گزینه‌های وزارتخانه‌ها از زبان محمدعلی نجفی

 

محمدعلی نجفی، مشاور رئیس‌جمهور، از سیدرضا صالحی‌امیری و مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان گزینه‌های قطعی حسن روحانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان نام برد. او در مصاحبه با سایت انتخاب گفت: من و دانش آشتیانی نیز گزینه‌های اصلی وزارت آموزش‌وپرورش هستیم. او همچنین درباره زمان معرفی گزینه‌های وزارت به مجلس گفت: «رئیس‌جمهور در نظر دارند روز یکشنبه فرد موردنظر را برای این وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی کنند». محمدعلی نجفی درباره تصدی وزارت آموزش‌و‌پرورش عنوان کرد: «بنده برای بررسی‌های بیشتر مشکلات وزارتخانه از رئیس‌جمهور وقت گرفته‌ام؛ اما تا امروز (شنبه) بعدازظهر تصمیمات نهایی گرفته می‌شود». هفته گذشته بود که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کردند. بر همین اساس نیز حسن روحانی، «سیدعباس صالحی» را به‌عنوان سرپرست وزارت ارشاد، «سیدمحمد بطحایی» را به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش و «نصرالله سجادی» را به‌عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان تعیین کرد. 
پیشینه گزینه‌های احتمالی وزارتخانه‌ها
سیدرضا صالحی‌امیری: سیاست‌مدار و فعال علمی و فرهنگی ایرانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی است. صالحی‌امیری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معاون فرهنگی ستاد حسن روحانی بود و نماینده فرهنگی او در بحث‌ها و مناظرات انتخاباتی محسوب می‌شد. با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور دولت یازدهم، او در اواخر مرداد سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد. بعد از ٧٠ روز سرپرستی، در ٢٧ مهرماه به‌عنوان وزیر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد. اما نمایندگان مجلس نهم از مجموع ۲۶۱ رأی مأخوذه، با ۱۰۷ رأی موافق و ۱۴۱ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع به صالحی‌امیری رأی اعتماد ندادند و او از راهیابی به کابینه یازدهم بازماند. 
مسعود سلطانی‌فر: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

او هم‌زمان معاونت اداری و مالی این سازمان و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. سلطانی‌فر عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و به‌عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده بود که پس از رفتن به میراث فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا کرد. فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی: رئیس مجتمع آموزشی مفید، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران و معاون اسبق طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است. پس از آنکه رضا فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سوی مجلس نهم استیضاح شد و رأی عدم اعتماد گرفت، همچنین بعد از آنکه محمود نیلی‌احمدآبادی نتوانست از مجلس برای تصدی وزارت علوم رأی اعتماد بگیرد، در ۲۰ آبان ۱۳۹۳ حسن روحانی، دانش‌آشتیانی را به مجلس معرفی کرد. اما او نیز با کسب ۷۰ رأی موافق، ۱۷۱ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد. محمدعلی نجفی: نجفی از سال ١٣۶٠ تا سال ٨۴ در همه دولت‌ها به‌عنوان وزیر حضور داشته است. او در سال ۱۳۸۶ به سومین دوره شورای شهر تهران راه یافت اما در مرداد ۱۳۹۲ به‌دنبال انتصاب به‌عنوان معاونت رئیس‌جمهور از این سمت استعفا کرد. او در دولت یازدهم به‌عنوان وزیر به مجلس نهم معرفی شد اما با اختلاف یک رأی از مجموع ۲۸۴ رأی موافق، موفق به حضور در وزارت آموزش‌وپرورش نشد. دو روز بعد رئیس‌جمهور او را به معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب کرد اما نجفی در بهمن ۱۳۹۲، از این سازمان استعفا کرد که حسن روحانی او را به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. محمدعلی نجفی پس از استیضاح فرجی‌دانا، به مدت سه ماه سرپرستی وزارت علوم را بر عهده داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *