یک تهیه‌کننده موسیقی:مسئولان گوش جامعه را بی‌صاحب نگذارند

 

محسن رجب‌پور

یک تهیه‌کننده موسیقی گفت: پس از تمام شدن دهه اول محرم که صدای عزاداری‌ها می‌خوابد، به‌مدت یک‌ماه گوش شنیداری جامعه خالی می‌ماند. آن‌وقت چه به خورد آن می‌رود؟ چیزی که از نظر شرع و قانون، مناسب نیست. من از مسئولان و ارکان حوزه فرهنگ می‌خواهم که گوش جامعه را بی‌صاحب نگذارند.

محسن رجب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که اسلام دین رأفت است، ادامه داد: دیگران احساس می‌کنند، هنرمندی که به هر علتی محدودیت اجرا و مجوز دارد، نمی‌تواند برای امام حسین (ع) بخواند؛ اما اگر آدمی بتواند با هنرش ظرفیت‌های عاشورایی را زنده نگه دارد، خیلی خوب است.

او درباره برگزاری کنسرت با محوریت عاشورا، گفت: زمانی که من مدیر ارکستر ملی بودم، با همکاری فردین خلعتبری و علیرضا قربانی این موضوع را باب کردیم و کنسرت‌های «شب دهم» برگزار شد.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم آنچه در مدیریت موسیقایی کشور یک ضعف محسوب می‌شود، این است که از هنر موسیقی بهره‌برداری‌های مختلف نمی‌شود. یکی از این بهره‌برداری‌ها، داشتن اجراهایی متناسب با مراسم مختلف مانند ایام فاطمیه، رمضان و ماه‌های محرم و صفر است. ما در طول سال، چهارماه  به‌طور کامل از اجرای صحنه‌ای جلوگیری می‌کنیم. البته در این چند سال اخیر، با فشارهایی وارد شده است، اجراهای عاشورایی در این دوماه اتفاق می‌افتد.

رجب‌پور بیان کرد: اگر جشنواره‌های موسیقی متناسب با چنین ایامی برگزار شوند، هنرمند ترغیب می‌شود که برای این ایام اثر خلق کند.

او با بیان این‌که بیشتر مردم، انسان‌هایی معتقد هستند، گفت: هنرمند هم از این موضوع مستثنی نیست. قطعاتی که من درباره محرم منتشر کرده‌ام، اعتقاد من هستند و خوشحالم که مدیرکل دفتر موسیقی و مسئولان، به این موضوع واقف هستند.

رجب‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا تهیه‌کنندگان به سراغ اجراهای صحنه‌ای با محوریت مذهبی نمی‌روند؟ گفت: از دردسرهای ما این است که در اسم، تعداد زیادی تهیه‌کننده داریم، اما کسی که درخواست و سفارش می‌دهد، کم است. در واقع، این هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند چه کاری را می‌خواهند انجام دهند، اما من به شخصه یک کار را سفارش می‌دهم.

این تهیه‌کننده بیان کرد: بخش زیادی از قیمت بلیت و گرانی آن، به هزینه سالن مربوط است و اگر مسئولان به این نتیجه برسند که انجام چنین کارهایی لازم است، یارانه می‌دهند و بلیت ارزان‌تر می‌شود.

رجب‌پور در ادامه گفت: وقتی اعلام می‌کنند که استفاده از ادوات موسیقی ممنوع است، دست و پای آدم را می‌بندند. اگر وزارت ارشاد مشکلی با این موضوع نداشته باشد، هنرمندان و تهیه‌کنندگان به این سمت می‌روند. بعضی آدم‌های سختگیر را در این حوزه داریم که با برخی بیان‌ها، کل جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

او با بیان این‌که ما از بسیاری از افراد معتقدنما، معتقدتر هستیم، اظهار کرد: من به شخصه این موضوع را نشان داده‌ام و درباره اعتقاداتم با کسی شوخی ندارم. ما با همراهی دفتر موسیقی توانستیم برای کسانی که غیرمجاز بودند و شاید بعد از این هم نتوانند به راحتی مجوز بگیرند، مجوز قطعات عاشورایی را بگیریم.

این تهیه‌کننده با اعتقاد به این‌که موسیقی پاپ ظرفیت‌های بزرگی دارد، افزود: اگر بتوانیم اشعار عاشورایی را قالب پاپ یا سنتی اجرا کنیم، حتما نتیجه مثبتی خواهد داشت. اکنون و در حالی که رادیو و تلویزیون می‌داند نمی‌تواند ۶۰ روز مداحی نشان دهد و پس از دهه اول ماه محرم، موسیقی‌هایی را با ادوات پاپ پخش می‌کند، در برابر اجرا برای دوهزار نفر مقاومت نشان داده می‌شود.ً

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *