۵۰ درصد بناهای تاریخی تربت حیدریه نیازمند مرمت

تربت حیدریه – ایرنا – رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: ۵۰ درصد از ۳۵ بنای تاریخی شناخته شده این شهرستان نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

هادی شریفان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نیاز این بناها به مرمت را بین ۱۰ تا ۸۰ درصد عنوان کرد اما از نیاز اعتباری برای انجام این مرمت خودداری کرد.
وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای مرمت آثار تاریخی به صورت متمرکز و توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی برآورد و تامین می شود. 
وی همچنین از آغاز مرمت مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر و حمام حاجی رئیس این شهر در چند روز اخیر خبر داد و گفت: در این مرحله قصد داریم تزیینات گچی ایوان مسجد جامع قدیم و نیز شبستان آن را احیا کنیم. 
شریفان در خصوص مرمت حمام حاجی رئیس نیز گفت: با توجه به اینکه قرار است این بنا از طریق صندوق احیای سازمان متبوع به بخش خصوصی واگذار شود، لذا قصد احیای کانال های گربه رو و ساماندهی کلی فضاهای این حمام را داریم تا زمینه برای سرمایه گذاری آماده شود.
وی در خصوص پیشینه تاریخی تربت حیدریه نیز گفت: نام این شهر برگرفته از نام عارف نامی 'قطب الدین حیدر' است که تقریبا از قرن نهم هجری به بعد بر منطقه ای که پیش از آن ولایت زاوه خوانده می شد، نهاده شده است.
شریفان افزود: زاوه بخشی از خراسان میانی محسوب می شد و از جمله مناطق آباد و پررونق بود که روزگاری نیز جزو قلمرو اشکانیان به شمار می آمد و در قرن ۳ از ولایات شهر نیشابور و در عصر تیموری از توابع هرات شمرده می شد. 
وی گفت: تربت حیدریه به مرکزیت شهر تربت حیدریه، در عصر صفوی به دلیل موقعیت ویژه اش (استقرار در مسیر جاده هرات) از اهمیت بسزایی برخوردار بود و در دوره قاجار، اسحاق خان قرایی برج و باروی محکمی برای آن ساخت و اوضاع شهر را سامان داد و هم اکنون نیز از شهرهای مهم استان خراسان رضوی به شمار می آید.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۵۱۳۲/۶۱۲۱

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *