معاون ساخت و توسعه رجا:۱۰ دالان در ایران، توسعه تجارت افغانستان را تقویت می کند

تربت حیدریه- ایرنا- معاون ساخت و توسعه راه آهن جمهوری اسلامی گفت: با تکمیل محور ریلی خواف – هرات توسط دولت افغانستان، که شامل ۱۰ ایستگاه در ایران است، به همین تعداد دالان برای دستیابی بازرگانان افغانستان به شمال، غرب، جنوب کشور و بخصوص آبهای آزاد و کشور چین مهیا می شود.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان ، 'سیدمسعود نصرآزادانی' چهارشنبه در آیین آغاز ریل گذاری محور خواف – هرات که با حضور وزیر راه و شهرسازی و شماری از مسئولان افغانستان برگزار شد، افزود: راه آهن خواف – هرات نخستین خط آهن بین دو کشور است که در چهار قطعه طراحی شده که قطعات یک و ۲ این طرح از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان امتداد می یابد.
وی طول این مسیر در داخل ایران را ۷۶ کیلومتر عنوان کرد و گفت: این خط ریلی در داخل ایران دارای ۴ ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر نهایی آن مربوط به خاک ایران امروز به بهره برداری رسید.
نصرآزادانی با بیان اینکه احداث راه آهن خواف – هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود، افزود: این خط ریلی عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.
والی هرات افغانستان نیز در این آیین گفت: خوشحالیم که بعد از هشت سال تاخیر بالاخره این پروژه مشترک بزرگ اقتصادی به سرانجام رسید و رویای ۲ کشور به حقیقت پیوست.
محمدآصف رحیمی افزود: این پروژه علاوه بر اینکه بستر توسعه ترانزیت را برای ۲ کشور فراهم می کند، زمینه استفاده دیگر کشورها و به خصوص کشورهای آسیای میانه را نیز ایجاد خواهد کرد.
وی در خصوص عملیات ساخت قطعه چهارم که در تعهد دولت افغانستان است، نیز اظهار کرد: برای تحقق این مهم صدها هکتار زمین مسیر اجرای طرح، به رغم وجود مشکلات بسیار زیاد، آزادسازی و بزودی عملیات ساخت آغاز می شود.
آصف رحیمی گفت: ایران و افغانستان سالانه میلیون ها دلار مبادله تجاری با هم دارند که تا امروز هزینه های حمل کالا برای ۲ کشور گران تمام می شد، اما از این پس حمل و نقل ریلی موجب کاهش هزینه ها خواهد شد.
طرح راه آهن خواف – سنگان، به عنوان بخشی از پروژه راه آهن خواف – هرات، چهارشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و شماری از مسئولان ۲ کشور به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، قطعه یاد شده به طول ۱۴ کیلومتر که با صرف ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده، یکی از قطعات چهارگانه محور راه آهن خواف- هرات و نخستین خط آهن بین دو کشور ایران و افغانستان است.
همزمان با افتتاح راه آهن خواف-سنگان، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور مقامات دو کشور آغاز شد.
قطعات یک و دو خط ریلی خواف – هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور جمهوری اسلامی افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران ۷۶٫۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.
۵۱۳۲/۷۴۸۹/۶۱۲۱

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *