ابریشم تربت حیدریه از نبود متولی واحد در رنج است

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: تعدد متولیان، صنعت چند صد ساله ابریشم کشی (پیله کشی) در این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

هادی شریفان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون کار پرورش کرم و تولید پیله ابریشم به حوزه نوغانداری جهاد کشاورزی مربوط است، اما مرحله تولید نخ از پیله (پیله کشی یا ابریشم کشی)، در حوزه صنایع دستی قرار می گیرد.
وی افزود: واقعیت آن است که تا کنون انسجام و هم صدایی موثری برای حفظ، احیا و گسترش صنعت ابریشم کشی بین نهادهای متولی در این خطه شکل نگرفته است.
وی گفت: نهادهای نوغانداری و جهاد کشاورزی وظیفه دارند در زمینه تولید نخ با کیفیت فعالیت کنند و ما نیز خود را موظف می دانیم برای حفظ، احیا و گسترش صنعت ابریشم کشی بر اساس مقررات، تلاش کنیم.
کارشناس صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه نیز همکاری نکردن بخشداران منطقه در زمینه شناسایی هنرهای سنتی منطقه را دیگر مشکل این حوزه خواند و گفت: متاسفانه با وجودی که بارها از آن ها خواسته ایم هنرمندان منطقه را به ما معرفی کنند، آنها اعتنایی نمی کنند. 
سمیه نگهبان سیوکی با بیان اینکه رشته ابریشم کشی نیز مانند بسیاری از دیگر مشاغل خانگی فاقد متولی خاص است، افزود: زمانی که از صفر تا صد یک کار به دستگاهی خاص سپرده می شود، می تواند برنامه ریزی منسجمی برای آن صورت گیرد و درغیر این صورت هر دستگاه توپ مشکلات را به زمین دیگری می اندازد.
وی گفت: ۸۰۰ کارگاه ابریشم کشی در شهرستان شناسایی شده که غالبا افراد در منازل خود برپا کرده و افراد خانوار به عنوان شغل دوم به آن می پردازند.
نگهبان با اشاره به اقدام این اداره برای بیمه صنعتگران، اظهار کرد: از سال ۸۹ تاکنون ۹۰۰ هنرمند صنایع دستی شناسایی و دارای کارت شناسایی شده اند که از این تعداد ۴۰۰ نفر زیر پوشش بیمه رفته اند که عمده آنان در رشته ابریشم کشی فعالیت دارند.
بر اساس آمار اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی، شمار بهره برداران کرم ابریشم در این خراسان رضوی سه هزار و ۱۰۲ نفر است که یکهزار و ۱۲۳ نفر آنان در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند. 
پیله تر به مرحله نخست تولید ابریشم گفته می شود که در آن شفیره یا پروانه زنده و عمر ماندگاری اش یک هفته است. اگر ظرف این مدت پیله با حرارت حدود ۸۰ درجه به پیله خشک تبدیل نشود پروانه پیله را سوراخ کرده و از کیفیت ابریشم می کاهد. 
پرورش کرم ابریشم که نوغانداری خوانده می شود، با پیشینه ۴۵۰۰ سال در جهان از دیرباز در ایران نیز رواج داشته است. 
بر اساس آمارهای موجود امروزه حدود ۲۰ هزار هکتار توتستان در ایران وجود دارد که از این میزان ۱۳ هزار هکتار در گیلان، ۳۴۰۰ هکتار در خراسان، سه هزار هکتار در مازندران و ۶۰۰ هکتار مربوط به دیگر استانهای نوغان خیز است.
هم اکنون این صنعت با اشتغال ۸۰ هزار خانوار ایرانی و تولید پنج هزار تن پیله تر به رغم افت کمی نسبت به دوران شکوفایی این صنعت در گذشته روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
۵۱۳۲/۶۱۲۱

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *