درگفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛اقدام غیرقانونی شهرداری تهران در شهرک اکباتان/در فضای سبز پاساژ ساخته‌اند

ایلنا: دبیرشورایاری شهرک اکباتان گفت: مگامال واقع شده در شهرک ۸ طبقه بوده و ۱۶۰ هزار مترمربع زیربنا دارد لذا هزار و ۴۵۰ واحد تجاری به خاطر وجود مگامال به خاک سیاه نشسته‌اند.

ربابه طایف تبریزی دبیر شورایاری شهرک اکباتان درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ضرورت اجرای دقیق مقررات شهرک‌سازی توسط شهرداری تهران به مشکلات ناشی از ساخت مگامال دراین شهرک اشاره کرد و گفت:  مساحت این شهرک ۲ میلیون متر مربع بوده و براساس طرح جامع و طرح تفصیلی یک دهم آن به عنوان فضای سبز دیده شده است،همچنین بین فاز  1 و ۲ این شهرک ۱۹٫۵ هکتار فضای سبز وجود دارد که یک دهم آن باید به فضای سبز اختصاص می‌یافت.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به جای آنکه این فضارا به فضای سبز اختصاص دهد در سال ۸۵ بخش بزرگی از آن را به ساخت مگامال اختصاص داد، ادامه داد: ساخت این مگامال با مشارکت شهرداری و سرمایه‌گذار انجام شده است.

دبیر شورایاری شهرک اکباتان بیان کرد: بنابرآنچه در پروژه‌ها تعریف شده است سطح این فروشگاه شهری و منطقه‌ای است این در حالی است که اگر مرکز تجاری در شهرک اکباتان احداث شود باید محله‌ای بوده و به ۷۰ هزار نفر جمعیت این شهرک سرویس دهی داشته باشد اما تعریف خدمات دهی منطقه‌ای برای مگامال واقع در شهرک اکباتان باعث آزار ساکنان و ترافیک شدید شده است.

4

پروژه‌های شهری فاقد طرح اتاف هستند

تبریزی با تاکید بر   پایبندی شهرداری تهران  به طرح جامع و تفضیلی شهرک اکباتان  اظهار کرد: هر مگامالی که تاکنون در شهر تهران ساخته شده است طرح اتاف (ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی) را ندارد، این در حالی است که تمام پروژه‌های اجرا شده در شهر تهران باید این طرح را داشته باشند.

دبیر شورایاری شهرک اکباتان با اشاره به اینکه برداشتن دیوارهای کوی بیمه برای ساخت این مرکز باعث ایجاد ترافیک در برخی خیابان‌های شهرک شده است، افزود: در خیابان اصلی فاز ۲ که مترو ، مگامال و … در آن قرار دارند ۸ ردیف ماشین پارک می‌شود که این موضوع باعث آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهرک شده است.

وی عنوان کرد: تمام طرح‌هایی که به کمیسیون ماده ۵ می‌روند پیش از شروع باید مجوز بگیرند و استعلام شورای عالی ترافیک و طرح اتاف را ارائه دهند. در حالی که هیچ یک از پروژه‌های اجرا شده در شهرک اکباتان هیچ یک از این مراحل را طی نکرده است که این موضوع مشکلاتی را برای شهرک به وجود آورده است.

تبریزی با اشاره به مقررات سامانه طرح تفصیلی تهران و نقشه جامع تهران خاطرنشان کرد: بر این اساس وقتی شهرکی با ۷۰ هزار نفر جمعیت و ۱۶ هزار واحد مسکونی طراحی شد باید فضای سبز و پارک آن نیز در مقیاس استانداردهای شهرداری تحویل می‌شد که این کار در شهرک اکباتان صورت نگرفته است.

دبیر شورایاری شهرک اکباتان بیان کرد: درآمدهای ناپایداری که شهرداری تهران از طریق تراکم‌فروشی کسب می‌کند عملا برای محیط زیست ایجاد مشکل کرده و به لحاظ مسکونی نیز مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

تبریزی با یادآوری اینکه تجاری سازی در گذشته دارای استاندارد بود و این استاندارد یک به ۱۰ بود گفت: یعنی یک واحد تجاری و ۱۰ واحد مسکونی در یک منطقه در نظر گرفته می‌شد اما در حال حاضر خیلی از این استاندارد فاصله گرفتیم چنانچه امروز مجوز ساخت ساختمانی چند طبقه را در یک کوچه می‌دهند که نشان می‌دهد در مباحث تراکم برای واحدهای مسکونی نیز دچار مشکل هستیم.

وی با اشاره به وجود هزار و۴۵۰  مغازه در شهرک اکباتان ادامه داد: مگامال واقع شده در شهرک ۸ طبقه بوده و ۱۶۰ هزار مترمربع زیربنا دارد لذا هزار و ۴۵۰ واحد تجاری به خاطر وجود مگامال به خاک سیاه نشسته‌اند.

دبیر شورایاری شهرک اکباتان در ادامه مشکلات ترافیکی مشکلات کسب و کار ، اجرای پروژه‌های بدون ارزیابی فرهنگی و اجتماعی و عدم رعایت سرانه‌های تجاری نسبت به مسکونی را از جمله مشکلات این شهرک خواند و گفت:  قرار بود سرای محله کنونی شهرک به وسعت هزار متر به صورت مشترک با شهرداری برای انجام یک پروژه واگذار شود اما ما به عنوان شورایاری شهرک به دلیل عدم رعایت سرانه‌ها و نداشتن طرح اتاف آن را رد کردیم وشهرداری نیز موافقت کرد.

تبریزی در پایان با بیان اینکه نیمی از زمین ۱۹٫۵ هکتاری بین فاز ۱ و ۲ شهرک را مگامال ساخت وبا اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ قصد داشت در این منطقه پیش روی کند، تصریح کرد: این پیشروی نباید صورت بگیرد و همچین قرار بود بخشی از این زمین به عنوان فضای سبزی به ما تحویل داده شود  که تاکنون این کار انجام  نشده است.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *