در مراسم شب شهرام ناظری با یونسکو مطرح شد؛شهرام ناظری: ماندن در کشور، تاوان عشقم به ایران است


استاد آواز ایران با بیان اینکه ایران کشوری است پر از تناقض و با این وجود، عاشق ایران است، گفت: عشق به ایران باعث شد زندگی بدون دغدغه در خارج از کشور را رها کنم و در ایران بمانم و ظاهرا چاره‌ای نیست باید برای عشق به وطن تاوان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مراسم "شب شهرام ناظری با یونسکو" در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با همکاری موسسه فرهنگی هنری مانا نقش برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی ازجمله مسعود جعفری جوزانی، سحر جعفری جوزانی، رویا نونهالی، بیوک موسوی (مدیر کاخ موزه سعدآباد)، مسعود سلطانی فر (معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری) و محمدحسن طالبیان (معاون سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری) حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم؛ مدیر کاخ موزه سعدآباد با تبریک اعیاد پیش رو، با بیان تاریخچه کاخ موزه سعدآباد اظهارکرد: با پیروزی انقلاب اسلامی شرایطی فراهم شد تا این ارگ حکومتی با مجموعه‌ای از  مراکز فرهنگی به کار خود ادامه دهد. با توجه به اینکه دفتر منطقه‌ای یونسکو در کاخ سعدآباد مستقر است با مجموعه فرهنگی سعدآباد همکاری می‌کند.

او ادامه داد: امروز برای صلح‌خواهی و صلح‌طلبی چه بهتر با نوای موسیقی همراه شویم. 

استر کیش لاروش (مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران) نیز در این مراسم اظهار کرد: بسیار خوشحالم از طرف یونسکو برای اجرای بی‌نظیر استاد ناظری و به شما خوش‌آمد می‌گویم.

 او با بیان اینکه هدف یونسکو ایجاد صلح و نابودی فقر است، ادامه داد: همانطور که می‌دانید یونسکو برای رسیدن به اهدافش از طریق فرهنگ و تمدن وارد می‌شود.

 نماینده سازمان ملل در ایران گفت: موسیقی ابزاری است برای برقراری ارتباط انسان‌ها با فرهنگ‌های مخالف. امشب به خود می‌بالیم چراکه یکی از انسان‌هایی که با موسیقی به مردم عشق و صلح را هدیه می‌کند، در کنار ماست.

لاروش با اشاره به شهر کرمانشاه زادگاه شهرام ناظری خاطرنشان کرد: آثار وی به شیوه‌های مختلف معرف فرهنگ و موسیقی ایرانی است و مولانا و شاعران ایران را به همگان معرفی کرده است.

 لاروش با اشاره نشان شوالیه که از طرف کشور فرانسه به ناظری اهدا شده، اضافه کرد: او جوایز مختلفی را دریافت کرد و ما مفتخریم که استاد ناظری دعوتمان را پذیرفتند.

او با ابراز تشکر از موسسه مانا نقش برای حمایت‌ها و ترویج میراث فرهنگی در منطقه بیان کرد: شهرام ناظری در حال تولید آلبوم جدیدی‌ست؛ این پروژه تصاویری از آثار تاریخی فرهنگی شهر اصفهان به همراه موسیقی ایرانی است.

در ادامه این مراسم قطعاتی از موسیقی دو نوازی کمانچه و عود نواخته شد.

پس از آن خانم لاروش با اعلام اینکه شهرام ناظری قطعاتی از آلبوم جدید خود را اجرا می‌کند؛ از او دعوت کرد تا روی سن بیاید.

شهرام ناظری با عذرخواهی از تاخیرش اظهار کرد: با توجه به اینکه قبلا در بزرگداشتی که یونسکو برای حافظ در پاریس برگزار کرده بود حضور داشتم، تصور می‌کردم برنامه‌های یونسکو تنش و مشکل نداشته باشد اما ظاهرا اینطور نیست.

او با بیان اینکه تمایل ندارد مراسم بزرگداشت و تقدیر برایش برگزار شود، گفت: از آنجا که در گذشته با یونسکو همکاری داشتم و همچنین برای معرفی میراث فرهنگی اصفهان قطعاتی را اجرا کرده بودم، پس از آشنایی با خانم لاروش قبول کردم این مراسم برگزار شود و امیدوارم از دیگر هنرمندان نیز قدردانی شود.

شوالیه آواز ایران خاطرنشان کرد: ایران کشوری است پر از تناقض و این کش و قوس‌ها سالهاست که وجود دارد ما نیز در این ۳۷ سال به این کش و قوس‌ها عادت کرده‌ایم اما با تمام این مشکلات عاشق ایران هستم.

ناظری با بیان اینکه فرصت‌های زیادی برای زندگی در خارج از کشور داشته؛ تصریح کرد: عشق به ایران باعث شد زندگی بدون دغدغه در خارج از کشور را رها کنم و در ایران بمانم و ظاهرا چاره‌ای نیست باید برای عشق به وطن تاوان داد. 

در ادامه ناظری با نواختن ساز سه تار، ابیاتی از اشعار شفیعی کدکنی در مدح منصور حلاج را اجرا کرد.

 شوالیه آواز ایران همراه گروه مولوی نیز دو قطعه موسیقی با اشعاری از مولانا اجرا کرد.

 در پایان نیز محمدحسن طالبیان با تشکر از یونسکو در سخنانی کوتاه گفت: امیدوارم تقدیر از هنرمندان این میراث ناملموس و معنوی ما ادامه داشته باشد.

پس از آن نیز با حضور خانم لاروش و موسوی مدیر کاخ موزه سعدآباد با اهدای لوح تقدیر از شهرام ناظری (شوالیه آواز ایران) تقدیر شد.

شهرام ناظری خواننده، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی و استاد موسیقی مقام ایرانی است. ناظری به «شوالیه» معروف است. شهرام ناظری در بیشتر آثار خود از شعرهای مولانا بهره برده‌است و طی ۳۰ سال فعالیتِ هنری، توانسته سبک جدیدی از موسیقی را که آمیخته به ادبیات حماسی و عرفانی ایران است به‌وجود آورَد.

ناظری، علاوه بر بهره‌گیری از شعرهای مولوی در زمینهٔ استفاده و استوارسازی شعر معاصر پارسی روی موسیقی سنتی ایرانی نیز پیشرو بوده‌است. علاوه بر این‌ها شهرام ناظری از اولین کسانی‌ است که با استفاده از موسیقی مقامی، اشعار شاهنامهٔ فردوسی را اجرا کرده‌است. وی تاکنون بیش از ۴۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده‌است.

از معروف‌ترین تصنیف‌های شهرام ناظری می‌توان به تصنیف‌های «اندک اندک» با شعر مولانا، «آتشی در نیستان» با شعر مجذوب علیشاه، «کاروان شهید» با آهنگ محمدرضا لطفی و «شیدا شدم» با شعر مولانا اشاره کرد که غالباً از ساخته‌های خود او هستند.

تصنیف «شیدا شدم» یک بار با سازهای غربی در کنسرت شهرام ناظری و لوریس چکناوریان و یک بار با سازهای ملی در آلبوم مولویه کار شده‌است. هم‌چنین، آثاری که ناظری به زبان مادری‌اش، زبان کردی نیز اجرا کرده، شهرت بسیار دارند.

از معروف‌ترین آثار کردیِ ناظری می‌توان به تصنیف‌های قدیمیِ «شیرین شیرین» و «واران وارانه» اشاره کرد که او بازخوانی کرده‌است. ناظری در سال ۲۰۰۷، از سوی دولت فرانسه نشان لژیون دونور و در سال ۲۰۱۴ «نشان شوالیه ملی لیاقت» فرانسه را دریافت کرد.

نیویورک تایمز به او لقب «بلبل فارسی» داده است و کریستین ساینس مانیتور او را «لوچانو پاواروتیِ ایران» نامید.




شهرام ناظری شب شهرام ناظری با یونسکو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *