علی‌رغم مخالفت اصولگرایان مجلس؛استفساریه قانون انتخابات تصویب شد/ موافقت و مخالفت نمایندگان با استناد به ابلاغیه رهبری


نمایندگان در حالی طرح استفساریه قانون انتخابات را به تصویب رساندند که گروهی از اصولگرایان سعی کردند با استناد به ابلاغیه رهبری درخصوص برگزاری انتخابات که روزگذشته منتشر شد، مانع از تصویب این استفساریه شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که از سوی شورای نگهبان مغایر با اصل ۹۹ قانون اساسی اعلام شده و برای رفع ایراد به مجلس بازگشته بود، با رای نمایندگان به تصویب رسید.

بر این اساس، این طرح استفساریه با ۱۵۱ رای موافق، ۶۶ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

متن استفساریه قانون انتخابات

موضوع استفساریه این طرح اشاره دارد که با توجه به مفاد تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷ آذر ۷۸ و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیأت مرکزی نظارت، شورای نگهبان ۲۰ روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد نمود، آیاشورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه، صلاحیت منتخب را رد کند و به این وسیله آرای او را باطل نماید؟

در طرح مذکور پاسخ به سوال موضوع استفساریه آمده: خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب ۲۲ آبان ۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام) این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد.

صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف استفساریه

به گزارش ایلنا، پیش از تصویب این طرح استفساریه ابتدا علیرضا سلیمی نماینده اصولگرای مردم محلات در مجلس به‌عنوان مخالفت و سپس عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنویه و نایب‌رییس فراکسیون امید به‌عنوان موافق صحبت کردند.

سلیمی با تاکید بر این‌که این روش قانون‌گذاری صحیح نیست، گفت: این قانون‌گذاری نیست و نیاز به استفساریه ندارد زیرا با این طرح اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد لذا نباید مورد تایید نمایندگان قرار گیرد.

حسین‌زاده در موافقت با این طرح گفت: این استفساریه به دنبال محدود کردن شورای نگهبان نیست و در آن اشاره شده که شورای نگهبان می‌تواند نظر قطعی و نهایی خود را در مهلت ۲۰ روز نسبت به صلاحیت یک نامزد بعد از انتخاب او با رأی سالم مردم ارائه دهد.

تلاش اصولگرایان برای ممانعت از تصویب مجدد استفساریه

این درحالی بود که پس از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف چند نفر دیگر از اصولگرایان نیز آخرین تلاش‌های خود برای ممانعت از تصویب این طرح را بکار بسته و در تذکر‌ها و اخطارهایی نسبت به تصویب این طرح هشدار داده و تاکید کردند که در اصلاحیه جدید ایراد مدنظر شورای نگهبان مرتفع نشده است.

محمد دهقانی نقندر در اخطاری با استناد به اصل ۷۳ قانون اساسی اعلام کرد: این موردی که در اصلاحیه آمده، قانون‌گذاری جدید است و شباهتی به استفساریه ندارد؛ چرا که در مواردی که ابهام وجود دارد، تفسیر می‌کنیم.

علی لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت با مخالفت به این اخطار نماینده اصولگرای طرقبه و چناران، آن را وارد نداست.

علی ادیانی‌راد دیگر نماینده اصولگرای مجلس نیز با استناد به اصول ۹۹ و ۱۱۰ قانون اساسی، اعلام کرد که این متن استفساریه رافع اشکال‌های شورای نگهبان نیست و گفت: ایراد دیگر این است این استفساریه مغایر سیاست‌های ابلاغ شده رهبری درباره انتخابات است که در بخشی این ابلاغیه، نظارت شورای نگهبان را در تمام مراحل انتخابات عنوان شده است.

لاریجانی با مخالفت با این اخطار گفت: نظارت شورای نگهبان در همه مراحل ادامه خواهد داشت اما از در قانون آمده، این شورا باید در مدت ۲۰ روز نظر نهایی خود را اعلام کند.

ممانعت لاریجانی از بیان تذکر کواکبیان

مصطفی کواکبیان پیش از مخالفت‌های اصولگرایان با این استفساریه نیز قصد داشت در اخطار خود به بخش‌هایی از ابلاغیه روز گذشته مقام معظم رهبری اشاره کند که لاریجانی با تاکید بر این‌که این ابلاغیه منتشر شده و همه نسبت به آن آگاهی دارند، اجازه بیان این اخطار را به نماینده تهران نداد.

سرنوشت یک استفساریه انتخاباتی

به گزارش ایلنا، پس از تصویب کلیات و یک جزء از طرح استفساریه تبصره (۳) ماده (۵۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در پارلمان که نخستین‌بار توسط علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی تهیه شد و مخالفت نمایندگان با تصویب جزء دوم این طرح، شورای نگهبان به‌دلیل آن‌چه مغایرت با اصل ۹۹ قانون اساسی اعلام شد، از تایید نهایی آنخودداری کرد و بدین‌ترتیب، طرح استفساریه برای رفع ایراد به مجلس بازگشت و در نشست علنی ام

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *