محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با ایلنا:میرحسین موسوی شرط عدم فعالیت سیاسی برای رفع حصر را نپذیرفت

 


مهندس موسوی گفت کاری به آرای درون صندوق ندارم، به قبل از آن کار دارم/ گاهی اصلح را فدای صالح مقبول کنیم/ قاطبه اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کنند/ از روحانی باید مشروط حمایت کرد.

روز مصاحبه با محمدرضا باهنر مقارن بود با روز خبرنگار؛ ما اما بدون توجه به این تقارن خود را برای گفت‌گویی چند ساعته با باهنر آماده کرده بودیم. «آقای لابی» بعد از ۲۸ سال حضور در مجلس در دفتر کارش در حال صحبت با تلفن همراهش بود؛ ما نیز به شوخی می‌گفتیم باهنر از همین‌جا در مجلس لابی می‌کند؛ چه اینکه خودش نیز در مصاحبه می‌گفت «حتما در انتخاب هیات‌رییسه کمیسیون‌ها و انتخاب رییس مجلس نقش داشتم»

هنوز پاسخ استقبال گرم باهنر را نداده بودیم که با همان ته‌لهجه کرمانی‌اش، زمان مصاحبه را از  چند ساعت، به چهل دقیقه تقلیل داد و دلیل آن هم حضورش در مراسم ترحیم فرزند یکی از اعضای حزب ذکر کرد.

باهنر که پس از عسکراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری (احزاب ۱۸ گانه اصولگرا) نیز هست، به شوخی می‌گفت «بزرگ قوم بودن، سختی زیاد دارد؛ بدترینش هم این است که یعنی نفر بعدی نوبت بزرگ قوم -یعنی باهنر- است!»

به همین سادگی مصاحبه‌‌ای که چند دقیقه گذشته از ده صبح آغاز شده بود، باید ۱۱ تمام می‌شد؛ این یعنی قید خیلی از سوال‌ها را باید زد و خیلی به پاسخ‌ها گیر نداد و سراغ سوال بعدی رفت.

باهنر که نسبت به سال گذشته، با صراحت بیشتری پاسخگوی سوال‌ها بود، این روزها رایزنی‌های خود را برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز کرده است. تردید در حمایت از روحانی یا عدم حمایت از او، به وضوح در گفته‌هایش معلوم بود، با اینهمه در جای جای این گفت‌وگو برای اصلاح‌طلبان کری می‌خواند و می‌گفت بعد از نتیجه انتخابات گفتم ده خرداد -روز انتخاب رییس مجلس- خدمتتان می‌رسیم!

متن گفت‌وگوی باهنر با خبرگزاری کار ایران -ایلنا- در ادامه می‌آید:

محمدرضا باهنر در گفت‌وگوی تفصیلی خود با خبرنگار سیاسی ایلنا، با تبریک روز خبرنگار و ایام آن اظهار کرد: یک زمانی قرار بود که رسانه بعد چهارم دموکراسی باشد، اما الان به نظر می‌رسد که رسانه‌ها بعد اول دموکراسی هستند. تاثیر رسانه‌ها در مهندسی افکار عمومی مهم است. در کشور ما متاسفانه در غیبت احزاب رسانه‌های کشور ما عموما کارکرد حزبی دارند، البته تلاش می‌کنند اطلاع‌رسانی‌شان دقیق و به‌موقع باشد، اما چون این روزها حجم اطلاعات وسیع است هر رسانه‌ای باید از بین اخبار موجود برخی را انتخاب کند. بر همین اساس انتخاب خبرهای رسانه‌های ما نشان‌دهنده نوعی کارکرد حزبی آنهاست و این هم اشکالی ندارد افرادی که در رسانه‌ها کار می‌کنند، اعتقاداتی دارند اما صحت و دقت در خبر کلیدواژه‌هایی است که دوستان باید رعایت کنند.

اینکه کسی بگوید مجوزم را از جایی بالاتر از ارشاد گرفته‌ام، حرف بی‌ربطی است

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری ضمن اشاره به موضوع انتشار روزنامه یالثارات علیرغم توقیف آن، متذکر شد: این موضوع را شنیدم و تعجب هم کردم. بالاخره ما در کشور قرارمان بر این است که همه در برابر قانون یکسان باشیم. از عالی‌ترین مقام‌های نظام گرفته تا پایین‌ترین فرد جامعه باید در برابر قانون مطیع باشیم و تمکین کنیم. این اتفاق نوظهوری است.

یالثارات باید به قانون تمکین کند

اینکه بگویند ما مجوز خود را از جایی بالاتر از ارشاد گرفتیم هم مسئله بی‌ربطی است که قابل‌قبول هم نیست و بنابراین به قوه قضاییه و دادستانی بازمی گردد که باید اعمال قانون کنند. ممکن است فردی اعتراضی داشته باشد که باید مسیر قانونی خود را طی کند. اصلا ممکن است توقیف به حق یا غیر حق باشد اما به هرحال باید حق را از مسیر قانونی طلب کرد. حضرت امام در جایی که بنی‌صدر بعد از عزلش گفت من قانون را قبول ندارم خطاب به او فرمودند قانون تو را قبول ندارد. همه ما باید به قانون تمکین کنیم و در این میان یالثارات هم مستثنی نیست.

۵ عضو جامعه اسلامی مهندسین، رییس کمیسیون‌های مجلس دهم هستند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در توضیح کنگره حزب متبوع خود اظهار کرد: سال ۱۳۶۷  مجوز قانونی جامعه اسلامی مهندسین را از وزارت کشور دریافت کردیم و از آن موقع به عنوان یک تشکیلات صنفی و سیاسی کار را جلو می‌بریم و تا به حال ۱۱ کنگره دوسالانه برگزار کردیم.

او ادامه داد: رویکرد جامعه اسلامی مهندسین بیشتر عضویت نخبگان از مهندسان هست و خیلی دنبال گسترش کمیت نبودیم. الان حدود ۵ هزار عضو رسمی در کشور داریم. در همه استان‌های کشور دفتر داریم. در مجموع جامعه اسلامی مهندسین بین دیگر تشکیلات تقریبا تشکل موثری بوده است که کاملا دموکراتیک برخورد می‌کند. ما هر دو سال یکبار انتخابات، اصلاح اساسنامه و گزارش عملکرد داریم و چهارم شهریور دوازدهمین کنگره ما برگزار می‌شود.

انتخاب شورای مرکزی در دستور کار کنگره است

باهنر افزود: دستور کار این کنگره یکی گزارش کار عملکرد دو سال گذشته است و یکی برنامه دو سال آینده است و اگر پیشنهادی در مورد اصلاح اساسنامه و مرامنامه به ما برسد، موظف هستیم آن را بررسی کنیم و اگر تصویب شد، به اطلاع وزارت کشور برسانیم. دستور کار دیگر این کنگره هم انتخابات شورای مرکزی حزب است. شاید بتوان گفت ما یک تشکل کاملا استثنایی هستیم که حتی در استان‌ها نیز مجمع عمومی و کنگره و انتخابات و شورای استان داریم و دبیران استانی ما توسط شورای استان به تهران معرفی می‌شوند و در تهران بعد از بررسی‌های نهایی این افراد مورد تایید قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: سعی کردیم سلسله  مراتب تشکیلاتی را هم کاملا دموکراتیک رعایت کنیم. در جریان امور هم جامعه اسلامی مهندسین یکی از تشکل‌هایی است که در جریان اصولگرایی تقریبا نقش موثری را دارد. کمااینکه در اکثر مجالس ده‌گانه بعد از انقلاب تعداد مهندسانی که در مجلس حضور دارند بسیار زیاد و رو به افزایش بوده است. هم‌اکنون هم برخی از روسای کمیسیون‌های مجلس عضو جامعه اسلامی مهندسین هستند. آقایان پورابراهیمی، زاهدی، کوچکی نژاد، شاعری و حسنوند از جمله روسای کمیسیون هایی هستند که در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین عضویت داشته یا دارند. ما در اکثر مجالس حتی مجالسی که اکثریت آنها اصولگرا نبودند  افراد موثری داشتیم. این دوستان هم نقش موثری در مجلس دارند و ما تلاش می کنیم نوعی پشتوانه فکری برای کارگزاران نظام باشیم.

دنبال کت هزار دلاری پسرم می‌گردم!

باهنر در پاسخ به اینکه می‌گویند وضعیت مالی اعضای جامعه اسلامی مهندسین بسیار خوب است، ابراز کرد:  اگر واقعا افرادی هستند که وضع مالی خوبی دارند به ما هم اطلاع بدهید که قدری پول از آنها بگیریم. (باخنده)

او ادامه داد: الان کنگره ۴ شهریور شاید ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان برای ما هزینه داشته باشد. بیش از هزار نفر در این کنگره حضور دارند و تا الان ۲۵ درصد از این مبلغ بیشتر تامین نشده است. در مورد من یک روز می گفتند که باهنر هم جزو حقوق‌های نجومی بوده است. بعد می‌گفتند باهنر سلطان چای است و یک روز دیگر گفتند پسر باهنر یک کت پوشیده است که هزار دلار قیمت آن بوده است در حالی‌که در آن زمان تنها پسر من ۶ سال بیشتر نداشت هنوز هم دنبال آن کت می‌گردیم.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: ما از روز اول در جامعه اسلامی مهندسین اعلام کردیم که نمی‌خواهیم کار اقتصادی انجام دهیم البته فعالیت اقتصادی خلاف شرع هم نیست اما قرار ما از اول این بود که کار اقتصادی نکنیم.

۴۰ سال است دنبال خودم می‌گردم

نماینده سابق چند دوره مجلس در تشریح فعالیت کنونی خود با توجه به عدم حضور خود در مجلس دهم، توضیح داد:  یکی از عزیزان یک روز دنبال من می‌گشت و بعد از ۲۴ ساعت توانست من را پیدا کند و بعد از تماس به من گلایه می‌کرد. به او گفتم من ۴۰ سال  است دنبال خودم می‌گردم و هنوز خودم را پیدا نکردم، چطور توقع دارید در ۲۴ ساعت بتوانی من را پیدا کنی. الان بعد از مجلس نهم نشسته‌ام و دنبال خودم می‌گردم تا بعد از ۴۰ سال خودم را پیدا کنم و ببینم کجای کار هستم. الان من دنبال این می‌گردم که ببینم دقیقا کجا هستم. مانند تیتری که یکی از روزنامه‌ها زده بود «دقیقا کجایی!!»

در حال درست کردن سازمان رای خودمان هستیم

او در پاسخ به اینکه خروجی این گشت‌وگذار و سیر و سلوک در انتخابات هم تاثیر خواهد گذاشت، گفت: حتما. ما جزو تشکل های همسو و موثر در جریان اصولگرا هستیم. در حال حاضر بنده علاوه بر دبیرکلی جامعه اسلامی مهندسین، رئیس جبهه پیروان خط امام  و رهبری هم هستم که ۱۸ تشکل زیر مجموعه این جبهه است. البته به هیچ عنوان نمی‌توانم جای خالی مرحوم عسگراولادی را پر کنم، اما مسئولیت بر عهده من است و در هر انتخابات هم یک جبهه بزرگ اصولگرا برای انتخابات تشکیل می‌شود که ما در آن جبهه هم عضویت داریم. البته جامعه اسلامی مهندسین تنها تشکل تاثیرگذار در جریان اصولگرایی نیست اما قطعا یکی از موثرترین تشکل‌های این تشکل است برای همین هم ما برای انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراها در حال کار کردن و درست کردن سازمان رای خودمان هستیم.

ممکن از یک یا دو ماه آینده به مصادیق انتخابات شوراها ورود کنیم

نایب رییس مجلس نهم افزود: برای ما انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم مهم است و حتی ممکن از یک یا دو ماه آینده به بحث مصادیق برای این انتخابات ورود پیدا کنیم. البته  انتخابات شوراها مثل مجلس نیست که کار متمرکز برای آن انجام شود ما فقط  استان‌ها را قدری کمک و هدایت می‌کنیم و استان‌ها در نهایت خودشان تصمیم می گیرند. در همین راستا جدا از دیگر اصولگرایان لیست نخواهیم داد. تاکید ما همواره این است که جامعه اسلامی مهندسین درون اصولگرایان فعالیت کند و مستقل فعالیت نکند.

فقط در تهران شکست صددرصدی خوردیم

او در پاسخ به اینکه چرا در زمینه کار جمعی، جریان اصولگرا هیچ‌گاه موفق نبوده، یادآور شد: باید ببینیم معیار موفقیت چه چیزی است؟ برای مثال در مجلس دهم اصلاح‌طلبان مدعی هستند که ما شکست صددرصد خوردیم. من هم قبول دارم که ما برای انتخابات مجلس دهم در تهران صددرصد شکست خوردیم و در برخی حوزه‌ها هم همینطور شد، اما من سه روز بعد از برگزاری انتخابات ۷ اسفند نشست خبری برگزار کردم.

به اصلاح‌طلبان گفتم روز انتخاب رییس مجلس خدمتتان می‌رسیم

باهنر افزود: برخی در همان روزها فکر می‌کردند ما در کمای سیاسی بسر می‌بریم اما من گفتم این کنفرانس باید برگزار شود و همان روز اعلام کردم که ما برده‌ایم. وقتی خیلی اصرار شد گفتم ما ۱۰ خرداد خدمت شما می‌رسیم، آن روز یا عارف و یا لاریجانی رئیس مجلس خواهد شد. من مطمئن بودم آقای لاریجانی رئیس مجلس می‌شود چون از تعدا آرای به لاریجانی در تهران و استان‌ها خبر داشتم.

عارف روزی ۲ هزار کیلومتر برای تبلیغات لیست امید در جاده بود

نایب رییس سابق مجلس اظهار داشت: آقای عارف خیلی زحمت کشید. در مرحله دوم شاید روزی بود که او ۲ هزار کیلومتر مسیر طی می‌کرد تا برای دیگر داوطلبان تبلیغات کند و همه تلاششان را کردند اما در نهایت آقای عارف برای ریاست مجلس ۱۰۳ رای داشت.

اگر اصلاح طلبان می‌توانستند رای عارف از ۱۰۳ رای ۱۰۴ بشود ، حتما این کار را  می‌کردند

باهنر خاطرنشان کرد: برخی بعد از این مطرح کردند که به یک عده از اصلاح‌طلبان گفته شده به آقای عارف رای ندهند؛ در حالیکه این حرف‌ها شوخی است. اگر همه اصلاح‌طلبان می‌توانستند همه توان خود را بگذارند که رای عارف از ۱۰۳ رای بشود ۱۰۴ رای، حتما این کار را  می‌کردند و از نظر من ۱۰۳ رای برای آقای عارف پر پر لیوان بود.

کار عارف در مجلس دهم بسیار بزرگ بود

او افزود: در نهایت آقای لاریجانی رئیس مجلس شد. البته من نمی‌خواهم به هیچ عنوان رقیب را سبک بشمارم از ابتدا هم گفتم  مجلس دهم چیزی شبیه مجلس پنجم خواهد بود یعنی در آن اصولگراها حاکم می‌شوند ولی اصلاح‌طلبان هم در آن اقلیت قدرتمندی را خواهند داشت. به نظر من اقلیت ۱۰۰ نفره خیلی بزرگ است.  معتقدم آقای عارف موفقیت بالایی کسب کرد و الان در مجلس فراکسیونی با حدود ۱۰۰ عضو دارد. اما مجلس ۱۲ کمیسیون هم دارد که روسای ۱۰ کمیسیون آن اصولگرایان هستند  با قاطعیت می گویم که در انتخابات مجلس دهم اصولگرایان پیروز شدند، ولی اصلاح‌طلبان هم اقلیت بسیار قدرتمندی داشتند.

در انتخاب اعضای کمیسیون‌های مجلس نقش داشتم

نایب رییس سابق مجلس در پاسخ به اینکه آیا در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها از بیرون مجلس نقشی داشتید، گفت: حتما همین طور است. دائم مشورت می‌شد و دوستان مراجعه می‌کردند و جلساتی هم در همین رابطه برگزار کردیم. البته دوستان به بنده محبت دارند و من هم خودم را موظف به دادن مشورت می‌دانم نه اینکه قرار باشد در این مورد امر نهی صورت گیرد. در مسائل سیاسی اصلا امر و نهی معنا ندارد.  در مسائل سیاسی موضوع اقناع مطرح است و این تلاش ها برای مجلس دهم انجام شد.

ممکن است گاهی به تفاهم نرسیم

نماینده هشت دوره مجلس با بیان اینکه در مواردی هم ممکن است دوستان ما نتوانند به تفاهم برسند، توضیح داد: مثلا در انتخابات ناظر برای مجامع در شورای پول و اعتبار دو نماینده اصلاح‌طلب انتخاب شدند یا در هیات نظارت بر انتخابات آقای وکیلی از مجلس انتخاب شد. 

اولین بحث استیضاح را اصلاح طلبان آغاز کردند

برخی می‌خواستند این تعبیر را داشته باشند که عارف و اصلاح‌طلبان در مجلس شکست خوردند، گفتم اصلا این قبول ندارم. بدون شک اصلاح‌طلبان هم موفقیت‌هایی در جریان انتخابات مجلس دهم داشتند که نباید آن را نادیده گرفت، اما در نهایت آقای لاریجانی رئیس مجلس شده و ۱۰ نفر از روسای کمیسیون‌ها هم از جریان اصولگرا هستند. البته معتقدم که مجلس دهم ظرفیت یک مجلس عاقل مدبر کمک‌کننده به دولت در امور مطالبات عمده مردم را دارد. از طرفی هم می‌تواند مجلسی باشد که بازی دربیاورد و شلوغ کند. خیلی جالب است که اولین سر و صدایی که از این مجلس برای استیضاح وزرای دولت یازدهم درآمده است از اصلاح‌طلبان بوده است.

استیضاح در شرایط فعلی کار درستی نیست

باهنر تاکید کرد: اصولگرایان نگفتند که ما می‌خواهیم فلان وزیر را استیضاح کنیم. البته شاید در آینده قصدی برای استیضاح داشته باشند، اما می‌خواهم بگویم تفاوت‌ها در مجلس خیلی پیچیده‌تر از این موارد است. معتقدم در مدت پایان عمر دولت یازدهم به نفع مملکت نیست که بخواهیم وزیری را استیضاح کنیم و بهره‌وری جدی  نخواهد داشت. این به آن معنا نیست که در مورد وزرا حرف نداشته باشیم به نظر من برخی وزرا ضعیف هستند و ممکن است برخی‌ها بتوانند تبدیل به احسن شوند اما استیضاح را در شرایط فعلی به نفع کشور نمی‌دانم.

برای استیضاح باید از وزیر بعدی و تخصص او مطمئن بود

او در تشریح دلایل ایراد نطق موافق برای آخوندی، اظهار داشت: من با همه وزرا خوب هستم. برای این در موافقت با آقای آخوندی صحبت کردم که ایشان استیضاح شده بود. معنا و مفهوم کار سیاسی این نیست که اگر ما از کسی دفاع می‌کنیم یعنی مشکلی با او نداریم و اگر هم از کسی دفاع نمی‌کنیم یعنی تفاهمی با وی نداریم. همه اینها نسبی است، اگر کسی از من بپرسد آیا از آقای آخوندی در کشور وزیر بهتری برای پست وزارت راه و شهرسازی پیدا می‌شود، قطعا پاسخم این است که بله، چنین فردی پیدا خواهد شد، اما از سوی دیگر هم معتقد نیستم که آخوندی فرد بدی است. کاربلد است، ممکن است بپرسند اگر فرد بهتری از آخوندی وجود دارد چرا او را با وی جابه‌جا نمی‌کنند،  پاسخ من این است که این کار ارزشی نخواهد داشت. همواره در مجلس تاکید داشتم که اگر استیضاحی انجام می‌دهیم باید مطمئن باشیم کسی که می‌خواهد جای این وزیر بیاید، باید از وزیر فعلی ۵ نمره بالاتر از نظر علم و تخصص داشته باشد. اگر قرار باشد فردی را برکنار کنیم و فردی را همانند او بگذاریم قطعا ضرر کردیم. باید بپذیریم که هر استیضاحی یکسری هزینه‌هایی هم دارد، بنابراین در موضوع استیضاح باید مطمئن باشیم فردی که جای آن وزیر می‌آید قوی‌تر و کارآمدتر است، در آن مقطع احساس کردم که کسی را بهتر از آقای آخوندی برای پست وزارت راه نداریم و از وی دفاع کردم.

از جایی نظرات کارشناسی و اعتقادی‌ام با احمدی‌نژاد فاصله گرفت

 

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه گفت‌وگو با اشاره به فعالیت‌های احمدی‌نژاد و اینکه بررسی‌ او در چه مرحله‌ای قرار دارد، تاکید کرد: ما هنوز روی مصادیق در مورد هیچ فردی به جمع‌بندی نرسیدیم و هرکسی  را که بگوید می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم قطعا در لیست بررسی‌های خود قرار می‌دهیم. بارها هم گفتم بنده در سال ۸۴ رئیس ستاد انتخاباتی آقای لاریجانی بودم. این موضوع همه جا هم ثبت شده است حالا ممکن است همچنان بگویند من احمدی‌نژاد را رئیس‌جمهور کردم.

او ادامه داد: البته ما خیلی تلاش کردیم وقتی آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد او را کمک کنیم و همین کار را هم انجام دادیم از یک جایی به بعد دیگر نظرات کارشناسی و حتی اعتقادی‌مان از هم فاصله گرفت.  وقتی از من سوال شد که ایا شما در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از آقای روحانی حمایت می‌کنید گفتم در حال بررسی هستیم. در مورد احمدی‌نژاد و دیگر گزینه‌ها هم همین را گفتم و می‌گویم.

اگر روحانی در ۶ ماه آینده چند کار جدی انجام ندهد در انتخابات مشکل خواهد داشت

باهنر اضافه کرد: در کشور ما فضای انتخاباتی ریاست‌جمهوری دو ماه مانده به انتخابات شکل می‌گیرد و این مشکلی است که من هم این مساله را نمی‌پسندم، ولی واقعیت همین است.  همه روسای جمهور ما از خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی در دو ماه مانده به انتخابات توانستند آرا را به خود جذب کنند و پیش از آن کسی باور نداشت که این گزینه‌ها به ریاست‌جمهوری برسند و این یک واقعیت برای انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور ماست. بنابراین می‌گوییم می‌خواهیم همه افراد را بررسی کنیم. در واقع ما این چهره‌ها را در کنار هم گذاشتیم و به آنها نمره‌ می‌دهیم در این میان یکسری عوامل محیطی وجود دارد که نمره‌ها را تغییر می‌دهد. معتقدم آقای روحانی در سیاست‌خارجی موفق بوده است، اما اگر روحانی و دولتش نتواند ظرف ۶ ماه آینده چند کار جدی و سنگین برای عبور از رکود انجام دهد و چراغ‌های امیدوارکننده در این رابطه روشن نکند، برای رای گرفتن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ چه ما بخواهیم چه نخواهیم قطعا مشکل خواهد داشت. اینها هشدارهایی که است که ما از هم‌اکنون به دولت یازدهم می‌دهیم اما در رابطه با اینکه ما در انتخابات از روحانی حمایت می‌کنیم یا خیر باید بگویم ما پای انتخابات نگاه می‌کنیم ببینیم در کنار آقای روحانی چه کسانی هستند و مقایسه خواهیم کرد.

از روحانی باید مشروط حمایت کرد

او در توضیح پروژه عبور از روحانی در میان اصولگرایان و جدی بودن این مسئله عنوان داشت: در میان اصلاح‌طلبان هم این بحث‌ها مطرح است. اصلا این مباحث خیلی نباید باشد.  ما هم می‌گوییم از روحانی باید به شکلِ مشروط حمایت شود، اگر یک زمانی اصلاح‌طلبان هم به این نتیجه برسند که روحانی رای نمی‌آورد، قطعا از او عبور خواهند کرد. هیچ یک از احزاب قرار نیست کاندیدایی را معرفی کنند که رای نمی‌آورد همه می‌خواهند کسی را معرفی کنند که رای آور است وگرنه ممکن است افرادی در ذهن من هم باشند که به درد ریاست‌جمهوری هم می‌خورند، اما زمینه رای ندارند پس باید از آنها صرف‌نظر کنم.

ممکن نیست قاطبه اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت کنند

نایب رییس سابق مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم از الان موضع منفی یا مثبت نسبت به کسی داشته باشیم، همان زمان هم که کاندیدایی را معرفی می‌کنیم به صورت منفی در مورد کاندیداهای دیگر صحبت نمی‌کنیم. اما معتقد نیستم که ممکن است قاطبه اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند، احتمال این فرضیه خیلی ضعیف و حتی نزدیک به صفر است. ما در میان اصولگرایان افرادی را داریم که می‌گویند چاره‌ای جز حمایت از روحانی نداریم از طرفی افرادی هم مثل دبیرکل جامعه روحانیت اعلام می‌کنند خیلی بعید است از روحانی حمایت کنیم بنابراین انواع اظهارات مطرح می‌شود، ولی جمع‌بندی آن را در بهمن و اسفند خواهیم دید.

باهنر در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اصولگرایان برای ترمیم پایگاه رای خود به احمدی‌نژاد روی خواهند آورد، ابراز داشت: از شما سوال می‌کنم در مجلس دهم اصولگرایان پیروز شدند یا اصلاح‌طلبان؟ الان مجلس دست اصلاح‌طلبان است یا اصولگرایان؟

او اضافه کرد: آقای عارف خودش گفت ما افرادی را داریم که از نردبان لیست امید بالا آمدند ولی به این لیست رای نمی‌دهند. معتقدم در این میان اصولگرایان و لیست امید با هم رقابت می‌کنند  لیست امید موفقیت خیلی بالایی داشت، اما نتوانست مجلس دهم را در دست بگیرد. من ۲۸ سال در مجلس بودم و اجازه بدهید من در این مورد اظهارنظر کنم. مجلس یعنی ۱۲ عضو هیات رئیسه و ۱۲ رئیس کمیسیون. این افراد مدیران عالی مجلس هستند، خب از این ۲۴ نفر ۱۶ نفر اصولگرا هستند و ۸ نفر از لیست امید این کاملا روشن است.

کسی که خط قرمز باشد و ۹۰ درصد رای هم داشته باشد را هم نمی‌پذیریم

او در ادامه توضیح داد: در مورد انتخابات ریاست جمهوری یک زمانی یک فرد می‌شود خط قرمز؛ ما این فرد اگر در جامعه ۹۰ درصد رای هم داشته باشد ما او را به هیچ وجه نمی پذیریم. ممکن است فردی از لحاظ صلاحیتی از نظر ما نمره ۱۸ داشته باشد و دیگری دارای نمره ۱۵ باشد. ما اگر بتوانیم از کسی که نمره ۱۸ دارد حمایت می‌کنیم اما اگر ببینیم وی در جامعه مقبول نیست قطعا از کسی که نمره ۱۵ دارد حمایت خواهیم کرد.

گاهی اصلح را فدای صالح مقبول کنیم

در انتخابات دنبال صالح مقبول هستیم. ممکن است گاهی اصلح را فدای صالح مقبول کنیم. اصلح را چون می‌دانیم رای ندارد کنار می‌گذاریم و دنبال صالحی می‌رویم  که رای دارد. اما ممکن است کسی نمره‌اش زیر ۱۰ باشد در این‌صورت اگر وی مقبول هم باشد از او حمایت نخواهیم کرد و از رقیب دیگر او ولو اینکه رای نیاورد حمایت خواهیم کرد چون همه ما یکسری مواضع اعتقادی و آرزوها داریم و این ها را دنبال می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود.

بهترین وضعیت ادامه حصر است

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه در پاسخ به اینکه آیا تاکنون پیگیری در مورد مساله حصر انجام دادید؟ عنوان کرد: در این مورد بارها و بارها گفته شده است. بهترین وضعیتی که می تواند ادامه پیدا کند همان حصر است. اگر دادگاهی بخواهد این آقایان را رسما و طبق قوانین کشور محاکمه کند، حکمشان سنگین خواهد بود و شاید به مصلحت نباشد این حکم در مورد آنها اجرا شود. اما ممکن است پرسیده شود حالا که این عده محاکمه نشدند چرا آزاد ‌نمی‌شوند در پاسخ باید گفت در دنیا کسی را پیدا نمی‌کنیم که علیه یک نظامی اقدام بکند و آزاد باشد. یک زمانی کسی علیه حزب ما حرف می زند و این طبیعی است، اما گاهی هم کسی اپوزوسیون نظام می‌شود، اپوزوسیون نظام در هیچ کجای دنیا اجازه تلاش و فعالیت ندارد. مثل این می‌ماند که به کسی بگوییم تو اجازه انقلاب داری.

او ادامه داد: حتما شما هم می‌دانید که انقلاب اسلامی ما هم غیرقانونی بود چون قوانین زمان پهلوی اجازه انقلاب به کسی نمی‌داد. بنابراین انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) خلاف قانون وقت بود. برای همین هم در آن زندان و حصر و تبعید و شهادت وجود داشت. یک موقع آقایان می گویند ما می خواهیم زندگی‌مان را بکنیم و کاری هم نداریم، اما یک موقع هم هست که می‌خواهند بیایند بیرون هجمه راه بیندازند! معلوم است که در این مورد نظام اجازه چنین کاری را به آنها نمی دهد.

مهندس موسوی گفت کاری به آرای درون صندوق ندارم، به قبل از آن کار دارم

باهنر در پاسخ به اینکه واقعا معتقدید دو کاندیدای انتخایات ریاست جمهوری سال ۸۸ اپوزیسیون نظام بودند؟ اظهار کرد: بله؛ اپوزیسیون نظام بودند. من خودم به آقای مهندس موسوی گفتم ۵ درصد از صندوق‌ها را به انتخاب شما می‌شماریم اگر اشکالی داشت حرف شما درست است، ایشان گفت نه ما به پروسه قبل از رای اعتراض داریم. در اینجا تکلیف مشخص است مهندس موسوی گفت من کاری به آرای درون صندوق ندارم به قبل از آن کار دارم. وقتی در یک بازی فوتبال یک طرف به داور بگوید من تورا قبول ندارم داور به آن طرف یک کارت قرمز می‌دهد و از بازی بیرونش می‌کند.

به موسوی پیغام دادم، اما قبول نکرد

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در پایان گفت: اگر قرار باشد دادگاهی برای این افراد برگزار شود حکم اجرایی در مورد آنها خیلی سخت است و نتیجه رای این دادگاه هم به ضرر اصلاح‌طلبان و هم به ضرر خود این افراد خواهد بود. حتی اخیرا هم برای آقای مهندس موسوی پیغام فرستادم که اعلام کند در صورتی که آزاد شود تا سال‌ها فعالیت سیاسی انجام نخواهد داد، اما گویا وی نپذیرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *