رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تربت حیدریه اعلام کرد: جشنواره ملی آیینی زعفران، همزمان با آغاز فصل برداشت محصول در منطقه تربت حیدریه – زاوه، به عنوان پایتخت زعفران ایران برگزار می شود.

 

 

اشرف جهانشیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق برنامه ریزی اولیه، این جشنواره به مدت یک هفته در اواخر مهر تا اوایل آبانماه، در زمان دست دادن چینش گل زعفران برپا می شود.
وی با بیان اینکه منطقه تربت حیدریه – زاوه با هشت هزار هکتار کشتزار زعفران، بیشترین سطح کشت این محصول از نظر کمی و کیفی را دارد؛ هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی این قابلیت منطقه به کشور عنوان کرد.
وی افزود: در این جشنواره که همزمان با زعفرانی شدن دشت های منطقه برگزار می شود، برنامه های مختلف آیینی خاص منطقه، موسیقی مقامی و سنتی و بازی های محلی برای شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.
عضو شورای اسلامی تربت حیدریه گفت: تلاش داریم که همزمان با این رویداد و برای غنابخشی به آن، جشنواره شعر زعفران را نیز برگزار کنیم که در صورت تصویب در شورای اسلامی و قطعی شدن، فراخوان ملی آن داده خواهد شد.
جهانشیری همچنین از نامگذاری ورودی تربت حیدریه از سمت مشهد، به عنوان میدان زعفران خبر داد و گفت: مسابقه طراحی نماد ویژه زعفران، برای نصب در این میدان، بزودی در سطح ملی برگزار می شود تا هنرمندان و طراحان زبده کشور در این خصوص طبع آزمایی کنند.
سال گذشته نیز جشنواره آیینی زعفران و جشنواره ملی عکس زعفران، در منطقه تربت حیدریه – زاوه با حضور سفیر اندونزی در ایران، برگزار شده بود.
شاخص ترین محصول کشاورزی منطقه تربت حیدریه که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن محصول صورت می گیرد.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم است که میزان تولید سالانه آن در این شهرستان به ۳۲ تن زعفران خشک می رسد.
شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۵۱۳۲

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *