آغاز برداشت زعفران از سطح ۸۴۰۰ هکتار کشتزار تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: برداشت محصول زعفران از سطح هشت هزار و ۴۰۰ هکتار کشتزارهای این شهرستان در چند روز اخیر آغاز شد.

محمد کریمی فرزقی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین برداشت زعفران در این منطقه چهار کیلوگرم در هکتار است که پیش بینی می شود امسال ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن زعفران خشک در این شهرستان برداشت شود.
وی گفت: البته با توجه به بارش های بسیار مساعد در بهار امسال، افزایش برداشت محصول نسبت به پارسال نیز دور از انتظار نیست.
کریمی در خصوص وضعیت کاشت زعفران گفت: پیاز زعفران بر خلاف دیگر گونه های کشاورزی معمولا تابستان خواب است و به محض آنکه در خرداد به خواب رفت می توان نسبت به کاشت اقدام کرد و اوایل تیرماه فعل و انفعالات شیمیایی پیاز زعفران آغاز و آماده گل دهی می شود لذا باید عملیات کاشت صورت گیرد.
او اظهار کرد: به طور کلی برداشت گل زعفران به ترتیب در اقلیم سرد بخش جلگه رخ تربت حیدریه، اقلیم معتدل بخش مرکزی تربت حیدریه و شهرستان زاوه و نیز خطه گرم شهرستان مه ولات از ۱۵ مهر آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است که کشت آن در سطح هشت هزار و ۴۰۰ هکتار با تولید سالانه حدود ۳۴ تن محصول صورت می گیرد. 
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *