مکانیسمی است؟» توضیح داد: نرخ بنزین و حامل‌های انرژی در کشورهای توسعه‌یافته در گرو رقابت بخش خصوصی است و بحث قیمت‌های دستوری و تحکمی مطرح نیست. 
وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته بر اساس کیفیت بنزین و برند شرکت پخش کننده ممکن است نرخ‌ها اندکی متفاوت باشند و رقابت تنگاتنگی میان پخش کننده‌ها وجود دارد و قیمت‌ها تکلیفی و چند نرخی نیست. بر همین اساس دونرخی شدن بنزین به نوعی عقبگرد به سال‌های گذشته است و مفاسد زیادی را به همراه خواهد داشت.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با تاکید بر اینکه فعلا نمی توان پیش بینی خاصی از سرنوشت مصوبه بنزین دو نرخی داشت، گفت: باید صبر کرد تا ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ می دهد و مجلس دهم چه واکنشی به این موضوع خواهد داشت. 
‌امتحان اول 
با توجه به تمامی معایبی که مصوبات دقیقه نودی مجلس نهم به دنبال دارد به نظر می‌رسد تجدید نظر در آنها باید در اولویت کاری مجلس دهم قرار بگیرد. از سوی دیگر نوع برخورد نمایندگان مجلس دهم و برآورده کردن انتظارات جامعه کارشناسی در لغو مصوبات سیاسی می تواند امتحان بزرگی برای مجلس جدید باشد. باید دید که ظرف روزهای آینده بهارستان نشینان از این امتحان سربلند بیرون می آیند؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *