با حضور هنرمندان و مسئولان؛ فرهنگ شریف به سوی خانه ابدی رفت/ مردی که با عشق ماندگار ش

د

 

مراسم تشییع پیکر فرهنگ شریف

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد استاد فرهنگ شریف نوازنده و هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و مردم هنردوست در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع پیکر فرهنگ شریف در تالار وحدت تهران صبح روز شنبه ۲۰ شهریور ماه برگزار شد و تعداد زیادی از هنرمندان و علاقه مندان به هنر در مراسم حضور یافتند.

با توجه به ازدحام نسبی جمعیت و طراحی نادرست مسیر تشییع پیکر، جایگاه مناسبی برای تهیه گزارش خبرنگاران وجود نداشت. این در حالی است که تیم تشریفاتی برنامه که عمدتا آشنایی چندانی با این گونه مراسم ندارند برخورد مناسبی با عکاسان و خبرنگاران نداشتند.

پیکر استاد شریف در ساعت ۹:۱۸ از در شمالی تالار وحدت به سمت جایگاه با همراهی مردم و هنرمندان آورده شد. اجرای این مراسم را عباس سجادی برعهده بود.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ابتدای این برنامه گفت: نمی‌خواهیم باور کنیم که فرهنگ شریف را از دست داده‌ایم. او مردی بود که بیش از ۶ دهه از عمر شریفش را صرف خدمت به هنر این مملکت کرد. او هنرمندی بود که از دوران نوجوانی نبوغ و بلوغش را در حوزه موسیقی آشکار کرد و توانست در کنار بزرگان آن دوره هنرنمایی کند.

وی افزود: همه صداقت و صفایی که در وجود فرهنگ شریف وجود داشت در ساز او نیز کاملا احساس می‌شد و افسوس که در چند سال اخیر ضعف جسمانی به او دست داد و ما مدتی از پنجه‌های او محروم بودیم. به طور حتم نام او در هنر موسیقی این سرزمین جاودانه خواهد بود و بنده به سهم خودم فقدان این هنرمند شریف موسیقی ایرانی را به همه کسانی که دل در گرو هنر این مرد داشتند، تسلیت می‌گویم.

 

حسین خواجه‌امیری (ایرج) نیز در این مراسم گفت: من و فرهنگ شریف با هم هم‌کلاس بودیم و هر جا که در حوزه موسیقی فعالیتی وجود داشت، من و فرهنگ شریف در کنار یکدیگر حضور داشتیم. امیدوارم روح این هنرمند عزیز شاد باشد و همه بستگان او در سلامت کامل باشند.

داریوش پیرنیاکان نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فرهنگ شریف گفت: برای من بسیار سخت است که درباره استاد بزرگواری همانند فرهنگ شریف صحبت کنم. من همواره علاقه قلبی خاصی به او داشته و دارم و اگر بخواهم درباره هنر شریف این مرد بزرگ موسیقی صحبت کنم، باید بگویم که درباره آفتاب سخن می‌گویم. او مانند یک آفتاب همواره تابید و نشان داد که یکی از ماندگارترین نوازندگان سرزمین ایران است که از نوجوانی در رادیو به تک‌نوازی و بداهه‌نوازی پرداخت.

وی افزود: استاد شریف در بداهه‌نوازی و سونوریته ساز یکی از بهترین‌ها بود، به طوری که می‌توان در مورد آثارش کتاب‌های زیادی نوشت. ابداعاتی که استاد شریف در کوک‌های مختلف و استفاده از امکانات سیم‌های ساز تار داشت در نوع خود منحصر به فرد و جالب توجه بود. از نظر من، او به تمام معنا هنرمندی شریف بود که بنده این افتخار را داشتم طی سال‌های گذشته از محضرشان استفاده کنم.

پیرنیاکان تصریح کرد: طی دورانی که در خدمت استاد فرهنگ شریف بودم، یک بار ندیدم که او پشت سر کسی حرف بزند. او شریف زیست و شریف هم از دنیا رفت و من امیدوارم اخلاق پسندیده او سرلوحه زندگی تمام هنرمندان فعال موسیقی ایرانی باشد.

منصوره رضایی همسر زنده‌یاد فرهنگ شریف نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: درود بر کسانی که با مضراب عاشقانه شریف نواختند. او هنرمندی بزرگوار و تکرارناشدنی است که باید در این لحظات که جسم او از پیش ما پرواز کرده است، از دل سخن بگوییم. من طی سال‌های اخیر که در کنار این بزرگمرد موسیقی اصیل ایرانی بودم، همیشه سعی کردم که او را از دریچه استاد فرهنگ شریف نگاه کنم. او جایگاهی داشت که به قدری از شئون و شخصیت والایی برخوردار بود که نمی‌توانستم از دریچه دیگری به او نگاه کنم. این نگرش به قدری برای من از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود که دوست نداشتم به ساحت حضور او خدشه‌ای وارد شود و امیدوارم توانسته باشم به عنوان یک همسر، وظیفه‌ام را ادا کنم.

وی افزود: استاد فرهنگ شریف عاشقانه زندگی کرد و مضرابش را در عشق پیدا کرد. او با مضرابش با همه گفتگو می‌کرد و با مضرابی عاشقانه با همه آدم‌های پیرامون خود سخن می‌گفت. من خود به یاد دارم که در همین چند هفته اخیر دائم به من می‌گفت که آیا من زنده می‌مانم؟ و من در پاسخ به او می‌گفتم تو همواره زنده می‌مانی و این عشق تو باعث ماندگاری همیشگی تو در بین مردم خواهد بود.

رضایی تصریح کرد: استاد فرهنگ شریف ریشه‌ای به قامت موسیقی ایرانی داشت که در تاریخ زیبا و دوران طلایی موسیقی ماندگار و ساخته شد و همیشه باقی خواهد ماند.

قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در بخش پایانی مراسم، ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری کشور، قطعات آوازی را در فقدان زنده‌یاد فرهنگ شریف قرائت کرد.

با توجه به اینکه هوشنگ ظریف نوازنده پیشکسوت تار و از دوستان صمیمی زنده‌یاد فرهنگ شریف به دلیل اوضاع جسمانی نامطلوب از درگذشت زنده‌یاد شریف اطلاعی نداشت، خانواده وی در ابتدای مراسم پیام تسلیتی را قرائت کردند.

داریوش پیرنیاکان، حسین خواجه‌امیری، احسان خواجه‌امیری، داوود گنجه‌ای، هوشنک کامکار، زیدالله طلوعی، علی ترابی، پری ملکی، صدیق تعریف، حمیدرضا نوربخش، سیدعباس سجادی، نصرالله ناصح‌پور، همایون نصیری، میلاد کیایی، سالار عقیلی، کیوان ساکت، عبدالحسین مختاباد، محمدعلی بهمنی، پوری بنایی، انوشیروان روحانی، محمد سریر، علی جهاندار، محمد اصفهانی، فریدون شهبازیان، حسین پرنیا، کامبیز گنجه‌ای از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم حضور پیدا کردند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *